Knop, nautisk mil, distansminut och slikt

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Knop, nautisk mil, distansminut och slikt

Inlägg av varjag » 18 november 2006, 13:04

Ja77 skrev:[citat]4knops avstånd[/citat]

det var en ny intresant enhet för avstånd.... ;)

Dûrion Annûndil: Man kan verkligen undra vad denna "katt och råtta lek" är så mer provoserande än alla andra USA har varit inblandade i under åren förutom att USA "förlorade" denna gång.
Nix - knop eller sjömil eller Nautiska Mil - är den näst äldsta avståndsangivelsen i modern tid - numera helt anammad av flyget. Ubåten lokaliserades omkring 4,13 knop (= 4 x 1852 meter från KITTY HAWK. I bilspråk - åtta kilometer - farligt nära. Givetvis - var detta en provokation - som sannolikt firdes med med 'peking duck' och en extra 'tot' av risvin ombord i den kinesiska ubåten - dom hade gjort ett bra jobb! Varjag

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 18 november 2006, 13:44

varjag skrev:Nix - knop eller sjömil eller Nautiska Mil - är den näst äldsta avståndsangivelsen i modern tid - numera helt anammad av flyget. Ubåten lokaliserades omkring 4,13 knop (= 4 x 1852 meter från KITTY HAWK. I bilspråk - åtta kilometer - farligt nära.
Jag har inte varit ute på de sju haven som varjag och torde naturligtvis ha fel i detta, men är inte knop en hastighetsangivelse som är en nautisk mil per timme, d v s 1852 km/h. I sådana fall undrar jag hur man får detta till en avståndsangivelse?

/Johan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 18 november 2006, 16:04

Johan Elisson skrev: Jag har inte varit ute på de sju haven som varjag och torde naturligtvis ha fel i detta, men är inte knop en hastighetsangivelse som är en nautisk mil per timme, d v s 1852 km/h. I sådana fall undrar jag hur man får detta till en avståndsangivelse?

/Johan
Jag har iofs sett knop användas som avståndsangivelse tidigare, men hur korrekt det är att göra det idag vete sjutton.

Nå, det är inte så dåligt av en dieselelektrisk ubåt att ta sig i genom skärmen på en hangarfartygsgrupp. Speciellt som artikeln säger att den hängde med ett tag. Normalt så är det väl så att dieselubåtar måste vänta på sina mål. Om så är fallet här så kanske det visar att kineserna börjar få lite mer fason på satellitövervakning än vad de har haft tidigare?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 18 november 2006, 18:13

Johan Elisson skrev:
varjag skrev:Nix - knop eller sjömil eller Nautiska Mil - är den näst äldsta avståndsangivelsen i modern tid - numera helt anammad av flyget. Ubåten lokaliserades omkring 4,13 knop (= 4 x 1852 meter från KITTY HAWK. I bilspråk - åtta kilometer - farligt nära.
Jag har inte varit ute på de sju haven som varjag och torde naturligtvis ha fel i detta, men är inte knop en hastighetsangivelse som är en nautisk mil per timme, d v s 1852 km/h. I sådana fall undrar jag hur man får detta till en avståndsangivelse?

/Johan
Om en båt går 1852 km/h går det nog rätt fort... :) 1,852 km/h däremot.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 19 november 2006, 01:51

Gutekrigaren skrev:Om en båt går 1852 km/h går det nog rätt fort... :) 1,852 km/h däremot.
:lol: Äh, 1852 km/h är väl ingenting för en så erfaren herre som varjag! :wink:

/Johan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 november 2006, 02:37

Johan Elisson skrev:
varjag skrev:Nix - knop eller sjömil eller Nautiska Mil - är den näst äldsta avståndsangivelsen i modern tid - numera helt anammad av flyget. Ubåten lokaliserades omkring 4,13 knop (= 4 x 1852 meter från KITTY HAWK. I bilspråk - åtta kilometer - farligt nära.
Jag har inte varit ute på de sju haven som varjag och torde naturligtvis ha fel i detta, men är inte knop en hastighetsangivelse som är en nautisk mil per timme, d v s 1852 km/h. I sådana fall undrar jag hur man får detta till en avståndsangivelse?

