Nya och gamla lysrör

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Nya och gamla lysrör

Inlägg av Ragnar Svedje » 2 februari 2007, 09:48

När jag var liten (1970-1980-talet) fick jag lära mig att ett lysrör förbrukar lika mycket energi i själva tändningsprocessen som under två timmars normal drift. Slutsatsen blev helt enkelt att tända lyset på morgonen och släcka på natten men aldrig däremellan.

Moderna energisparlysrör kan dock tändas och släckas (ofta styrda av rörelsedetektorer) utan att lida av detta problem. Men principen för själva lysröret torde ju vara detsamma då och nu. Så jag undrar helt enkelt vad det är som skiljer nya och gamla lysrör åt?

Kan det kanske vara frekvensen?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 februari 2007, 10:10

Jag är inte säker på om det någonsin varit sant. Enligt en uppgift som funnits på Osrams hemsida (hittar den inte i hastigheten) så kunde flitigt tändande och släckande förkorta lysrörens livslängd "vid äldre förkoppling" som jag inte vet vad det är. Måhända en rekommendation som haft med livslängden att göra missuppfattats såsom rörandes elförbrukningen?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 2 februari 2007, 10:39

Att det heter Fluorescent lightpå engelska kanske kan hjälpa.

MVH

Hans

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 2 februari 2007, 10:48

Ragnar Svedje: De gjorde ett expriment på mytbusters och kom fram till att det bara tog sekunder tills det blev ekonomiskt att skäcka lysröret.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Inlägg av Ragnar Svedje » 2 februari 2007, 11:35

Tack för era svar.

Jag borde tagit upp det själv, men lysrörens livslängd var en del av förklaringen redan då. Dock skall även t ex min gymnasielärare i elteknik ha ställt sig bakom påståendet att den drar väldigt mycket ström i startögonblicket och att han "inte höll det för otroligt" att detta skulle motsvara två timmars normal drift.

Angående mythbusters så är frågan när experimentet utfördes. Ett nyligen (senare än tio år) utfört experiment behöver inte nödvändigtvis vederlägga att äldre lysrör drar mycket energi under tändningsögonblicket.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Glimtändare ?

Inlägg av Ori » 2 februari 2007, 11:40

Kan det ha något med glimtändaren att göra ?
Nya sådana tänder väl lysröret snabbare och säkrare, medan gamla kunde stå och flimra med lysrörat rätt länge ?

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 februari 2007, 12:02

Olika tändarsorter förklaras väldigt ingående på Wikipedia-sidan, på engelska visserligen. Men jag kan inte se en antydan till hög strömförbrukning - bara att äldre tändare kör med rejält hög spänning, om än bara under korta ögonblick. Det vore intressant att mäta ett halvtrasigt flimmer-rör, om inte annat så låter det som om det drar en himskans massa el.

Skriv svar