Svensken som sköt upp rymdraketer redan 1961

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Svensken som sköt upp rymdraketer redan 1961

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 31 januari 2007, 08:53

Undertecknad har verkligen all respekt för Christer Fuglesang, som onekligen blev den förste svensken i rymden, men jag har idag fått tillstånd att avslöja att en man både född och uppväxt i Hässleholm sköt upp rymdraketer redan 1961, inom USA:s militära rymdprogram.

Mer här: http://www.nyteknik.se/art/48816

:D

Sedan kan man ju även nämna att den andra människan på månen, Buzz Aldrin, är stolt över sina svenska rötter. Hans farfar Karl Johan Aldrin utvandrade från Värmland (från en ort som faktikst heter Stjärnsfors!) men det fick inte plats i tidningen enl red...

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Norra Skåne

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 8 februari 2007, 08:30

Norra Skåne, tidningen som har sin redaktion i Sivert Windhs hemstad Hässleholm, har gjort en uppföljande artikel om honom: http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article ... /102080053

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 8 februari 2007, 19:19

Kors i krösamos, jag är inföding och har ej hört talas om honom!
Vet du om släkten är från Hästveda månne?

mvh

Gostap

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

RIP

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 8 februari 2007, 20:33

Sivert/Ron Windh avled igår, några timmar efter att ha talat med Norra Skåne.

Han hade förmånen att få dö i sitt hem tack vare snälla släktingar.

Han var fullt klar i huvudet ända till sista dagen. Jag talade med honom kvällen innan.

Känner ej till exakt var i Hässleholmsbygden han växte upp. Önskar jag hade frågat honom mer om hans uppväxt. Jag vet i princip bara att han endast fick gå folkskolan, vilket väl innebar sex års skola på den tiden. Som han sade så blev hans krigstjänstgöring inträdesbiljetten till högre utbildning och ett helt annat liv än det han hade fått i Sverige.

Jag minns mina tre möten med Sivert/Ron med stor glädje.

Låt oss alla minnas hans initiativkraft och konkreta insats för den frihet som så många tar för given. Och detta har inget med dagens amerikanska styre att göra.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 8 februari 2007, 20:56

Kan bara hålla med, vi har många att tacka för mycket, något som lätt glöms bort idag när allt är så självklart.

Mvh

Gostap

RabinaHarjar
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 1 juli 2005, 22:01
Ort: Stockholm

Inlägg av RabinaHarjar » 16 februari 2007, 21:45

Sedan har vi vår store svensk Åsa-Nisse som var verksam i genren 1966:

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85sa-N ... m#Handling

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: RIP

Inlägg av Stefan » 17 februari 2007, 14:52

Lars Gyllenhaal skrev: Som han sade så blev hans krigstjänstgöring inträdesbiljetten till högre utbildning och ett helt annat liv än det han hade fått i Sverige.
Ja.

"Som tack för min krigsinsats fick jag gratis utbildning till rymdingenjör av den amerikanska regeringen. En möjlighet som jag nog inte hade fått i Sverige."

De hade och har ju som praxis att krigsveteraner får möjlighet att studera vid högskola. Vet inte exakt hur de gör med förkunskapskrav, men de slipper iaf många av de formella kraven.

I hans fall med hans extra fina meriter fick han antagligen möjlighet att välja en gräddutbildning. Uppenbarligen med rätta. :)

Skriv svar