Djupkurvor insjöar på finska kartor

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Djupkurvor insjöar på finska kartor

Inlägg av cocteau » 11 januari 2007, 10:45

Satt och gjorde ett kartrek inför en framtida bilresa och tittade runt på http://www.kartplatsen.fi. Blev mäkta imponerad då jag såg att det fanns djupkurvor på små insjöar. Se nedanstående länk:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... lang=sv-FI

Så nu undrar jag om det är gammla militära kartunderlag som inkorporerats i finska motsvarigheten till gröna kartan? Finns samma information hos LMV men hålls "hemlig"? Mig veterligt är det väl bara vänern, vättern, mälaren, hjälmaren och sjöarna i göta kanal som är utmärkta med djup på gröna kartan.

Sen vet jag ju att det finns massor med sjökort som segelsällskap och dylikt ger ut på små och medelstora sjöar.

Någon som vet mer?

Användarvisningsbild
sta
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 6 november 2006, 17:54
Ort: Vendelsö

Inlägg av sta » 11 januari 2007, 12:31

Ingen egentlig kännedom om djupkurvorna i finska sjöar men oftast är sjöar, precis som vissa sjökort, handlodade. Med de nackdelar det medför för noggrannhet och precision. Vanligtvis är väl djupkurvorna gissade interpoleringar mellan lodskotten.

Av erfarenhet vet jag att finnarna är lite restriktiva med att sätta ut all information i sjökort, det vill säga det som ligger utanför lederna i Östersjön och Finska Viken. I och för sig är det kanske ingen risk för en invasionsflotta över finska insjöar, men ändå...

Som en passus hittas ju fortfarande okända uppgrundningar och undervattensstenar, ibland med dyr eller till och med fatal utgång.

För att avsluta med att citera en torr navlärare som parafraserade det primitiva i golf "Att navigera är egentligen ett ganska primitivt sätt att måla bottenfärg på havsbotten."

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 11 januari 2007, 13:18

Nej men det är lite facinerande att en liten 2-3 meter djup sjö har djupkurvor på de finska kartorna i ungefärligt samma skala som gula och gröna kartan. Som sportfiskare önskar jag att svenska lantmäteriet hade haft samma information för de svenska sjöarna.

Fick ett svar från finska lantmäteriverket. Och dom får visst djupinformationen från Miljöcentralen... (fortsättning förljer)

Skriv svar