Covendor skrev:Blev lite nyfiken här. Varför skulle konservatörer vilja göra detta? För att bli av med oönskade museiföremål?
Verkar ju som en bra färdighet att ha om man vill tillverka fejkade antikviteter e.d. dock
Nej, konservatorer brukar inte vilja bli av med oönskade föremål, de brukar snarare betraktas som rätt föremålsfixerade....
Men man måste ju förvara de ihopsamlade sakerna, och då måste man ju veta om förvaringskartonger, mappar, påpsar, skynken etc. har bra egenskaper: kemiskt inerta, stabila gentemot syror och baser, beständiga i ljus och hög luftfuktighet etc.
Bra egenskaper måste också materialen ha som man använder för att konsolidera föremålen eller fylla ut förluster med. Genom tester och försök kan man välja de material som bäst passar för arbetet.
Om man omkring 1930 hade gjort grundliga undersökningar av zaponlackernas beständighet hade konservatorer i efterhand sluppit stöna över att lacken orsakade rostangrepp på vapensamlingar eller frätte sönder gamla kartor!
Sedan bedrivs det forskning kring föremålens egenskaper och då är det intressant att genom modeller simulera vad materialen kan ha varit med om. Många färgämnen och pigment bleks, men hur fort går det? Papper gulnar och blir skört, hur händer det? Olika plaster har olika egenskaper, vilka tål värme bäst? Listan med frågeställningar är oändlig!
Många konservatorer är skickliga hantverkare som kan göra replikor för utställningar och pedagogiska syften. Förfalskningar görs i en helt annan bransch! Ett kopierat föremål blir inte förfalskat förrän någon utger det för att vara äkta.