Citroén Berlingo=korvkiosk
-
- Stödjande medlem 2022
Citroén Berlingo=korvkiosk
Citroén Berlingo är den sorten som jag kör nu.
Men jag har hört att den också kallas för korvkiosk hos de äldre kohorterna.
Dom tycker att denna modell är väldig likt 1960-talets versioner av korvkiosker.
Så jag undrar hur korvkioskerna egentligen såg ut under detta sekel eller tidigare.
Stefan
Men jag har hört att den också kallas för korvkiosk hos de äldre kohorterna.
Dom tycker att denna modell är väldig likt 1960-talets versioner av korvkiosker.
Så jag undrar hur korvkioskerna egentligen såg ut under detta sekel eller tidigare.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2020
Korvkiosk har man kallat bilar som är höga och smala, en berömd sådan är Ford Anglia:

Berlingo/Partner är förvisso höga, men inte särskilt smala utan det är nog de yngre som återuppväcker epitetet utan att veta vad ursprunget var.
En gammal korvkiosk kan skådas på gamla vykort, tex här. Dock ej karaktäristisk med snedtak etc:
Har du sett ett torrdass har du sett en gammal korvkiosk. Platt lutande tak med utsprång över luckan, rätt smal och hög.
Vänliga hälsningar
Stefan

Berlingo/Partner är förvisso höga, men inte särskilt smala utan det är nog de yngre som återuppväcker epitetet utan att veta vad ursprunget var.
En gammal korvkiosk kan skådas på gamla vykort, tex här. Dock ej karaktäristisk med snedtak etc:

Har du sett ett torrdass har du sett en gammal korvkiosk. Platt lutande tak med utsprång över luckan, rätt smal och hög.
Vänliga hälsningar
Stefan
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2020
-
- Medlem
Jag tänkte mer att man kanske hade lite för bråttom till bion (teatern, konserten etc.) i sin Ford Anglia och gasade på för fort i kurvorna. Men det är nog lite ...för långsökt. (och OT dessutom). Tillbaks till korvkioskerna:
Finns en bok: ”Korv, mos och människor” av Leif Eriksson som handlar om korvkioskens historia från 1897 och framåt.
http://www.svd.se/dynamiskt/mat/did_8015208.asp
Mvh, Sören
Finns en bok: ”Korv, mos och människor” av Leif Eriksson som handlar om korvkioskens historia från 1897 och framåt.
http://www.svd.se/dynamiskt/mat/did_8015208.asp
Mvh, Sören
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Stödjande medlem 2020
"Korvmoj" är ett klassiskt begrepp. I ungdomen samlades man ofta vid korvmojen med mopederna. Köpte en luffarmacka och snackade med kompisarna, något som jag tror alla gjort i den åldern. Lät Victoriamotorn varva och kikade försiktigt på de unga damer som samlats av samma anledning, dock oftast utan moppe.
Vänliga hälsningar
Stefan
Vänliga hälsningar
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
Ja, det är någonting i det där, men det inträffar knappast numera.millgard skrev:"Korvmoj" är ett klassiskt begrepp. I ungdomen samlades man ofta vid korvmojen med mopederna. Köpte en luffarmacka och snackade med kompisarna, något som jag tror alla gjort i den åldern. Lät Victoriamotorn varva och kikade försiktigt på de unga damer som samlats av samma anledning, dock oftast utan moppe.
Vänliga hälsningar
Stefan
Kioskerna som hade korv har ju mer eller mindre försvunnit.
Det är en epok som har gått i graven numera.
Stefan
-
- Saknad medlem †
Vandrande korvgubbar med 'lådan på magen'
Innan korvkioskerna, fanns 'korvgubbar med låda på magen - en rostfri varmvattentank som hängde med sele över axlarna. Det var innan tilltugg som 'bröd' uppfunnits. Korven, alltid 'smal wienerkorv' (kallades den, även om kvalitén var diskutabel...) serverades i en serviett av smörpapper med senap - det var allt. Man bollade korven mellan vänster och höger hand, annars brände man fingrarna. Priset var 50 öre.... minns Varjag
-
- Medlem
Jag föreslår att Stefan tar en tur ut till någon landsort en fredag- eller lördagkväll så kommer han hitta såväl korvkiosker som motorburen ungdomStefan Lundgren skrev:Ja, det är någonting i det där, men det inträffar knappast numera.millgard skrev:"Korvmoj" är ett klassiskt begrepp. I ungdomen samlades man ofta vid korvmojen med mopederna. Köpte en luffarmacka och snackade med kompisarna, något som jag tror alla gjort i den åldern. Lät Victoriamotorn varva och kikade försiktigt på de unga damer som samlats av samma anledning, dock oftast utan moppe.
Vänliga hälsningar
Stefan
Stefan

