Marina glasbubbelnätgrejer
-
- Medlem
En lekmannagissning:
De har nog inte "riktig" vakum, dvs 0 bar, och inte efter design.
Jag kan tänka mig att de tillverkats genom blåsning, och då är den luft som inneslutits när man förseglar dem kvar i upphettad form, och både fuktig och expanderad. Vid nedkylning kondenserar fukten i luften och blir till vatten som hamnar inne i kulorna, och då luften inte längre är varm och expanderad, så är det lite undertryck, säg 0.8 bar, jämfört med normaltryck 1 bar, och denna kan vid borrning upplevas som fullständig vakum, och vara tillräckligt att spräcka glaset och implodera när glaset får mikrosprickor vid borrningens början.
Jag kan tänka mig att de tillverkats genom blåsning, och då är den luft som inneslutits när man förseglar dem kvar i upphettad form, och både fuktig och expanderad. Vid nedkylning kondenserar fukten i luften och blir till vatten som hamnar inne i kulorna, och då luften inte längre är varm och expanderad, så är det lite undertryck, säg 0.8 bar, jämfört med normaltryck 1 bar, och denna kan vid borrning upplevas som fullständig vakum, och vara tillräckligt att spräcka glaset och implodera när glaset får mikrosprickor vid borrningens början.
-
- Saknad medlem †
Tack myom för 'lekmannaförklaringen' - det stämmer nog, även om jag inte kan erinra mig ngn vattenskvätt i de många jag sett, Varjagmyom skrev:En lekmannagissning:
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
Det kan tyckas så Maskirovka, men det här var inga vanliga 'glödlampor' och, omgivna av tågvirkesnät, måste de ha stått emot mycket hårda smällar mot fartygssidorna under fisket utan att brista. Fridrivande och mot klippig kust - gissar jag att de flesta, även vid grov sjöhävning - överlevde. För att t.ex. hamna på Saltkråkan , VarjagMaskirovka skrev:Låter f.ö väldigt opraktiskt att ha nätbojar i glas. En hel del måste ju slås sönder mot stenar och annat hårt. Jag tänker på tv-serien Saltkråkan när jag ser dem....
-
- C Skalman
Re: Marina glasbubbelnätgrejer
Om ni efter 15 år vill veta hur man får in vacuumet i skarvträngen kan jag berätta att det är mycket enkelt. Kulan försluts när glaset är cirka 800 grader varmt. När den svalnar kommer vacuumet, eller i alla fall undertrycket, av sig självt.
// c Skalman, tidigare resande i glasbruksförnödenheter
// c Skalman, tidigare resande i glasbruksförnödenheter
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Såsom gammal naturvetare (med dåliga betyg) så ställer jag mig undrande till vacuum i grunkimojerna ifråga. Lätt undertryck låter rimligare.
Roligt att jag inte är den enda forumnekrologen.
MVH
Hans
Roligt att jag inte är den enda forumnekrologen.
MVH
Hans
-
- C Skalman
En snabb googling ger vid handen att luftens volym är ca 3 ggr så stor vid sådana temperaturer som vid rumstemperatur.
-
- Stödjande medlem 2023
Snygg bump! (Jag har väckt upp nioåriga trådar vid flera tillfällen men aldrig en 10+ vad jag vet.)
Har glasblåsaren en ide om hur det kan finnas vatten i bubblorna? Om trycket minskar så borde ångtrycket minska..eller öka eller vad det blir...och då borde väl eventuellt vatten bli ännu mer förångat? Eller hur funkar det?
Har glasblåsaren en ide om hur det kan finnas vatten i bubblorna? Om trycket minskar så borde ångtrycket minska..eller öka eller vad det blir...och då borde väl eventuellt vatten bli ännu mer förångat? Eller hur funkar det?
-
- C Skalman
Nej vattnet har jag ingen förklaring till. Jag har sett mycket glas med instängd luft men aldrig med vatten i.
-
- C Skalman
-
- Stödjande medlem 2021
Jag hade två stycken i mitt pojkrum. Jag undrar var de tog vägen?
Sonderling
Sonderling
-
- Stödjande medlem 2022
Förklaringen jag fick från min fiskardottersmor var att vatten trycktes in när kloten användes för trålning av vattentrycket på större djup.Blixten skrev: ↑29 okt 2023 18:05Snygg bump! (Jag har väckt upp nioåriga trådar vid flera tillfällen men aldrig en 10+ vad jag vet.)
Klot som användes för drivgarn eller garn på ringa djup har således inte vatten i dem.
-
- Medlem
Om temperaturen minskar brukar ånghalten minska, så vatten kondenseras ur luften. Frågan är vad som händer vid de höga temperaturer som råder vid glastillverkning?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ånghalt
Frågan är också hur stora mängder vatten det blir i så fall, i en så pass liten volym?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ånghalt
Frågan är också hur stora mängder vatten det blir i så fall, i en så pass liten volym?
-
- C Skalman
En gissning är att vattnet kommer från glasblåsarens lungor. Han blåser ju in luft i glaset när han skapar ballongen.
-
- Stödjande medlem 2022
Skulle det inte kunna vara så att man har använt överhettad ånga för att maskinellt blåsa kulorna?
Varianten som användes vid kommersiellt fiske har rejält tjockt glas så det känns som om det borde vara svårt att munblåsa.
Varianten som användes vid kommersiellt fiske har rejält tjockt glas så det känns som om det borde vara svårt att munblåsa.