Citroén Berlingo=korvkiosk

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Citroén Berlingo=korvkiosk

Inlägg av Stefan Lundgren » 04 apr 2007 11:48

Citroén Berlingo är den sorten som jag kör nu.
Men jag har hört att den också kallas för korvkiosk hos de äldre kohorterna.
Dom tycker att denna modell är väldig likt 1960-talets versioner av korvkiosker.
Så jag undrar hur korvkioskerna egentligen såg ut under detta sekel eller tidigare.

Stefan

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 04 apr 2007 12:01

Korvkiosk har man kallat bilar som är höga och smala, en berömd sådan är Ford Anglia:
Bild

Berlingo/Partner är förvisso höga, men inte särskilt smala utan det är nog de yngre som återuppväcker epitetet utan att veta vad ursprunget var.

En gammal korvkiosk kan skådas på gamla vykort, tex här. Dock ej karaktäristisk med snedtak etc: Bild

Har du sett ett torrdass har du sett en gammal korvkiosk. Platt lutande tak med utsprång över luckan, rätt smal och hög.

Vänliga hälsningar
Stefan

S.Jonsson
Medlem

Inlägg av S.Jonsson » 04 apr 2007 12:27

Kioskvältare brukar annars ha med biosuccer att göra? Har det nåt samband? (Om dessa fordon var lättvälta vet jag inte men de ser ut att vara det.) :)

Mvh, Sören

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 04 apr 2007 12:37

Kioskvältare är väl succé i största allmänhet, dvs i betydelsen orsakar rusning till biljettluckorna. Kan ju vara teater, konsert, biofilm, bokrelease etc.

Och ja, åtminstone Anglian var nog att beteckna som instabil...

Vänliga hälsningar
Stefan

S.Jonsson
Medlem

Inlägg av S.Jonsson » 04 apr 2007 13:37

Jag tänkte mer att man kanske hade lite för bråttom till bion (teatern, konserten etc.) i sin Ford Anglia och gasade på för fort i kurvorna. Men det är nog lite ...för långsökt. (och OT dessutom). Tillbaks till korvkioskerna:
Finns en bok: ”Korv, mos och människor” av Leif Eriksson som handlar om korvkioskens historia från 1897 och framåt.
http://www.svd.se/dynamiskt/mat/did_8015208.asp

Mvh, Sören

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 04 apr 2007 13:43

Bilden från Skelleftå och på korvkiosken, det är ju utan tak. :lol:

Jo, jag kan föreställa mig hur korvkiosken såg ut under 1960-talet, om det finns en bild på sådana där korvkioskversioner nånstans.

Stefan

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 04 apr 2007 13:49

"Korvmoj" är ett klassiskt begrepp. I ungdomen samlades man ofta vid korvmojen med mopederna. Köpte en luffarmacka och snackade med kompisarna, något som jag tror alla gjort i den åldern. Lät Victoriamotorn varva och kikade försiktigt på de unga damer som samlats av samma anledning, dock oftast utan moppe.

Vänliga hälsningar
Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 08 apr 2007 23:16

millgard skrev:"Korvmoj" är ett klassiskt begrepp. I ungdomen samlades man ofta vid korvmojen med mopederna. Köpte en luffarmacka och snackade med kompisarna, något som jag tror alla gjort i den åldern. Lät Victoriamotorn varva och kikade försiktigt på de unga damer som samlats av samma anledning, dock oftast utan moppe.

Vänliga hälsningar
Stefan
Ja, det är någonting i det där, men det inträffar knappast numera.
Kioskerna som hade korv har ju mer eller mindre försvunnit.
Det är en epok som har gått i graven numera.

