Logotyperna på bilmärkerna
-
- Stödjande medlem 2022
Logotyperna på bilmärkerna
Audin har fyra ringar
Peugeut har ett lejon
Honda har en liten krypisk variant av "H:et"
Peugeu:n och Mercedes kan man bl a hitta på Bosse Bildoktorn på
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4 ... program_ao
Men det som jag är ute efter är eventuell en diskussion om historien bakom logotyperna på de olika bilmärkerna. Peugeut:s lejon är en av de äldsta logotyperna, enligt Bosse Bildoktorn så instiftades det redan 1858, då var det logotypen på kvarnar, när fabriken började tillverka bilar så fördes logotypen över till själva bilen. Det som jag vill veta eller diskutera är om är just historien bakom de olika logotyperna.
Stefan
Peugeut har ett lejon
Men det som jag är ute efter är eventuell en diskussion om historien bakom logotyperna på de olika bilmärkerna. Peugeut:s lejon är en av de äldsta logotyperna, enligt Bosse Bildoktorn så instiftades det redan 1858, då var det logotypen på kvarnar, när fabriken började tillverka bilar så fördes logotypen över till själva bilen. Det som jag vill veta eller diskutera är om är just historien bakom de olika logotyperna.
Stefan
-
- Medlem
Re: Logotyperna på bilmärkerna
Jepp Peugeot kvarnar kan man fortfarande köpa. Lejonet var ursprungligen en stämpel för kvalitet man satte på varorna från Peugeot-fabriken (likt Husqvarna gjorde man lite allt möjligt). Lejonet i sin tur har historisk anknytning till området kring Montbeliard (där Peugot har sitt huvudkontor).Stefan Lundgren skrev:Audin har fyra ringar
Peugeut har ett lejon
Stefan
-
- Medlem
Saabs märke är skånegripen, en kvarleva från Saab-Scania tiden och den lysande logotype Carl-Fredrik Reuterswärd skapade med dubbla ellipser.
Audi-ringarna kommer från Auto-Union, dvs de fyra märkena Audi, Horch, Wanderer och DKW.
Volvos symbol är symbolen för järn.
BMW har en stiliserad flygplanspropeller.
Skoda har en stiliserad indianskrud på en pil.
Alfa Romeo har Milanos stadsvapen.
Citroën har två kuggar i ett kugghjul sett från "smalsidan".
Subaru har stjärnbilden Plejaderna.
Fritt ur minnet...
Mvh Petter
Audi-ringarna kommer från Auto-Union, dvs de fyra märkena Audi, Horch, Wanderer och DKW.
Volvos symbol är symbolen för järn.
BMW har en stiliserad flygplanspropeller.
Skoda har en stiliserad indianskrud på en pil.
Alfa Romeo har Milanos stadsvapen.
Citroën har två kuggar i ett kugghjul sett från "smalsidan".
Subaru har stjärnbilden Plejaderna.
Fritt ur minnet...
Mvh Petter
-
- Saknad medlem †
Inte enligt Wikipedia:Gutekrigaren skrev:BMW har en stiliserad flygplanspropeller.
Trodde att de gjorde motorcyklar från första början, men där hade jag fel - Bayerische Flugzeug-Werke var den första inkarnationen. (Tänk att ratta en BFW...)The blue-and-white roundel BMW still uses alludes to the white and blue checkered flag of Bavaria. It is often said to symbolize a spinning white propeller on a blue-sky background, although this interpretation developed after the logo was already in use.
Audis logga missuppfattas ofta.
Skodas indian lär komma från en betjänt till grundaren som hade sådan härkomst, såg inget om det på Wikin men däremot följande häpnadsväckande:
In Czech, the word 'škoda' means "damage, detriment, disadvantage", and occurs in the stock phrase "to je škoda", which roughly means, "It's a pity". It has the same meaning in several Slavic languages such as Slovene, Croatian and Polish, though in the latter it is spelled 'szkoda'.
-
- Medlem
Oj, trodde det var allmänt känt bland MÖPar som oss att BMW började sin bana inom flygindustrin.Hexmaster skrev:Trodde att de gjorde motorcyklar från första början, men där hade jag fel - Bayerische Flugzeug-Werke var den första inkarnationen. (Tänk att ratta en BFW...)
Kul med Citroën, har aldrig tänkt på det sättet. Nu kommer jag ju alltid att se ett kugghjul inkört i motorhuven på dem...
-
- Medlem
Lamborghinis logotype är en anfallande tjur efter grundaren Feruccio Lamborghinis stjärntecken.
Maseratis märke är, liksom Alfa Romeos, en länk till hemmaorten. Treudden är den traditionella symbolen för Bologna.
Chevrolets märke är en stiliserad fluga (klädesaccesoar) som introducerades 1913 och representerar "Chevrolet's winning success".
Mazdas märke är en stiliserad tulpan men ska även liknas vid utsträckta vingar som symboliserar "Kreativiteten, målvedheten, ödmjukheten och flexibiliteten som är Mazda" enligt Rei Yoshimara som ritade märket.
Rolls-Royce märke är inget konstigt, men huvornamentet kallas "Spirit of Ecstasy", formgiven av Charles Robinson Sykes.
Toyotas märke är tre ellipser om varandra, symboliserande kundens hjärta, produktens hjärta samt ständigt teknologiska förbättringar och de gränslösa möjligheter som finns. Toyotas första bilmodell kom f.ö. 1936.
Cadillacs märke är det av Antoine de la Mothe, seigneur de Cadillac. Han föddes 1656 i Gascogne och kom senare att grunda Detroit 1701.
