Marina glasbubbelnätgrejer

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av Gutekrigaren » 12 februari 2007, 10:09

Såg häromdagen en film där det i bakgrunden figurerade en pryl som jag sett många gånger där det ska vara marint tema, typ fiskrestauranger, antikbodar och annat. Och säkert på nån museibåt eller två. Eftersom jag inte vet vad det kallas hittar jag ingen bild, men beskrivningen är enkel: En rund kula av glas, oftast buteljgrön, som hänger i en grov nätpåse av något slag. Oftast på en vägg.

Antagligen heter det inte nätpåse utan skarvträng, bleckdurksmärla, riggbult eller nåt annat marint och ologiskt men ni förstår vad jag menar. Min fråga är alltså vad grejen heter och framförallt vad den är bra för? Kom någon på att en stor glaskula i en nätpåse är en jävla bra grej när det blåser kuling från babord eller har den nån annan funktion?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av Hans » 12 februari 2007, 10:36

Är det inte något för att hålla upp nät, ett slags flöte?

Bild

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 februari 2007, 10:37

Låter som en boj. Som håller fisknäten uppe. Finns säkert roligare ord - skulle förvåna om det inte fanns - men inget jag vet. Numer är de i allmänhet i plast.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av Hans » 12 februari 2007, 10:41

Gutekrigaren skrev:Antagligen heter det inte nätpåse utan skarvträng, bleckdurksmärla, riggbult eller nåt annat marint och ologiskt men ni förstår vad jag menar.
:lol:

Rullfockstågdurksbetingspållare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 12 februari 2007, 13:36

Jo, det är korrekt att de användes som flöten på fiskeredskap. Tyvärr har jag aldrig hört nåt speciellt ord för dem eller missade jag det helt enkelt under min uppväxt :roll:

För övrigt så är fockedrevsudd den bästa termen att svänga sig med, finns på riktigt och inte många vet vad det är :lol:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 februari 2007, 15:30

Glasflöten, så kallar i alla fall en skeppshandel glaskulorna i fråga.

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Inlägg av masase » 12 februari 2007, 16:59

Enligt min mor som är fiskardotter från Smögen så gäller följande på Smögenska:

"De kallas kulor eller välen och "snöret" som är runt kallas skinn"

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Inlägg av Pewi » 12 februari 2007, 18:01

Det var ju typiskt att någon skulle hinna svänga sig med fockedrevsudd innan man själv hann det! :lol: Ett av mina absoluta favoritord, som till min stora bestörtning inte fanns med i SAOB!

/P

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 12 februari 2007, 21:20

masase skrev:Enligt min mor som är fiskardotter från Smögen så gäller följande på Smögenska:

"De kallas kulor eller välen och "snöret" som är runt kallas skinn"
Man kan nog få lika många svar som det finns dialekter i Sverige.

Tyvärr verkar det inte gå att maila någon här http://www.facklan.nu/ men man får väl ta en sväng förbi nästa gång man besöker hembygderna, så kan ni få det på listerländska med :)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 februari 2007, 11:26

Precis en sån, tack för alla svar! Jag hade inte tänkt på att glas flyter...

Naturligtvis kallar man en nätpåse för "skinn" på sjön, eftersom det ordet betyder nåt annat på land... :roll:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 13 februari 2007, 18:10

Gutekrigaren skrev:Precis en sån, tack för alla svar! Jag hade inte tänkt på att glas flyter...

Naturligtvis kallar man en nätpåse för "skinn" på sjön, eftersom det ordet betyder nåt annat på land... :roll:

Mvh Petter
Må så vara att man gör det på västkusten, har dock aldrig hört det innan, och då är jag uppväxt med som sagt var både farfar och far som verksamma yrkesfiskare plus att jag betalar min skatt med en inkomst som jag samlar ihop till sjöss.

Tror nog på massor utav dialektala varianter. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 13 februari 2007, 19:21

Det är bra om vi får den korrekta benämningen - alla dryga väskustbor här får inte ta över helt 8-)

MVH

Hans

Trots Sötvattenadmiraltiteln har han faktiskt seglat från St Anna till Pukavik - och tilbaka 8O

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 februari 2007, 21:32

Hrrm, jag må bo i Göteborg men är uppväxt på Smålandskusten och mitt hjärta återfinns oftast hos Mälardrottningen. ;) Så beskyll mig inte för att vara göteborgare. :)

Håller med Hans, vad kallas de utanför (innanför) västkusten?

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

'Japanese fishingballs'

Inlägg av varjag » 18 februari 2007, 06:01

Hexmaster skrev:Låter som en boj. Som håller fisknäten uppe. Finns säkert roligare ord - skulle förvåna om det inte fanns - men inget jag vet. Numer är de i allmänhet i plast.
I Australien flöt det iland mängder av dem för 30 år sedan. Och visst var de bojar eller 'flöten' för drivgarn eller långrevar. Dom var gjorda av mycket tjockt glas, c:a 5-7mm och var ganska tunga och - innehållet, var vacum, antagligen enklast i tillverkningsprocessen. Det fick jag veta när jag ville ha borrat ett hål i en för att göra en kajutlampa....
'om den imploderar under borrningen - får du betala för jobbet i alla fall - många gör det...'
Min - gjorde det och jag fick skaffa en till innan det blev en lampa.....Varjag

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 18 februari 2007, 22:01

Glasvälena (som jag kaller dem) har ofta en skvätt vatten i sig. Är den nån som vet om det är nån vits med det eller är de inte 100% täta?

Skriv svar