Kaffe och koffein

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 29 november 2006, 18:12

varjag skrev:Man lade två-tre kvadratcentimeter stora bitar av torkat fiskskinn (oftast abborre eller sik, i mitt fall) i kaffet
Så kallat "klarskinn". Annars kan jag hänvisa till Donkeymans process med slå bort satsen som lagt sig i pipen. En liten skvätt kallvatten i pannan men spola sedan av utsidan på kaffeputan så minskar risken för att få "gromen" att följa insidan av putan och ut i kopparna.

J.K Nilsson

Ps: Jag använder bryggare. 8-)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 29 november 2006, 18:26

tryggve skrev:Hm, enligt en del kollegor på biokemiavdelningen så blidas det rätt mycket otäcka ämnen i gammalt kaffe, (=efter en timme). Undrar om det också gäller kaffesump....
Men jag har inte uttalat mig om vad som är nyttigt eller onyttigt. Jag har bara uttalat mig om vad som är gott. Eller nödvändigt för att starta maskineriet.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 november 2006, 18:26

bryggare är ju smidigare. Om man inte råkar ut för en perfekt morgon . Ingen tidning och att filtret har lakt sig så att man får pisskaffe. Kan dan blir bättre då?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 29 november 2006, 18:59

Donkeyman skrev: Men jag har inte uttalat mig om vad som är nyttigt eller onyttigt. Jag har bara uttalat mig om vad som är gott. Eller nödvändigt för att starta maskineriet.
Sant! Hur som helst så lär gammelkaffet ändå vara mycket bättre än att röka. :-)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 november 2006, 19:10

Håller med föregående talare. En kopp Kaffe funkar för att hålla igeång en stund till men en cancer pinne nej tack. ingen mer cellgifter här tack

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 november 2006, 21:02

J.K Nilsson skrev:
varjag skrev:Man lade två-tre kvadratcentimeter stora bitar av torkat fiskskinn (oftast abborre eller sik, i mitt fall) i kaffet
Så kallat "klarskinn". Annars kan jag hänvisa till Donkeymans process med slå bort satsen som lagt sig i pipen. En liten skvätt kallvatten i pannan men spola sedan av utsidan på kaffeputan så minskar risken för att få "gromen" att följa insidan av putan och ut i kopparna.

J.K Nilsson

Ps: Jag använder bryggare. 8-)
Annars var ju en liten mängd 'grom' en väsentlig del av kafferitualen.....i den så kallade 'kaffesumpen' siade kärringarna nämligen framtiden, på kafferepen när de sörplat i sig drycken...Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 30 november 2006, 10:07

Så men andra ord så finns det inget starkare än kaffe då. Så det blir att dra på dubbeldos så det blir starkare. Eller koffin piller.--

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 30 november 2006, 18:46

predator skrev:Så men andra ord så finns det inget starkare än kaffe då. Så det blir att dra på dubbeldos så det blir starkare. Eller koffin piller.--
Visst f***n finns det starkare prylar än kaffe. En gammal hederlig kaffekask utgör en blandning av kaffe och brännvin i lämpliga proportioner. Och det är garanterat gammal hedersam bygdekultur. En moderna tiders urbana Svensk känner lukten av koskit, granbarr och nyslaget hö när han drar i sig en kask. Tillbaka till rötterna med andra ord.

Undertecknad är dessutom kulturknutte. Vilket betyder att jag är Bandyfanatiker. Av den gamla skolan. Vilket innebär att jag anser att en Bandyportfölj är nödvändigt attribut på Bandymatchen. Och i Bandyportföljen ligger naturligtvis en termos med Bandykaffe. Vilket är en variant av den ovan nämnda kaffekasken.

Om jag inte missminner mig hade vi en lång tråd om Bandykaffe här i Skalman förra vintern...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 30 november 2006, 19:36

Nu var det nog koffein-sturkan som hänvisades till i tråden här, och den torde ju faktiskt vara lägre i den med brännvin utspädda kasken.

Första gånge jag drack kaffe sammanfaller med första gången jag drack brännvin. Det gjordes på äkta sätt, i baksätet på en amazon. Saken fick mig att länge avhålla mig från båda ingredinserna. Baksätet var betydligt trevligare.

Användarvisningsbild
sta
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 6 november 2006, 17:54
Ort: Vendelsö

Inlägg av sta » 9 januari 2007, 13:42

varjag skrev: 'Klarna'...? Man lade två-tre kvadratcentimeter stora bitar av torkat fiskskinn (oftast abborre eller sik, i mitt fall) i kaffet - innan det var dags att 'bjuda på en tår' som det hette, Varjag
Blev glad av att läsa den här kaffetråden, både för att kaffe är gott och för att varjags beskrivning ovan fick mig att tänka på en historia.

En sörlänning var uppe i Västerbotten och blev bjuden på kaffe, eftersom han inte riktigt kännde till proceduren frågade han vad det var som lades i kaffet och varför. När värden, på bästa bondska, berättade att det var abborrskinn för att klara kaffet tyckte gästen att det var otroligt att de hade aubergine ända här uppe...

När man hälsar på äldre släktingar i Västerbotten förundras jag över att de kan dricka kaffet på fat utan att spilla trots att de vanligtvis darrar och deras vana att äta kaffeost.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 januari 2007, 15:38

kaffeost?

Användarvisningsbild
sta
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 6 november 2006, 17:54
Ort: Vendelsö

Inlägg av sta » 9 januari 2007, 16:45

En norrländsk "delikatess". Hemmagjord ost som skärs ned i småbitar i hett kaffe och äts med sked.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Kaffekasken

Inlägg av varjag » 10 januari 2007, 03:23

Kaffekasken - blandades traditionellt med en Enkrona. Som lades i botten på koppen, sen hällde man på kaffe tills man inte längre kunde se Enkronan. Därpå spilldes i brännvin (cognac, aquavit, vadhelst tillgängligt...) tills man kunde se pengen igen.
Då - var kasken perfekt!, Varjag

Användarvisningsbild
sta
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: 6 november 2006, 17:54
Ort: Vendelsö

Inlägg av sta » 10 januari 2007, 07:30

Enligt gamla finlandssvenskar skall man använda ett kopparmynt på samma sätt, det kallas då stjärgåårdskaffe. Livgivande.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Kaffekasken

Inlägg av Ori » 10 januari 2007, 07:58

varjag skrev:Kaffekasken - blandades traditionellt med en Enkrona. ....
, Varjag
Prova detta i en kopp/mugg med raka sidor.... :wink: :D :lol: !

--
Jörgen

Skriv svar