”gröna landningar”

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

”gröna landningar”

Inlägg av predator » 9 november 2006, 08:03

SAS ska börjar med glidladningar nu . Vad tror nu om det? Att plan ska glidflyga in mot landningsbanan men motorneran på lågt varvtal. Känns lite farligt om man skulle tvingas att avbryta ladningen eller om man tappar för mycke fart och måste dra på. Hur snabbt reagerar motorerna?


Källa för man inte glömma http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 10,00.html
// predator

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 maj 2004, 14:39
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 9 november 2006, 08:10

Är det inte så att man i princip har glidflygit in redan? På senaste flygturen hade vi en överpedagogisk kapten som förklarade att vi glidflög redan 10 minuter (typ) innan landningen. Och den sista biten, finalen, har man väl i princip alltid glidflygit. Drar man på gas så kommer man ju inte ner utan tillför lyftkraft vilket borde ju motverka syftet med att försöka komma ner med planet? I alla fall med små plan (Piper) så drar man av gasen till tomgång så fort man kommer över landningsbanan. Med större plan och mer vikt så borde man då (väl) göra samma procedur lite tidigare.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 9 november 2006, 09:09

Flygplan har alltid glidflygit mer eller mindre (dragit ner på motorerna för att landa) det nya är ett nytt kontrollsystem ska förhindra att man måste sätta flygplan i pakeringsflygrunder i väntan på att landningsbanan ska bli ledig.

Skriv svar