Logotyperna på bilmärkerna

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 17 januari 2007, 16:14

Chryslers pentastar logo har en liten intressant historia. Den har tydligen ingen direkt betydelse. Togs fram för att vara tydlig och inte behöva en förklarande text

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 17 januari 2007, 16:39

Gutekrigaren skrev:
Belisarius skrev:
Hexmaster skrev:
Gutekrigaren skrev:Tilläggas bör att EMW hade samma logga men med rött istället för blått.
Du skojar!? -- Vadan denna ton? Jo, för att jag har en bekant som vid måleriarbeten på fordonet sitt passade på att måla rött i de blå fälten, som en kul grej. Att den loggan funnits på riktigt är ju bara för bra.
EMW hade också en fyruddig stjärna i mitten av emblemet som delar cirkeln i fyra kvartiler. Inte exakt som BMW:s alltså men bra nära, inklusive den inneslutande svarta cirkeln.
Ja, men jag hade för mig att BMW:s också hade stjärna från början, dvs i äldre utföranden av emblemet?

Mvh Petter
Nej, det tror jag inte. (Man skulle möjligtvis med god vilja kunna kalla korset mellan fältet för en stjärna?) I övrigt köper jag inte Wikipedias förklaring rakt av; här är en bild från 1916 - samma år som BMW grundades - som klart visar anspelningen på propellern:

Bild

Att blått och vitt också är Bayerns färger är ju ett lämpligt sammanträffande. Lite offtopic-historia: 1916 bestod BMW egentligen av två företag; F.d. Rapp Motoren Werke som döptes om till BMW GmbH och Bayerische Flugzeugwerke (BFW). Först 1922 gick de samman till dagens BMW.

BMW GmbH blev publikt 1918 och således BMW AG. Första egna flygmotorn, typ IIIA kom 1917, första MC-motorn konstruerades 1920.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 18 januari 2007, 06:18

SAAB har väl även en gammal logo beståenda av ringar som är ett flygplan framifrån?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 18 januari 2007, 09:00

hannberg skrev:SAAB har väl även en gammal logo beståenda av ringar som är ett flygplan framifrån?
Klart de hade

Bild

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 18 januari 2007, 12:45

Bild
Inte deras enda logo och inte den äldsta. Denna från en bil producerad mellan 1957 och 1959, 1960 och 1961.

Studebaker Hawk samt några andra specialmodellers loggor och historia finns på denna sida:

http://www.cartype.com/page.cfm?id=2285 ... LL&dec=ALL

Nu var jag ännu tråkigare.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 18 januari 2007, 13:20

http://www.cartype.com/page.cfm?id=2268 ... LL&dec=ALL
samt även en rad firmor. Saknar Studebakeremblemet från tävlingstiden. .

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 januari 2007, 13:49

Jo, nu har jag gått igenom tråden och funnit en del nya rön. Förstod nästan att Gutekrigaren med sitt bilkunskap skulle bidraga till denna tråd och det är jag tacksam för. Det finns en del historia bakom logotyperna som man kan ta del av, vissa logotyper har bara namnet som exempelvis Fiat medan det finns symboler för de flesta bilmärken. Men jag tycker inte att det står så mycket om historien bakom Citroens logotyp på http://gawlowski.com/matt/cars/car_logos.html (sidan med logotyphistorik), däremot fann man lite grann i tråden. Men tar man en viss paritet med Citroens grundare så uppstod logotypen p g a honom, kan man tycka.

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 februari 2007, 04:02

Australiska Holden, kör med ett lejon - i olika varianter

http://www.cartype.com/page.cfm?id=255&alph=ALL&dec=ALL

Helt ägt av GM heter bolaget egentligen General Motors Holden (GMH).

Lejonet har lett till att Fordförsäljare i Australien meriteras för Lejonjakt, alltså antalet nedlagda lejon = sålda bilar i konkurrens med GMH, Varjag

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 februari 2007, 08:14

F.ö. vad gäller Holden är man lite avis på er antipoder, då de har många modeller man tycker GM kunde sätta på europeiska marknaden. Snygga sedaner med rejäla motorer. :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 februari 2007, 11:13

Belisarius skrev:F.ö. vad gäller Holden är man lite avis på er antipoder, då de har många modeller man tycker GM kunde sätta på europeiska marknaden. Snygga sedaner med rejäla motorer. :)
Precis Belisarius! Vi - vill gärna exportera, men Överguden i Detroit bestämmer vad ni - och vi skall köpa. Dom rejäla motorerna (V-6: or) är troligen i törstigaste laget för den europeiska marknaden. Sen har vi 'HSV'-varianterna (Holden Special Vehicles) där bara plånboken bestämmer vilka prestanda - man anser sig ha råd med.....Varjag

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 2 februari 2007, 13:45

Holden har ju också åstakommit en av de häftigaste konceptbilarna på bra länge. Gillar man klassiska linjer så är det här rena orgien.
8O :lol: 8-)

Bild
Fler bilder http://www.conceptcar.ee/holden/efijy/index.html
Info på engelska: http://www.autoclub.com.au/2005/11/hold ... ncept.html

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 februari 2007, 15:08

varjag skrev:
Belisarius skrev:F.ö. vad gäller Holden är man lite avis på er antipoder, då de har många modeller man tycker GM kunde sätta på europeiska marknaden. Snygga sedaner med rejäla motorer. :)
Precis Belisarius! Vi - vill gärna exportera, men Överguden i Detroit bestämmer vad ni - och vi skall köpa. Dom rejäla motorerna (V-6: or) är troligen i törstigaste laget för den europeiska marknaden. Sen har vi 'HSV'-varianterna (Holden Special Vehicles) där bara plånboken bestämmer vilka prestanda - man anser sig ha råd med.....Varjag
En liten tröst är ju i alla fall att Holdens motorblock går att återfinna på europeiska marknaden, då de efter tillbörlig kirurgi trycks ned i ett par av Alfa Romeos alster.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 4 februari 2007, 00:03

Mercedes treuddiga stjärna: En udd pekandes till havs, en till lands och till luften för att symbolisera var daimlermotorer används. Stämmer det?

J.K Nilssom

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2007, 06:41

J.K: Nilsson

Jag har för mig att det står någonting om Mercedes på Bosse Bildoktorns hemsida(se tidigare inlägg från mig) när han berättade någonting, har för mig att det var en fru till en grundaren. Jag kommer inte riktig ihåg vad det står, men jag är till 50-75% säker på att du kommer att få ett svar. Nu sitter jag framför en MAC-dator, den funkar inte så bra.

--------------------------------

De klassiska brittiska bilmodellerna, hade dom inte en logotyp, bilmärken som inte längre görs.....Jag kanske är lite grann ute o cyklar nu, skyller på den lilla tröttheten eftersom jag kör natt.

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 februari 2007, 11:01

Här två - som jag varit ägare till, älskat och hatat..... 8-) Varjag
Bilagor
MG%20logo.jpg
MG%20logo.jpg (52.51 KiB) Visad 1109 gånger
Morgan-Logo-640x480.jpg
Morgan-Logo-640x480.jpg (98.86 KiB) Visad 1109 gånger

Skriv svar