Belisarius skrev:Det var väl just W165:an som gjorde att MB valde att återuppta produktionen av motorer med kompressormatning på 90-talet? Man ansåg väl att då hade man tillräckligt mycket teknikkunnande att göra kompressormatningen stabil även för personbilar. Annars var väl de ganska ökända för att kunna flyga i småbitar om de pressades för hårt.
Nja. Mercedes introducerade (mig veterligen) sin första kompressormatade bil,
Mercedes Targa Florio 1924.
1926 kom den kompressormatade personbilen MB 400 & 630, 1927 MB S & SSKL,
1934 MB 500K & 540K, 1938 MB 770 "Grosser Mercedes".
Nu är det inte säkert att alla undermodellerna kom samma år som chassit (t.ex. MB 540K redan 1934 o.s.v.),
men poängen är att Mercedes hade omfattande erfarenhet av kompressormatning
redan innan W165 både i tävlings och gatsammanhang.
Belisarius skrev:På den sidan av utvecklingen (lite off-topic) tycker jag det är intressant med VW:s nya spis till golfen - en turbo OCH kompressormatad I4:a på endast 1,4 liter som ändå trycker ut 170 Hk. Bra bränsleekonomi i det.

Jo, det är intressant att de har återinfört gammal hederlig 1930-talsteknik.
DB, Rolls Royce, Allison m.fl. höll nämligen på med dubbelöverladdning
redan innan VkII.
Då verkar man ofta ha haft två utväxlingar på kompressorn
för att kompensera för lägre lufttryck på högre höjd,
samtidigt som turbon, p.g.a. den tunnare luften snurrade snabbare på högre höjd,
vilket gjorde att den kunde kompensera för den tunnare luften
och ge nära nog konstant maxeffekt upp till en viss höjd,
varefter effekten snabbt avtog med ökande höjd.
Det är just avsaknaden av turbo, som gjorde att många flygplansmodeller,
hade så dålig prestanda på hög höjd (P-39, P-51A m.fl).
Nu väntar vi bara på att de ska införa slidventtiler och Hyperbar-motorer
på gatbilar, så kan vi ha 1945 års spetsteknik i våra bilar.