BA609 från Bell/Agusta börjar närma sig produktion, och är vad tillverkarna själva kallar det första civila tiltrotorflyget. För mer information om BA609, se tillverkarens hemsida. Det är rätt uppenbart att tillverkaren riktar in sig på affärsflygnichen.
På Wikipedia finns lite uppskattningar om vad BA609 kommer kosta. Inköpspris cirka $10 miljoner (enligt uppgift från tillverkaren 2001), och driftkostnad $875 per timme (London - Frankfurt kommer ta cirka en timme med BA609). Tror ni att tiltrotorflyg har någon kommersiell gångbarhet, och kommer sälja bra?
Första civila tiltrotorflyget (Bell/Agusta BA609)
-
- Medlem
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 02 maj 2004 14:16
- Ort: Lite här och där
Första civila tiltrotorflyget (Bell/Agusta BA609)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Min spontana tanke var - hur klarar de regulationerna? Det där är ingen tyst maskin...?
Men jo, för medelstora hopp både i Europa och USA tror jag visst att det kan finnas en marknad. Inte stor, men något dussintal maskiner per år borde man väl få iväg tror jag. Skulle kunna tänka mig att vissa sjukhus skulle vara intresserade av den också.
Men jo, för medelstora hopp både i Europa och USA tror jag visst att det kan finnas en marknad. Inte stor, men något dussintal maskiner per år borde man väl få iväg tror jag. Skulle kunna tänka mig att vissa sjukhus skulle vara intresserade av den också.