Tävlingsbilar och racingmotorer
Tävlingsbilar och racingmotorer
Avknoppning från tråden "besinmotorer".
Börjar med en fråga, vilken racingmotor levererar högst effekt ?
MVH
Börjar med en fråga, vilken racingmotor levererar högst effekt ?
MVH
Vet inte svaret men F1 motorerna i mitten av åttiotalet hade ett ganska otrolig effektuttag. Var väl 3 liter utan turbo och 1,5 liter med, de flesta valde den lilla motorn och pressade ut väl över 1000 hk...
Sedan måste jag bara slå ett slag för Gruppe-B. Anledningen till att jag tog körkort:-)
Sedan måste jag bara slå ett slag för Gruppe-B. Anledningen till att jag tog körkort:-)
- Bilagor
-
- S1hb5.jpg (31.85 KiB) Visad 2124 gånger
Det måste väll vara top fual. men en moter som levererar mer än 6000 hk.. Men vet ej om man kan räkna det om en tävlingsbil. Loppet är ju slut efter 402 meter eller fem sek.
http://www.topfueltour.com/teknik.htm
http://www.topfueltour.com/teknik.htm
- Bilagor
-
- bil.jpg (48.98 KiB) Visad 2067 gånger
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Re: Tävlingsbilar och racingmotorer
Det beror rimligtvis på var vi drar gränsen för racing.Battler skrev:Avknoppning från tråden "besinmotorer".
Börjar med en fråga, vilken racingmotor levererar högst effekt ?
MVH
Det har ju trotsallt tävlats med allt som rullar, flyter och flyger.
Men om vi begränsar oss till saker som rullar och svänger,
så skulle jag gissa på Porsche 917, som f.ö. torde ha varit
racinghistoriens mest överlägsna bil.
Den var så överlägsen att den tvingade fram regeländringar
både på Le Man och senare i CanAm-racingen.
I sin slutgiltiga version 917/30KL "Turbopanzer",
levererade den 1100hk under lopp och 1500hk under kval.
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
För ett par år sedan när de fortfarande hade 3 liters V-10:orBattler skrev:Motorerna till Formel - 1 bilarna, vilka effekter har dessa nu för tiden och har de överladdning ?
MVH
(idag är det V-8:or på 2-komma-nånting liter)
hade de bästa motorerna effektier på 800hk eller mer.
Utan överladdning.
Hur det ser ut idag har jag faktiskt ingen aning om.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Det är väldigt detaljerade regler om hur motorerna får se ut.
Idag gäller V8 på max 2400cc, cylindrarna ska vara i 90 graders vinkel. Vidare är endast fyrventilsteknik tillåten, absolut ingen turbo, kompression eller kylning av intagsluften (cold air intake) som är vanligt på gatbilar. Endast tändstift av klassisk typ är tillåtna.
Inga team skyltar väl officiellt med hur mycket de krämar ur motorerna men det bör ligga runt 600-650 bhp, runt 20-25% lägre än för V10:orna för samma varvtal. Förra säsongens motorer var sannolikt än mer högvarviga än de föregående. Även säsongen 2007 är det tillåtet att använda V10 för de stall som inte har tillgång till nya V8:or, man sätter då en varvspärr på dem för att de ska bli likvärdiga. En V10 har dock mer vridmoment men det är av akademiskt intresse nu eftersom inte något stall använder V10 denna säsong vad jag vet.
Idag gäller V8 på max 2400cc, cylindrarna ska vara i 90 graders vinkel. Vidare är endast fyrventilsteknik tillåten, absolut ingen turbo, kompression eller kylning av intagsluften (cold air intake) som är vanligt på gatbilar. Endast tändstift av klassisk typ är tillåtna.
Inga team skyltar väl officiellt med hur mycket de krämar ur motorerna men det bör ligga runt 600-650 bhp, runt 20-25% lägre än för V10:orna för samma varvtal. Förra säsongens motorer var sannolikt än mer högvarviga än de föregående. Även säsongen 2007 är det tillåtet att använda V10 för de stall som inte har tillgång till nya V8:or, man sätter då en varvspärr på dem för att de ska bli likvärdiga. En V10 har dock mer vridmoment men det är av akademiskt intresse nu eftersom inte något stall använder V10 denna säsong vad jag vet.
Apropå monster motorer. Jag säger bara en sak traktor pulling..
Där värstingarna i den amerikanska klassen "The Unlimited Modified (UNL)" Ligger dom brutala maskinerna mellan 9000-12000hk...
Citerat ifrån följande sida:
http://www.ntpapull.com/news081505A.htm
Där värstingarna i den amerikanska klassen "The Unlimited Modified (UNL)" Ligger dom brutala maskinerna mellan 9000-12000hk...
Citerat ifrån följande sida:
http://www.ntpapull.com/news081505A.htm
The Unlimited Modified (UNL) Tractors are the kings of the clay track. This division displays a field of tough competitors and their mechanical marvels. Turbines, multiple supercharged engines and Allison aircraft motors are the dominant power sources. These machines are capable of generating gobs of horsepower, anywhere from 9,000 to 12,000 horsepower. The key to winning is putting that power to the track. Unlocking the winning combination in the Unlimited class is Bill Voreis (Argos, IN) piloting the potent and powerful “American Thunder”.
