När jag var liten (1970-1980-talet) fick jag lära mig att ett lysrör förbrukar lika mycket energi i själva tändningsprocessen som under två timmars normal drift. Slutsatsen blev helt enkelt att tända lyset på morgonen och släcka på natten men aldrig däremellan.
Moderna energisparlysrör kan dock tändas och släckas (ofta styrda av rörelsedetektorer) utan att lida av detta problem. Men principen för själva lysröret torde ju vara detsamma då och nu. Så jag undrar helt enkelt vad det är som skiljer nya och gamla lysrör åt?
Kan det kanske vara frekvensen?
Nya och gamla lysrör
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
Jag är inte säker på om det någonsin varit sant. Enligt en uppgift som funnits på Osrams hemsida (hittar den inte i hastigheten) så kunde flitigt tändande och släckande förkorta lysrörens livslängd "vid äldre förkoppling" som jag inte vet vad det är. Måhända en rekommendation som haft med livslängden att göra missuppfattats såsom rörandes elförbrukningen?
-
- Medlem
-
- Medlem
Tack för era svar.
Jag borde tagit upp det själv, men lysrörens livslängd var en del av förklaringen redan då. Dock skall även t ex min gymnasielärare i elteknik ha ställt sig bakom påståendet att den drar väldigt mycket ström i startögonblicket och att han "inte höll det för otroligt" att detta skulle motsvara två timmars normal drift.
Angående mythbusters så är frågan när experimentet utfördes. Ett nyligen (senare än tio år) utfört experiment behöver inte nödvändigtvis vederlägga att äldre lysrör drar mycket energi under tändningsögonblicket.
Jag borde tagit upp det själv, men lysrörens livslängd var en del av förklaringen redan då. Dock skall även t ex min gymnasielärare i elteknik ha ställt sig bakom påståendet att den drar väldigt mycket ström i startögonblicket och att han "inte höll det för otroligt" att detta skulle motsvara två timmars normal drift.
Angående mythbusters så är frågan när experimentet utfördes. Ett nyligen (senare än tio år) utfört experiment behöver inte nödvändigtvis vederlägga att äldre lysrör drar mycket energi under tändningsögonblicket.
-
- Medlem
Glimtändare ?
Kan det ha något med glimtändaren att göra ?
Nya sådana tänder väl lysröret snabbare och säkrare, medan gamla kunde stå och flimra med lysrörat rätt länge ?
--
Jörgen
Nya sådana tänder väl lysröret snabbare och säkrare, medan gamla kunde stå och flimra med lysrörat rätt länge ?
--
Jörgen
-
- Saknad medlem †
Olika tändarsorter förklaras väldigt ingående på Wikipedia-sidan, på engelska visserligen. Men jag kan inte se en antydan till hög strömförbrukning - bara att äldre tändare kör med rejält hög spänning, om än bara under korta ögonblick. Det vore intressant att mäta ett halvtrasigt flimmer-rör, om inte annat så låter det som om det drar en himskans massa el.