Nu har jag gått igenom tråden en gång till, men det är ingen som egentligen skrev om Sverige, min farsa sade medan han levde att det var fri fart i Sverige fram till slutet på 1960-talet. Lite kuriosa; programledaren för radioprogrammet "Hits men inte längre", Paul Eyra, sade när temat var "döden" att bilarna var som
"rullande likkistor" under 50- och 60-talet och det kan man förstå. Läser man
trafikolycka i NE så förstår man nog varför, det var vanligt att dödssiffrorna var över tusen under 60-talet.
Jag bifogar NE:s text om trafikolycka som bilaga.
Stefan
----------------------------------------------------------------------------------
trafikolycka, händelse i vägtrafik som oavsiktligt skadar personer, djur, natur eller material. Sveriges officiella statistik har länge baserats enbart på polisrapporterade olyckor med personskada. Bland dem saknas många trafikolyckor som kommer till sjukvårdens kännedom, t.ex. cyklisters singelolyckor och fotgängare som halkar och faller. Försäkringsbolagens statistik täcker en tredje grupp av trafikolyckor, som bara delvis är identisk med den som registreras hos polisen och sjukvården. Klassificering av skadeföljd, kostnadsberäkningar och prioritering av förebyggande åtgärder varierar därför. För antalet dödade personer anses emellertid överensstämmelsen vara god mellan olika källor. Trots ökad trafik har dödstalet minskat från 1 313 personer under år 1965 till 589 under 1994 i polisrapporterade olyckor. Enligt sjukvårdens dödsorsaksstatistik trafikdödades 1 412 resp. 745 personer under åren 1965 och 1992. Detta motsvarar 41 % resp. 28 % av dödsfallen i alla typer av olyckshändelser, men för barn och ungdomar är vägtrafikandelen högre. Antalet skadade har inte minskat på motsvarande sätt: 1965 registrerade polisen 3 158 svårt och 20 460 lindrigt skadade personer, 1994 var antalet 4 221 resp. 16 862.