-
- Stödjande medlem 2022
Jag känner till att det finns korvkiosker i Rimbo, Finsta, Almunge, Knutby och en viss mån Ramsta om man tar till med uppländska orter. Men jag tänker samtidigt på det som var förut, att det fanns flera korvkiosker i bl a Uppsala förut.Wooster skrev:Jag föreslår att Stefan tar en tur ut till någon landsort en fredag- eller lördagkväll så kommer han hitta såväl korvkiosker som motorburen ungdomStefan Lundgren skrev:Ja, det är någonting i det där, men det inträffar knappast numera.millgard skrev:"Korvmoj" är ett klassiskt begrepp. I ungdomen samlades man ofta vid korvmojen med mopederna. Köpte en luffarmacka och snackade med kompisarna, något som jag tror alla gjort i den åldern. Lät Victoriamotorn varva och kikade försiktigt på de unga damer som samlats av samma anledning, dock oftast utan moppe.
Vänliga hälsningar
Stefan
Stefan
-
- Saknad medlem †
Re: Vandrande korvgubbar med 'lådan på magen'
Från min 'stenåldersbild' ovan (då jag alltid gillat 'varmkorv'!) så erinrar jag min några 'utvecklingsstadier' av denna delikatess.varjag skrev:Innan korvkioskerna, fanns 'korvgubbar med låda på magen - en rostfri varmvattentank som hängde med sele över axlarna. Det var innan tilltugg som 'bröd' uppfunnits. Korven, alltid 'smal wienerkorv' (kallades den, även om kvalitén var diskutabel...) serverades i en serviett av smörpapper med senap - det var allt. Man bollade korven mellan vänster och höger hand, annars brände man fingrarna. Priset var 50 öre.... minns Varjag
1) kokad 'smal' i smörpapper med senap (en enda sorts senap! - som ovan!)
2) kokad eller grillad smal, med senap (2-3 sorters, svag, vanlig eller stark) & bröd
3) TJOCK (=frankfurterkorv), grillad (eller kokad, var sällan efterfrågad) & bröd
4) Tjock (2 Cm!) skiva av Falukorv - grillad bägge sidor - med 2 brödskivor...
5...tillkom diverse gurkor, 3-4-5 sorters senap och potatismos med övriga varianter...
Vad - serverar korvkiosken idag?, Varjag
-
- Stödjande medlem 2022
Varjag, på din fråga!
Har jag öppnat en speciell tråd för det, mitt syfte var inte att diskutera vad dagens korvkiosker har på sin meny.
viewtopic.php?t=29310
Tur att inte dagens ungdom inte vet att Citroen Berlingo kallas för korvkiosk.
Stefan
Har jag öppnat en speciell tråd för det, mitt syfte var inte att diskutera vad dagens korvkiosker har på sin meny.

viewtopic.php?t=29310
Tur att inte dagens ungdom inte vet att Citroen Berlingo kallas för korvkiosk.

Stefan
-
- Redaktionen
-
- Stödjande medlem 2022
Jaha, felsyftat!!!Hans skrev:Kan någon vänlig själ översätta?Stefan Lundgren skrev: Tur att inte dagens ungdom inte vet att Citroen Berlingo kallas för korvkiosk.![]()
![]()
MVH
Hans
Men är det inte en pik i värsta sorten.

Jag menar att dagens tjugoåringar inte vet att Citroen Berlingo kallas för korvkiosk, som tur är.
Låter det bättre, Hans?

Stefan