Marina glasbubbelnätgrejer

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 22 februari 2007, 11:55

En lekmannagissning:

De har nog inte "riktig" vakum, dvs 0 bar, och inte efter design.

Jag kan tänka mig att de tillverkats genom blåsning, och då är den luft som inneslutits när man förseglar dem kvar i upphettad form, och både fuktig och expanderad. Vid nedkylning kondenserar fukten i luften och blir till vatten som hamnar inne i kulorna, och då luften inte längre är varm och expanderad, så är det lite undertryck, säg 0.8 bar, jämfört med normaltryck 1 bar, och denna kan vid borrning upplevas som fullständig vakum, och vara tillräckligt att spräcka glaset och implodera när glaset får mikrosprickor vid borrningens början.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 22 februari 2007, 12:03

myom skrev:En lekmannagissning:

De har nog inte "riktig" vakum, dvs 0 bar, och inte efter design.

Jag kan tänka mig att de tillverkats genom blåsning, och då är den luft som inneslutits när man förseglar dem kvar i upphettad form, och både fuktig och expanderad. Vid nedkylning kondenserar fukten i luften och blir till vatten som hamnar inne i kulorna, och då luften inte längre är varm och expanderad, så är det lite undertryck, säg 0.8 bar, jämfört med normaltryck 1 bar, och denna kan vid borrning upplevas som fullständig vakum, och vara tillräckligt att spräcka glaset och implodera när glaset får mikrosprickor vid borrningens början.
Tack myom för 'lekmannaförklaringen' - det stämmer nog, även om jag inte kan erinra mig ngn vattenskvätt i de många jag sett, Varjag

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Inlägg av Maskirovka » 15 april 2007, 00:16

Låter f.ö väldigt opraktiskt att ha nätbojar i glas. En hel del måste ju slås sönder mot stenar och annat hårt. Jag tänker på tv-serien Saltkråkan när jag ser dem....

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 16 april 2007, 12:13

Maskirovka skrev:Låter f.ö väldigt opraktiskt att ha nätbojar i glas. En hel del måste ju slås sönder mot stenar och annat hårt. Jag tänker på tv-serien Saltkråkan när jag ser dem....
Det kan tyckas så Maskirovka, men det här var inga vanliga 'glödlampor' och, omgivna av tågvirkesnät, måste de ha stått emot mycket hårda smällar mot fartygssidorna under fisket utan att brista. Fridrivande och mot klippig kust - gissar jag att de flesta, även vid grov sjöhävning - överlevde. För att t.ex. hamna på Saltkråkan :) , Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av Markus Holst » 29 oktober 2023, 14:35

Om ni efter 15 år vill veta hur man får in vacuumet i skarvträngen kan jag berätta att det är mycket enkelt. Kulan försluts när glaset är cirka 800 grader varmt. När den svalnar kommer vacuumet, eller i alla fall undertrycket, av sig självt.

// c Skalman, tidigare resande i glasbruksförnödenheter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av Hans » 29 oktober 2023, 15:31

Såsom gammal naturvetare (med dåliga betyg) så ställer jag mig undrande till vacuum i grunkimojerna ifråga. Lätt undertryck låter rimligare.

Roligt att jag inte är den enda forumnekrologen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av Markus Holst » 29 oktober 2023, 16:55

En snabb googling ger vid handen att luftens volym är ca 3 ggr så stor vid sådana temperaturer som vid rumstemperatur.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av Blixten » 29 oktober 2023, 18:05

Snygg bump! (Jag har väckt upp nioåriga trådar vid flera tillfällen men aldrig en 10+ vad jag vet.)

Har glasblåsaren en ide om hur det kan finnas vatten i bubblorna? Om trycket minskar så borde ångtrycket minska..eller öka eller vad det blir...och då borde väl eventuellt vatten bli ännu mer förångat? Eller hur funkar det?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av Markus Holst » 29 oktober 2023, 22:26

Nej vattnet har jag ingen förklaring till. Jag har sett mycket glas med instängd luft men aldrig med vatten i.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av Markus Holst » 29 oktober 2023, 22:28

Blixten skrev:
29 oktober 2023, 18:05
(Jag har väckt upp nioåriga trådar vid flera tillfällen men aldrig en 10+ vad jag vet.)
Den här tråden är 16 år gammal.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7164
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av sonderling » 31 oktober 2023, 06:24

Jag hade två stycken i mitt pojkrum. Jag undrar var de tog vägen?

Sonderling

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av masase » 31 oktober 2023, 07:25

Blixten skrev:
29 oktober 2023, 18:05
Snygg bump! (Jag har väckt upp nioåriga trådar vid flera tillfällen men aldrig en 10+ vad jag vet.)

Har glasblåsaren en ide om hur det kan finnas vatten i bubblorna? Om trycket minskar så borde ångtrycket minska..eller öka eller vad det blir...och då borde väl eventuellt vatten bli ännu mer förångat? Eller hur funkar det?
Förklaringen jag fick från min fiskardottersmor var att vatten trycktes in när kloten användes för trålning av vattentrycket på större djup.

Klot som användes för drivgarn eller garn på ringa djup har således inte vatten i dem.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av adlercreutz » 31 oktober 2023, 07:50

Om temperaturen minskar brukar ånghalten minska, så vatten kondenseras ur luften. Frågan är vad som händer vid de höga temperaturer som råder vid glastillverkning?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ånghalt

Frågan är också hur stora mängder vatten det blir i så fall, i en så pass liten volym?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av Markus Holst » 31 oktober 2023, 08:48

En gissning är att vattnet kommer från glasblåsarens lungor. Han blåser ju in luft i glaset när han skapar ballongen.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Marina glasbubbelnätgrejer

Inlägg av masase » 31 oktober 2023, 19:37

Skulle det inte kunna vara så att man har använt överhettad ånga för att maskinellt blåsa kulorna?

Varianten som användes vid kommersiellt fiske har rejält tjockt glas så det känns som om det borde vara svårt att munblåsa.

Skriv svar