/Johan
'Knopen' = 1 Nautisk mil = 1 distansminut = 1852 meter. Varje 'grad' delas i sextio minuter (angett med ' ) (och minuterna i 60 sekunder angett med " ) Varav följer att mellan ekvatorn och polen, nord eller syd spelar ingen roll, är det 90 grader eller 90 x 60 = 5400 minuter. Eller distansminuter. Multiplicerar vi 5400 x 1852 får vi 10 000,8 kilometer vilket motsvarar ¼ av jordens omkrets pol-till-pol.
'Knopen' fick sitt namn av knopar på en logglina som användes tillsammans med en 'skädda' som kastades överbord och tvärstoppade i vattnet medan linan löpte ut. För enkelhetens skull räknade man knoparna som runnit ut. Men för helvete inte som i länken

http://www.segeltorpsskolan.huddinge.se ... thomas.htm

där dom talar om EN TIMME (i verkligheten 30-60 sekunder) - då hade dom behövt en logglina som var 18 kilometer lång vid blygsamma 10 knop!, Varjag

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 19 november 2006, 12:32

Så har vi ju kabellängd också d v s 1/10 distansminut, eller ursprungligen 100 famnar.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 19 november 2006, 12:35

varjag skrev:'Knopen' = 1 Nautisk mil = 1 distansminut = 1852 meter.
Som sagt ovan, en knop är så vitt jag vet snarare en nautisk mil/timme, d v s 1,852 km/h, en ren hastighetsangivelse, och inte ett längdmått. Båtars hastighet mäts så vitt jag vet i knop och inte i knop/timme. Se t ex Wikipedias artikel.

/Johan

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2042
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Inlägg av masase » 19 november 2006, 14:22

Konceptet att varje storhet (avstånd, massa, etc) mäts med en och endast en väldefinierad enhet är ett SI(metric system)-koncept. I icke SI fierade kretsar är det däremot väldigt vanligt med diverse underliga måttenheter, t.ex. pounds per kvadrattum istället för pascal.

Varjag tillhör uppenbarligen "fossilerna" som ännu inte har sett ljuset och konverterat till SI. Det är dock osannolikt att han kommer att förändra sig så det är lika bra att acceptera att han använder orationella enheter ;)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 november 2006, 03:26

masase skrev:Konceptet att varje storhet (avstånd, massa, etc) mäts med en och endast en väldefinierad enhet är ett SI(metric system)-koncept. I icke SI fierade kretsar är det däremot väldigt vanligt med diverse underliga måttenheter, t.ex. pounds per kvadrattum istället för pascal.

Varjag tillhör uppenbarligen "fossilerna" som ännu inte har sett ljuset och konverterat till SI. Det är dock osannolikt att han kommer att förändra sig så det är lika bra att acceptera att han använder orationella enheter ;)
:lol: :lol: :lol: .....stämmer bra det!
Bilagor
far&mor hemma i grottan.jpg
far&mor hemma i grottan.jpg (6.06 KiB) Visad 4478 gånger

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 20 november 2006, 12:28

Man använde även knopar på lodlinan. Det vill säga när man i gamla tider mätte vattendjupet. Då hade man att lod av järn. I botten på lodet var det en urgröpning som man fyllde med vax. Detta gjordes därför att när man drog upp lodet igen så kunde man se vad slags material som fanns på botten dvs sten, sand, lera etc.

Lodlinan var försedd med knopar där olika material var insplejsat. Det kom i ordningen vitt, blått, rött och läder. På så sätt behövde man bara räkna hur många lädermärken som passerade när man drog upp linan. Och för att man skulle minnas ordningen hade den Svenske sjömannen en minnesramsa som man bara behöver höra EN gång för att minnas den för livet: Vi Belågo Ryska Luder.....

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 november 2006, 12:33

Usch Donkeyman...sjöskojternas ramsa löd 'Vi Blevo Ryss-Läder' :D , Varjag

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 20 november 2006, 14:58

varjag skrev: För enkelhetens skull räknade man knoparna som runnit ut. Men för helvete inte som i länken

http://www.segeltorpsskolan.huddinge.se ... thomas.htm

där dom talar om EN TIMME (i verkligheten 30-60 sekunder) - då hade dom behövt en logglina som var 18 kilometer lång vid blygsamma 10 knop!, Varjag
Han ville kanske göra det pedagogiskt enkelt...

Annars är det ett dubbelfel tror jag. Vanliga sandglas rann väl ut på en halvtimme, inte en timme?
De klassiska glasen som man slog i till sjöss. Åtta glas på en vakt, dvs åtta halvtimmar.

Vidare, jag misstänker starkt att de hade små loggmätnings-sandglas, som rann då på 30-60 sekunder.

Så då vore det riktigt att de väntade till sanden runnit ut, men i ett mindre specialglas...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 20 november 2006, 15:08

är inte ett glas en kvart?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 november 2006, 20:00

En kvart? Nej glas är väl en halvtimme alla gånger. :?

Skriv svar