Fri fart

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 februari 2007, 12:05

Det där stämmer bra Osprey, och jag gissar att om man kostar på sig t.ex. H eller V-klassade däck - har man också råd med tätare däcksbyten. 1998 köpte jag en Nissan Patrol som, löjligt, var utrustad med typiska 'förtortsdäck'.....Jag bytte prompt till ordentliga 'bushbashing-sulor' - men fick finna mig i att en liten etikett klistrades på vindrutan; detta fordon är försett med däck som inte motsvarar tillverkarens fartmarginaler. En koll visade att de nya sulorna var goda för 170 km/t - en fart som ingen Patrol ännu nått :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 15 februari 2007, 07:43

Jag kommer inte ihåg i vilken av mina många många biltidningar, men i någon av dem så gjorde man ett test som gick ut på att visa hur länge ett däck klarade av sitt hastighetsindex. Jag har för mig att det var en blandning av sommar- och vinterdäck med hastighetsindex V, dvs 240 km/h.

Om jag inte minns fel så klarade det billigaste däcket knappt 3 minuter i precis 240 km/h innan hela slitbanan helt enkelt ramlade av, vilket antagligen inte skulle ha slutat särskilt lyckligt. Det dyraste däcket däremot uppvisade inga negativa effekter efter mer än 5 timmar i samma hastighet. När man däremot gick upp till 300 km/h så höll det dyrast däcket cirka 30 minuter. Jag kommer inte ihåg någon exakt siffra, men jag minns att man noga påpekade att man hållt cirka 10 kg i marginal till LI (dvs belastningsindex). Hela det här inlägget kommer med reservation, då det var ett par år sedan jag läste detta.

Så här kan en dylik testapparat se ut, för övrigt.
Bild

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 15 februari 2007, 10:32

Stefan Lundgren skrev:Nu har jag gått igenom tråden en gång till, men det är ingen som egentligen skrev om Sverige, min farsa sade medan han levde att det var fri fart i Sverige fram till slutet på 1960-talet. Lite kuriosa; programledaren för radioprogrammet "Hits men inte längre", Paul Eyra, sade när temat var "döden" att bilarna var som "rullande likkistor" under 50- och 60-talet och det kan man förstå. Läser man trafikolycka i NE så förstår man nog varför, det var vanligt att dödssiffrorna var över tusen under 60-talet.

Jag bifogar NE:s text om trafikolycka som bilaga.

Stefan
................
Jo att detvar fri fart har jag också hört. Eftersom jag håller på med äldre bilar från 40 och 50-talet så har jag ofta diskuterat trafiksäkerhet på äldre bilar. Äldre bilar har flera svaga punkter som oftast är boven i dramat i dödsolyckor i samband med kollisioner.
Avsaknaden av bälten i bilar äldre än 1969 är ju en stor anledning. Men ett annat problem är även rattstången som på flera äldre bilar inte är delad för att kunna vika sig. Mao sitter föraren i praktiken med ett ca 1-1,5 meter långt järnspett framför sig. På tex Duett sitter även styrsnäckan framför framvagnsbalken. Detta gör ju att vid en krock tar den hela energin och överför den till rattstången. Nu kommer jag inte ihåg om Duett har delad stång men det är ju lätt inse vad som händer med den kombinationen vid en kollision.
En annan sak är ju att på flera bilar framförallt innan 1955 saknades säkerhetsdörrlås. Dvs att när man stänger dörren så har du två lägen. I kombination med sämre karosser så öppnades väldigt ofta dörrarna på bilarna och personer utan bälten kastades vanligen ur fordonen.

Vad som kan sägas till fördel för äldre fordon är att de ofta har en väldigt kraftig ram. Så i lägre farter står de emot ganska mycket. Men det är också i stortsett allt man har i krockskydd. På min gamla Chrysler 1951 hade man passat på att vaderat instrumentbrädan lite. Detta marknadsfördes som ett krockskydd. Men tror inte att det fungerade speciellt bra eftersom det enbart var en 1 mm läderklädd järnbalk :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 15 februari 2007, 10:56

Tack Mopar för den posten! Som jag misstänkte - att kör man 'däckets potential' så kan man inte räkna med någon längre hållbarhet.....
Till Private Snafu's post vill jag säga att visst, var bilarna dödsfällor efter moderna krav. Men som alla ungdomar, var vi 'skottsäkra' och tog våra chanser - de allra flesta överlevde, några i rullstol ( :roll: ) - men majoriteten, till att bli vanliga pappor och ansvariga familjeförsörjare i en Volvo Amazon eller en Opel Rekord....
Fri fart - missbrukades av många, MEN - det fanns även en minoritet av bilförare som fostrades av den fria farten, helt enkelt lärde sig, hur man kan köra fort - och hade friheten öva i konsten. Den klassen bilförare - saknas i stort sett idag. Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 februari 2007, 16:36

Jo, det var många säkerhetsbrister i de bilmodeller som kom ut på 50- och 60-talet. Exempelvis bilbältet så blev det krav på att föraren skulle har bilbälte under slutet av 70-talet och samtliga passagerare skulle också har bilbälte några år efter. Man skall ju också komma ihåg att kraven på såväl bilarnas och vägarnas trafiksäkerhet har ökat markant i jämförelse med exempelvis 60-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 16 februari 2007, 09:21

En lite småkul sak om detta med säkerhet i bilar tas ju bla upp i filmen om "Tucker". Idag säljs ju bilar under argument som att de är har hög trafiksäkerhet och bra kollisionsskydd. Men förr trodde man ju att detta enbart skulle leda till att bilen fick ett rykte om sig att vara osäker. Ungerfär som att köper du denna bilen kommer du att krocka.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 1 mars 2007, 18:38

Man bör ju tänka på att dödstalen gick ner drastiskt i samband med högertrafiken införande. Mer än när fri fart togs bort har jag för mig

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 2 mars 2007, 10:56


Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 2 mars 2007, 11:21

Private Snafu skrev:En lite småkul sak om detta med säkerhet i bilar tas ju bla upp i filmen om "Tucker". Idag säljs ju bilar under argument som att de är har hög trafiksäkerhet och bra kollisionsskydd. Men förr trodde man ju att detta enbart skulle leda till att bilen fick ett rykte om sig att vara osäker. Ungerfär som att köper du denna bilen kommer du att krocka.
Jo, enligt gammal marknadsföringsteroi drog man sig för att argumentation kring en produkt som påtalar dess negativa sidor eller risker. Talar om du om kollisionsskydd i bilar så påminner du ju samtidigt kunden om att bilen kan komma att kollidera med något - och i rädsla för att kunden skall slå dövörat till när otäcka saker kommer på tal så kan man istället välja prata om positiva saker enbart och hoppas kunden lyssnar mer.

Ganska många exempel inom reklamvärlden påvisar dock att de där teorierna mest är spekulation - det finns en massa saker som går att sälja trots att man påtalar negativa saker. Säkra bilar är en. En annan är försäkringsbranschen, som inte skulle kunna existera om folk valde att bortse från risker hela tiden.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 mars 2007, 12:40

Snygg krypande 'kurvmask' Hans! Och bekräftande min uppfattning att 'lagar' om halvljus på dagen och bilbälten för barn - bara vad byråkratiskt svammel. Men nån fick väl en furstlig pension för idén :roll: , Varjag

Skriv svar