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Vandrande korvgubbar med 'lådan på magen'

Inlägg av varjag » 09 apr 2007 01:05

Innan korvkioskerna, fanns 'korvgubbar med låda på magen - en rostfri varmvattentank som hängde med sele över axlarna. Det var innan tilltugg som 'bröd' uppfunnits. Korven, alltid 'smal wienerkorv' (kallades den, även om kvalitén var diskutabel...) serverades i en serviett av smörpapper med senap - det var allt. Man bollade korven mellan vänster och höger hand, annars brände man fingrarna. Priset var 50 öre.... minns Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 09 apr 2007 12:53

Stefan Lundgren skrev:
millgard skrev:"Korvmoj" är ett klassiskt begrepp. I ungdomen samlades man ofta vid korvmojen med mopederna. Köpte en luffarmacka och snackade med kompisarna, något som jag tror alla gjort i den åldern. Lät Victoriamotorn varva och kikade försiktigt på de unga damer som samlats av samma anledning, dock oftast utan moppe.

Vänliga hälsningar
Stefan

Stefan
Jag föreslår att Stefan tar en tur ut till någon landsort en fredag- eller lördagkväll så kommer han hitta såväl korvkiosker som motorburen ungdom :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 apr 2007 10:48

Wooster skrev:
Stefan Lundgren skrev:

Vänliga hälsningar
Stefan
Jag föreslår att Stefan tar en tur ut till någon landsort en fredag- eller lördagkväll så kommer han hitta såväl korvkiosker som motorburen ungdom :)
Jag känner till att det finns korvkiosker i Rimbo, Finsta, Almunge, Knutby och en viss mån Ramsta om man tar till med uppländska orter. Men jag tänker samtidigt på det som var förut, att det fanns flera korvkiosker i bl a Uppsala förut.

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Re: Vandrande korvgubbar med 'lådan på magen'

Inlägg av varjag » 10 apr 2007 12:22

varjag skrev:Innan korvkioskerna, fanns 'korvgubbar med låda på magen - en rostfri varmvattentank som hängde med sele över axlarna. Det var innan tilltugg som 'bröd' uppfunnits. Korven, alltid 'smal wienerkorv' (kallades den, även om kvalitén var diskutabel...) serverades i en serviett av smörpapper med senap - det var allt. Man bollade korven mellan vänster och höger hand, annars brände man fingrarna. Priset var 50 öre.... minns Varjag
Från min 'stenåldersbild' ovan (då jag alltid gillat 'varmkorv'!) så erinrar jag min några 'utvecklingsstadier' av denna delikatess.
1) kokad 'smal' i smörpapper med senap (en enda sorts senap! - som ovan!)
2) kokad eller grillad smal, med senap (2-3 sorters, svag, vanlig eller stark) & bröd
3) TJOCK (=frankfurterkorv), grillad (eller kokad, var sällan efterfrågad) & bröd
4) Tjock (2 Cm!) skiva av Falukorv - grillad bägge sidor - med 2 brödskivor...
5...tillkom diverse gurkor, 3-4-5 sorters senap och potatismos med övriga varianter...

Vad - serverar korvkiosken idag?, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 apr 2007 12:48

Varjag, på din fråga!
Har jag öppnat en speciell tråd för det, mitt syfte var inte att diskutera vad dagens korvkiosker har på sin meny. :D

viewtopic.php?t=29310

Tur att inte dagens ungdom inte vet att Citroen Berlingo kallas för korvkiosk. :lol:

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktionen

Inlägg av Hans » 10 apr 2007 13:40

Stefan Lundgren skrev: Tur att inte dagens ungdom inte vet att Citroen Berlingo kallas för korvkiosk.
Kan någon vänlig själ översätta? :P :wink:

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 apr 2007 13:46

Hans skrev:
Stefan Lundgren skrev: Tur att inte dagens ungdom inte vet att Citroen Berlingo kallas för korvkiosk.
Kan någon vänlig själ översätta? :P :wink:

MVH

Hans
Jaha, felsyftat!!!
Men är det inte en pik i värsta sorten. :D

Jag menar att dagens tjugoåringar inte vet att Citroen Berlingo kallas för korvkiosk, som tur är.
Låter det bättre, Hans? :D

Stefan