- Bilagor
-
- American Thunder
- ldnation.jpg (16.89 KiB) Visad 1949 gånger
Tackar för ett informativt inlägg, regelverket är väl för att hålla nere farten och minska skaderisken vid olyckor.Belisarius skrev:Det är väldigt detaljerade regler om hur motorerna får se ut.
Idag gäller V8 på max 2400cc, cylindrarna ska vara i 90 graders vinkel. Vidare är endast fyrventilsteknik tillåten, absolut ingen turbo, kompression eller kylning av intagsluften (cold air intake) som är vanligt på gatbilar. Endast tändstift av klassisk typ är tillåtna.
Inga team skyltar väl officiellt med hur mycket de krämar ur motorerna men det bör ligga runt 600-650 bhp, runt 20-25% lägre än för V10:orna för samma varvtal. Förra säsongens motorer var sannolikt än mer högvarviga än de föregående. Även säsongen 2007 är det tillåtet att använda V10 för de stall som inte har tillgång till nya V8:or, man sätter då en varvspärr på dem för att de ska bli likvärdiga. En V10 har dock mer vridmoment men det är av akademiskt intresse nu eftersom inte något stall använder V10 denna säsong vad jag vet.
MVH
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Värstingar alla gånger. Tractor pulling är ju intressant enbart därför att man fortfarande använder Rolls-Royce Griffin-motorer i dessa sammanhang, alltså jaktplansmotorer från 2VK. Då har man väl oftast kopplat 4-5 st till drivlinan vilket också ger uppåt 10-12000 Hk.Gilliz skrev:Apropå monster motorer. Jag säger bara en sak traktor pulling..
Där värstingarna i den amerikanska klassen "The Unlimited Modified (UNL)" Ligger dom brutala maskinerna mellan 9000-12000hk...
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Roligt att det uppskattades. Det var förstås bara ett litet urval av detaljerna, ni kan läsa mer på FIA:s F1-sektion, motorerna behandlas i kapitel 5 i F1-reglementet.Battler skrev:Tackar för ett informativt inlägg, regelverket är väl för att hålla nere farten och minska skaderisken vid olyckor.Belisarius skrev:Det är väldigt detaljerade regler om hur motorerna får se ut.
Idag gäller V8 på max 2400cc, cylindrarna ska vara i 90 graders vinkel. Vidare är endast fyrventilsteknik tillåten, absolut ingen turbo, kompression eller kylning av intagsluften (cold air intake) som är vanligt på gatbilar. Endast tändstift av klassisk typ är tillåtna.
Inga team skyltar väl officiellt med hur mycket de krämar ur motorerna men det bör ligga runt 600-650 bhp, runt 20-25% lägre än för V10:orna för samma varvtal. Förra säsongens motorer var sannolikt än mer högvarviga än de föregående. Även säsongen 2007 är det tillåtet att använda V10 för de stall som inte har tillgång till nya V8:or, man sätter då en varvspärr på dem för att de ska bli likvärdiga. En V10 har dock mer vridmoment men det är av akademiskt intresse nu eftersom inte något stall använder V10 denna säsong vad jag vet.
MVH
Dels är det säkerheten man tänker på, det började springa iväg till väl kraftfulla motorer. Det andra är förstås att hålla ramarna snäva för att göra förutsättningarna så jämna som möjligt. Vi vill ju ha jämna (nåja) lopp.
Det lär ju ändå vara antalet literhästar som är måttet? Annars finns det väl säkert någon fartygsdiesel som slår allt? Jag har ett svagt minne om att Honda byggde en prototyp V-Twin på 250 kubik på 80-talet med ovala kolvar, 8 ventiler per cylinder och överladdning som vavade något extremt och gav mer hästar än dåtidens 500 kubiks tvåtaktare.
Håller med. Sedan pratar vi tävlingsmotorer som, enligt min trångsynta mening, skall kunna köras lite längre än 402 m. Tractor pulling är ju fräckt och där finns det alla möjliga konstiga bastarder med gasturbiner från helikoptrar och seriekopplade lastbilsmotorer. Samtidigt är kanske spänningen där mest av sorten vem kommer att spränga motorn eller börja att brinna.cocteau skrev:Det lär ju ändå vara antalet literhästar som är måttet? Annars finns det väl säkert någon fartygsdiesel som slår allt? Jag har ett svagt minne om att Honda byggde en prototyp V-Twin på 250 kubik på 80-talet med ovala kolvar, 8 ventiler per cylinder och överladdning som vavade något extremt och gav mer hästar än dåtidens 500 kubiks tvåtaktare.
Lägger nog min röst på F1 bilarna på åttiotalet, V8-or på 1,5 l, mastig överladdning och kring 1000 hk i tävlingsutförande och lite mer vid kvalen. Efter det kom begränsningarna för att minska farterna och göra dem mindre farliga, vilket var klokt.
Sedan slår fartygsdieslar ganska mycket, men inte när det gäller literhästar. Har seglat på fartyg med effekter på mer än 75 000 hk, tio cylindrar och cylindervolymer på två kubikmeter någonting. Blir en mastig effekt men låg litereffekt och svår att tävla med då motorn är tjugo meter lång, hög som ett fyravåningshus och väger strax under 2000 ton. Sedan skall man inte prata om tankarna som krävs.
(Edit: När man har huvudet under armen är det svårt att skilja på en och tusen liter...)
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes