Kaffe och koffein

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Kaffe och koffein

Inlägg av predator » 28 november 2006, 11:27

Hej

Lite frågor om kaffe.

Kaffe inne håller ca 1% Koffein men finns det kaffe sorter som hinnerhåller mer ?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 28 november 2006, 11:53

Beror också på hur du tillagar det och också då varierar det mycket.

Bryggkaffe innehåller mer koffein än kokkaffe som innehåller mer än espresso...

Det här kan kanske vara av intresse
http://www.faqs.org/faqs/caffeine-faq/

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 28 november 2006, 12:00

DEn listan va intresant att läsa

Afri-Cola 100.0 (?)
Jolt 71.2
Sugar-Free Mr. Pibb 58.8
Mountain Dew 55.0 (no caffeine in Canada)
Diet Mountain Dew 55.0
Kick citrus 54 (36mg per 8oz can, caffeine from guarana)
Mello Yellow 52.8
Surge 51.0
Tab 46.8
Battery energy drink -- 140mg/l = 46.7mg/can
Coca-Cola 45.6
Diet Cola 45.6
Shasta Cola 44.4
Shasta Cherry Cola 44.4
Shasta Diet Cola 44.4
Mr. Pibb 40.8
OK Soda 40.5
Dr. Pepper 39.6
Pepsi Cola 37.2
Aspen 36.0
Diet Pepsi 35.4
RC Cola 36.0
Diet RC 36.0
Diet Rite 36.0
Canada Dry Cola 30.0
Canada Dry Diet Cola 1.2
7 Up 0

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 november 2006, 12:01

Starkt kaffe. :D

Det är alltså själva kaffebönan som innehåller 1 % koffein. Det lär vara Arabica, den sort som smakar bäst och också används mest, åtminstone i de kaffesorter man vill dricka. Robusta innehåller tydligen en halv gång mer koffein. Fast då brygger jag hellre starkare kaffe...
http://en.wikipedia.org/wiki/Coffee

När man sen brygger kaffet så får man kanske 1 gram koffein per liter.


Edit: Bra lista, fast SI-systemet är bra... "12 oz can of soda" motsvarar alltså i princip våra 33-centiliters, eller är det ngt mer i staterna?

Not, koffein i te kan kallas tein, liksom koffein i guarana guaranin. Samma ämnen, olika namn.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 28 november 2006, 16:30

12 oz är ungefär 35,5 cl. Men burkarna i sig är identiska..jag har aldrig lyckats se någon märkbar skillnad iaf.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 28 november 2006, 16:47

Arbetslivet har i många år cirkulerat runt kaffe och rök. Och nu när det blivit skottpengar på rökare blir kaffet desto viktigare.

Själv har jag haft två yrken där kaffet är oundvarligt.

Dels har jag varit sjöman. Och kaffe är det som håller sjöfarten gående. En femminuters med en rök och en slurk gör at man orkar hålla sig vaken en timme till. Många långa nätter i maskinrummet på väg in eller ut ur hamn. Eller i samband med någon reparation. Du har redan jobbat i 13 timmar och vet att det blir kanske 10 till. Och förra natten blev det också dåligt med sömnen. Timmarna går. Och blir dygn. Men även det mänskliga maskineriet behöver lite smörjning och det är Fem Minuter. Det vill säga kopp och en rök. En gång i timmen. Annars stoppar kroppen.......

Det andra jobbet är som droskchaffis. Även där är kaffe och rök livselixiret. Antingen väntar man, och väntar, och väntar, och väntar och då måste man ha en kopp och en rök för att orka vänta ännu mer. Eller så är det hur mycket som helst att göra. Man kör som f****n. Och det går bara fortare och fortare. Det är då man måste man ha ett femminuters stopp. Och vad blir det då..... Jodå. Kaffe och rök.

Och gemensamt för dessa jobb är många väldigt tidiga morgnar. Och hur snabbstartar man maskineriet. Jodå. Kaffe och Rök....... Och då skall det vara kokkaffe. Helst kokat på gårdagens sump. Starkt så håret reser sig på huvudet. Det är optimalt för snabbstart av maskinist / droskchaffis.....

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 28 november 2006, 20:30

JO kaffe har nog räddat många liv. Vet ju skälv då man gjorde lumpen och varigt i fällt i två veckor och hållt på och sen ska man planera eldöverfall med art eld som man skälv måste leda och man går och drömmer om en kulle och någon stans där man kan få lägga dig fem min och blunda. Men nej då. En halvliter kaffe senare är man mänskig igen

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 november 2006, 13:21

Jag älskar att läsa Donkeymans återblickar till forntidens verklighet! Men det kaffe som 'startade svenskar' innan diverse infernaliska apparater kom dit från Italien och andra suspekta länder - KOKTES! Det gällde rostade kaffebönor från speceriaffären som maldes på kaffekvarnen innan det var dags att hälla en noggrant utmätt kvantitet av de ädla bönorna i kaffepannan med vatten och blandat 'till angenäm styrka och smak'. Men det var bara början....kaffepannorna 'kokade över' om dom inte vaktades som farliga fiender....Bortåt en fjärdedel av det svenska kaffet, torde ha ångat bort på järnspisar vid överkokning och spill (men med angenäm doft...)! Som botemedel mot detta förfärliga slöseri, uppfanns visseljohanna vars lilla visselpip, gav varning när 'kaffet tänker koka över...'
Men det var inte färdigt med det.....kaffet måste 'sjunka' i brygden (3 minuter) och sen 'klarna' i två - innan kafferepet kunde ta sin början.
'Klarna'...? Man lade två-tre kvadratcentimeter stora bitar av torkat fiskskinn (oftast abborre eller sik, i mitt fall) i kaffet - innan det var dags att 'bjuda på en tår' som det hette, Varjag

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 29 november 2006, 13:37

Jösses varjag, fiskskinn i kaffet... 8O.

I övrigt kan sägas att när jag var på min gymnasiepraktik i (forna) östtyskland vårarna 95 och 96 kokades också kaffet på spis i kastrull till förmiddagsfikat på arbetsplatsen. Det tog ett tag innan man lärde sig att inte röra med skeden i koppen om man nu inte gillade lite "textur" på brygden.

Perkulator är annars ett förträffligt sätt att tillaga kaffe på, något jag lärde av min finske klasskamrat i gymnasiet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 29 november 2006, 14:25

Donkeyman skrev: Och då skall det vara kokkaffe. Helst kokat på gårdagens sump. Starkt så håret reser sig på huvudet. Det är optimalt för snabbstart av maskinist / droskchaffis.....
Hm, enligt en del kollegor på biokemiavdelningen så blidas det rätt mycket otäcka ämnen i gammalt kaffe, (=efter en timme). Undrar om det också gäller kaffesump....

Ska jag gräva efter mer info, eller vill folk här inte vet. :-)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 november 2006, 14:29

JO det vill jag vete. Så man vet vad man häller i sig. Ifall det är farligt eller om man ska övergå till vatten..

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 29 november 2006, 15:59

tryggve skrev:
Donkeyman skrev: Och då skall det vara kokkaffe. Helst kokat på gårdagens sump. Starkt så håret reser sig på huvudet. Det är optimalt för snabbstart av maskinist / droskchaffis.....
Hm, enligt en del kollegor på biokemiavdelningen så blidas det rätt mycket otäcka ämnen i gammalt kaffe, (=efter en timme). Undrar om det också gäller kaffesump....

Ska jag gräva efter mer info, eller vill folk här inte vet. :-)
Garvsyra bildas väl i kaffe som står för länge, därav att gammalt kaffe blir lite bittert?

Om man är på etablissemang som har de gamla värmeplattorna med kannor på, välj den som det är mest i, den är färskast....

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 29 november 2006, 16:56

Belisarius skrev:Om man är på etablissemang som har de gamla värmeplattorna med kannor på, välj den som det är mest i, den är färskast....
Eller så har den nyss blivit påfylld med det som var kvar i den andra... :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 29 november 2006, 16:57

varjag skrev:Men det var inte färdigt med det.....kaffet måste 'sjunka' i brygden (3 minuter) och sen 'klarna' i två - innan kafferepet kunde ta sin början.
Jag kör faktiskt full ritual än i dag. Bönor, Kaffekvarn, Kaffepanna. Fast utan järnspis. Däremot har jag många gånger tvingats sanera köksavdelningen sedan kaffet kokat över.

Donkeymans Lag är nämligen en naturlag som säger att vatten kokar vid 100 grader medan kaffe och mjölk kokar när man vänder ryggen till........

Jag kokar kaffe så som min moder lärde mig. Hon var från Tornedalen. Och jag mixar helt och hållet på "känn". Vatten i botten på pannan. Så nymalt kaffe över. Och så koka. När kaffet kokat upp - Tag av pannan så kokningen upphör. Ställ den sedan på kanten av plattan så att det småsjuder någon minut. Ställ den sedan vid sidan av och låt kaffet sedan sjunka i några minuter.

Därefter "klaras" kaffet som modern sade. Man tar pannan och häller av toppsatsen rätt ut i vasken. Men bara en liten skvätt alltså. Så tillsätter man en skvätt kallt vatten. Då sjunker alla kaffepartiklar som fortfarande möjligen ännu flyter omkring till botten. Så serverar man.

Men man skall alltid börja servera i den egna koppen därför att OM det finns ytterligare några kaffekorn som flyter omkring så kommer de först. Och då får man dem själv medan gästerna får rent kaffe.......

Fast på fritiden förstärkes kaffe i herrars lag lämpligen med en lagom mängd brännvin. Så måste jag också erkänna att som den kulturknutte som Donkeyman är älskar jag Bandy. Och alla vet ju att en Bandymatch blir mycket bättre tillsammans med en lämplig mängd med "Bandykaffe". Fast det har vi ju utvecklat under en tråd i vintras........

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 november 2006, 17:27

Vattenskvätten känner jag till och har använt, men aldrig begripit mig på. Kallvattnet värms ju upp ögonaböj, hur kan det göra någon skillnad?

De bästa klarskinnen fås f.ö. från långornas simblåsor - sûnn. Lär ha nyttjats för franska viner. Idag kör de väl med allehanda grejsomojs, äggvita har nämnts. (Fattar inte kemin bakom, det var knepigare än jag trodde sist jag kollade.)

Skriv svar