Inget mer smäll

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inget mer smäll

Inlägg av predator » 26 januari 2007, 12:11

Hej

Läset nyss om NASA har kanske löst problemet med ljudsmällarna som uppstår nej ett plan rör sig mer än mach 1. Enligt artiken så skulle planet ha en lans som skulle splittra upp vågen.. Tror nu det funkar?

http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9730_2

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28573
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Inget mer smäll

Inlägg av Hans » 26 januari 2007, 14:32

Intressant, tack för den länken.

Bild
http://www.nasa.gov/centers/dryden/news ... 06-39.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 26 januari 2007, 16:22

Någon som vet vad en "NASA Drydens F-158" är för något?
Skulle som du skriver innnan att det är en 15B

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2007, 16:30

Ser ut som slarv från Ill-vetarnas sida. :)

Men jag måste säga att lösnäsan ser hiskelig ut.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28573
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 26 januari 2007, 16:38

Jag skulle gärna vilja se en F 158 - låt se, om de nu med den reviserade är på ~35 så pratar vi om ganska många år i framtiden :lol:

Jag tycker den har sin charm den där näsan:
Early fighter pilots were sometimes called knights of the air, a reflection of medieval times when knights used blunted lances in jousting tournaments to dismount competitors from their horses.
Luftens ridddare :lol:

MVH

Hans

Edit - reviserade= http://www.personal.psu.edu/users/d/o/d ... ystem.html

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 26 januari 2007, 18:45


Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 27 januari 2007, 11:23

Någon som vet hur det funkar när man drar in den? Radan sitter väll där framme då blir det väll svårt att dra in piken?

SEn kan man väll använda den till tankning eller kan äns F15 lufttanka? Kan inte minnas att jag sätt något bild på det i alla fall

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 27 januari 2007, 12:53

predator skrev:SEn kan man väll använda den till tankning eller kan äns F15 lufttanka? Kan inte minnas att jag sätt något bild på det i alla fall
Bild

Nu har du sett det ;)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 27 januari 2007, 13:15

Där ser man. F15 är fina saker dom.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 27 januari 2007, 13:20

Finns det nåt flygetyg i USAF eller USN:s arsenal som inte kan lufftanka? ;) F-15 är en imponerande fågel mest för att den är så oerhört mycket av allt, en riktig muskelmaskin.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28573
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 januari 2007, 13:32

Belisarius skrev:Finns det nåt flygetyg i USAF eller USN:s arsenal som inte kan lufftanka? ;)
Skulle väl vara macken själv då :lol: Jag tror inte att den kan men kan ha fel.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 27 januari 2007, 14:07

Hehe nä det förstås. Boeing har ju dock presenterat en ersättare för de åldrande KC-135:orna som börjar lida av framför allt gammalmodig instrumentering i cockpit även om ständiga förbättringar görs på vingar, motorer och möjlighet att tanka både via bommen och släpande dysor (eftersom flottans fåglar inte kan tanka från bommen).

Boeings föreslagna KC-767 kan lufttanka själv.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 27 januari 2007, 16:12

Någon som vet hur dom tänker lösa radar problemet på den fågen? F15 med lans? Radarn sitter väll längst fram och då blir de väll knepigt att få den att sitta?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 27 januari 2007, 23:56

predator skrev:Någon som vet hur dom tänker lösa radar problemet på den fågen? F15 med lans? Radarn sitter väll längst fram och då blir de väll knepigt att få den att sitta?
Ur din egen länk skrev:Uppfinningen kan betyda en snar återkomst för civila överljudsplan, i första omgången i form av supersoniska flygplan för resor för välbeställda affärsmän.
F15-varianten är väl mer en testbänk än en prototyp om jag förstår det hela rätt.

--
Jörgen

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 28 januari 2007, 12:40

jo det är ju en testplan men ska man använda planet på riktigt så kan det ju bra att ha en radar så man ser vad som finns varför sig eller hur?

Skriv svar