Mitsubishis märke är tre diamanter, som på japanska blir just "Mitsubishi". De symboliserar en propeller, en referens till 1870-talet då Mitsubishi byggde fartyg. Första bilen kom 1913.
Maseratis märke är, liksom Alfa Romeos, en länk till hemmaorten. Treudden är den traditionella symbolen för Bologna.
Chevrolets märke är en stiliserad fluga (klädesaccesoar) som introducerades 1913 och representerar "Chevrolet's winning success".
Mazdas märke är en stiliserad tulpan men ska även liknas vid utsträckta vingar som symboliserar "Kreativiteten, målvedheten, ödmjukheten och flexibiliteten som är Mazda" enligt Rei Yoshimara som ritade märket.
Rolls-Royce märke är inget konstigt, men huvornamentet kallas "Spirit of Ecstasy", formgiven av Charles Robinson Sykes.
Toyotas märke är tre ellipser om varandra, symboliserande kundens hjärta, produktens hjärta samt ständigt teknologiska förbättringar och de gränslösa möjligheter som finns. Toyotas första bilmodell kom f.ö. 1936.
Cadillacs märke är det av Antoine de la Mothe, seigneur de Cadillac. Han föddes 1656 i Gascogne och kom senare att grunda Detroit 1701.
Mitsubishis märke är tre diamanter, som på japanska blir just "Mitsubishi". De symboliserar en propeller, en referens till 1870-talet då Mitsubishi byggde fartyg. Första bilen kom 1913.
-
- Medlem
Aha, där ser man! BMW gjorde flygmotorer i början. Tilläggas bör att EMW hade samma logga men med rött istället för blått.Hexmaster skrev:Inte enligt Wikipedia:Gutekrigaren skrev:BMW har en stiliserad flygplanspropeller.Trodde att de gjorde motorcyklar från första början, men där hade jag fel - Bayerische Flugzeug-Werke var den första inkarnationen. (Tänk att ratta en BFW...)The blue-and-white roundel BMW still uses alludes to the white and blue checkered flag of Bavaria. It is often said to symbolize a spinning white propeller on a blue-sky background, although this interpretation developed after the logo was already in use.
Dt jag hört är att Emil Skoda kom på idén efter en USA-resa, men det kan ju vara en skröna.Hexmaster skrev:Skodas indian lär komma från en betjänt till grundaren som hade sådan härkomst, såg inget om det på Wikin men däremot följande häpnadsväckande:In Czech, the word 'škoda' means "damage, detriment, disadvantage", and occurs in the stock phrase "to je škoda", which roughly means, "It's a pity". It has the same meaning in several Slavic languages such as Slovene, Croatian and Polish, though in the latter it is spelled 'szkoda'.
Mvh Petter
-
- Saknad medlem †
Du skojar!? -- Vadan denna ton? Jo, för att jag har en bekant som vid måleriarbeten på fordonet sitt passade på att måla rött i de blå fälten, som en kul grej. Att den loggan funnits på riktigt är ju bara för bra.Gutekrigaren skrev:Tilläggas bör att EMW hade samma logga men med rött istället för blått.
-
- Medlem
-
- Medlem
EMW hade också en fyruddig stjärna i mitten av emblemet som delar cirkeln i fyra kvartiler. Inte exakt som BMW:s alltså men bra nära, inklusive den inneslutande svarta cirkeln.Hexmaster skrev:Du skojar!? -- Vadan denna ton? Jo, för att jag har en bekant som vid måleriarbeten på fordonet sitt passade på att måla rött i de blå fälten, som en kul grej. Att den loggan funnits på riktigt är ju bara för bra.Gutekrigaren skrev:Tilläggas bör att EMW hade samma logga men med rött istället för blått.
-
- Medlem
Inte helt korrekt enligt vad jag känner till samt vad som brukar vara allmänt vedertaget i bilkretsar.Belisarius skrev: Chevrolets märke är en stiliserad fluga (klädesaccesoar) som introducerades 1913 och representerar "Chevrolet's winning success".
Den lär vara inspirerad av ett tapetmönster från ett franskt hotell. Samma förklaring ges även på Wikipedia. (De har även en annan alternativ förklaring till chevaloggan också.) Men den med tapeten brukar man höra oftast.
"Chevrolet first used its "bowtie" [3] logo in 1913. This logo is said to have been designed from wallpaper Durant once saw in a French hotel. Another theory of the design of the mark is from the Swiss cross, hence one of the originial founders was from there."
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet
Andra logotyper
DeSoto - Porträtt av Hernando Desoto Conquistadoren. Lite triva om bilmärket är att det lever kvar i Turkiet på lastbilar. Dock utan någon koppling till Chrysler corp.
Plymouth - "Mayflower" båten. Har för mig att den avseglade från Plymouth i England (?).
Pontiac - äldre loggan är ett porträtt på indianhövdingen Pontiac
Senast redigerad av 1 Private Snafu, redigerad totalt 17 gånger.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Ja, men jag hade för mig att BMW:s också hade stjärna från början, dvs i äldre utföranden av emblemet?Belisarius skrev:EMW hade också en fyruddig stjärna i mitten av emblemet som delar cirkeln i fyra kvartiler. Inte exakt som BMW:s alltså men bra nära, inklusive den inneslutande svarta cirkeln.Hexmaster skrev:Du skojar!? -- Vadan denna ton? Jo, för att jag har en bekant som vid måleriarbeten på fordonet sitt passade på att måla rött i de blå fälten, som en kul grej. Att den loggan funnits på riktigt är ju bara för bra.Gutekrigaren skrev:Tilläggas bör att EMW hade samma logga men med rött istället för blått.
Mvh Petter
-
- Medlem