Ny datorteknik?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Ny datorteknik?

Inlägg av Schwalbe » 8 november 2006, 22:59

Nu för tiden går det ju att få ett i princip helt datoriserat hem. (Bill Gates har väl byggt ett).
Men utvecklingen går ju hela tiden framåt- vad kommer datorer att användas till härnäst?

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 9 november 2006, 07:42

Allt som gynnas av att styras mer nogrant. Våra kroppar, och andra levande organismer, tror jag är nästa stora sak. Men det finns ju redan iprincip överallt.

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 maj 2004, 14:39
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 9 november 2006, 08:06

Faktum är att det tycks vara ett litet hack i utvecklingen av rå prestanda vad gäller datorer idag. Ren muskelkraft i form av MHz-ökningar av processorer har inte skett så snabbt som tidigare. Redan för ett par år sen planade utvecklingen ut och idag verkar det inte gå smidigt att komma över 4 GHz. Om utvecklingen hade fortsatt hade vi idag suttit med 10GHz processorer på skrivbordet. Idag sker prestandaökningen på andra sätt som kräver att mjukvaran konstrueras på andra sätt vilket är väldigt svårt.

Största utvecklingen tror jag personligen kommer att ske inom sensorområdet. Man skulle kunna bygga intressanta system om man bara hade tillräckligt med sensorer för att mata datorerna med data. Ett annat område är inbyggda datorer i alla möjliga och omöjliga komponenter.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Ny datorteknik?

Inlägg av Hexmaster » 9 november 2006, 09:39

Schwalbe skrev:Men utvecklingen går ju hela tiden framåt- vad kommer datorer att användas till härnäst?
Vad tror du själv?

Är detta en historisk diskussion, en seriös spekulation i framtidsteknik eller bara ännu en utslängd fråga?

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 9 november 2006, 11:18

Tittar man historiskt på det verksamhetsområde jag själv jobbat i dom senaste 10 åren, usch usch, tiden går, så har utvecklingen inte alltid tagit oss dit vi trodde. Det finns fortfarande ännu ingen ekonomi i "Det smarta hemmet", däremot finns ekonomin onekligen i "Det smarta flerfamiljshuset". Den utveckling som är tydlig är att fler och fler logiska beslut flyttas från hårdvara till mjukvara.

Man vill kanske kunna boka BRF-bastun från en webbsida. Men på slutet av 90-talet trodde vi den webbsidan skulle ligga på en central miljonkronors-server i ett skyddsrum och att webbläsaren satt i någon slags nedbantad dator på kylskåpet, hallen, eller ovanför kylskåpet. Nu gör vi det men med en liten industri-PC för ett fåtal tusenlappar i hårdvarukostnad som sitter i pannrummet och med valfri webbläsare i valfri plattform.

Det är bara och lära sig att rymdoperan aldrig kommer hit. Någon slags ekonomi kommer alltid att vara det som styr utvecklingen.

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 maj 2004, 14:39
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 9 november 2006, 18:23

Lite personliga reflektioner...

Man kan väl säga att två saker gäller och styr utvecklingen.

- Allt som kan göras digitalt kommer förr eller senare att bli det

- Allt som kan göras i mjukvara kommer att göras i mjukvara istället för hårdvara förr eller senare.

Digital-TV är bara ett aktuellt exempel. Kameror ett annat.

Kanalväljare är ett exempel som kommer att bli mjukvara förr eller senare. Finns ingen anledning att välja kanal med hårdvara för radio eller TV. Spela in alla kanaler samtidigt? inga problem...

När saker och ting händer styrs mest av ekonomi, inte teknik. Man skulle kunna göra rätt coola saker med prylar som finns idag. Till ett orimligt pris dock..

En annan intressant utveckling inom datorområdet kommer att vara i att stor distribuerade system växer fram sakta men säkert. Tänk om du med lätthet kunde få tillgång till 10 miljoner datorer? Trevlig beräkningskapacitet. Tekniskt går det redan idag, men ingen har styrt upp det på ett bra sätt än.

Men när det har styrts upp. Så kommer simuleringar av olika saker att få ett uppsving. Tänk er att simulera en komplett människa när man utvecklar nya mediciner!
Eller att kunna göra perfekta simulationer av hur saker och ting beter sig i vår omgivning med luft, vatten och allmänt väder och vind. Slippa gissa när saker och ting rostar vore väl rätt bra exempelvis?

Problemet ligger i mjukvaran. Det här är riktigt svåra grejer att utveckla och det kommer att ta tid.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Ny datorteknik?

Inlägg av Schwalbe » 9 november 2006, 18:26

Hexmaster skrev:
Schwalbe skrev:Men utvecklingen går ju hela tiden framåt- vad kommer datorer att användas till härnäst?
Vad tror du själv?

Är detta en historisk diskussion, en seriös spekulation i framtidsteknik eller bara ännu en utslängd fråga?
Jag gillar inte din ton- har du attitydproblem?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Ny datorteknik?

Inlägg av tryggve » 9 november 2006, 18:36

Schwalbe skrev:
Jag gillar inte din ton- har du attitydproblem?
Han undrade väl mest om du hade några egna funderingar inom ämnet.


Det som marcorc skriver angående simuleringar är mycket intressant. När det gäller design av läkemedel så är detta mycket, mycket hett. "Hur kommer denna molekyl att interagera med ämne X, och vad händer om man också har ämne Y där, hur påverkar dessa varandra". Där hänger det nog också mycket på mjukvaran, även om beräkningskapacitet är mycket viktig. Men det finns ju enorma belopp att tjäna om man med en tidig process kan sålla ut lovande läkemedel från dem som det finns mer potentiella problem med.

Att simulerna en människa låter intressant, men oerhört komplicerat både med krav på mjukvara och hårdvara...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Ny datorteknik?

Inlägg av Hexmaster » 9 november 2006, 22:17

Schwalbe skrev:
Hexmaster skrev:
Schwalbe skrev:Men utvecklingen går ju hela tiden framåt- vad kommer datorer att användas till härnäst?
Vad tror du själv?
Är detta en historisk diskussion, en seriös spekulation i framtidsteknik eller bara ännu en utslängd fråga?
Jag gillar inte din ton - har du attitydproblem?
Jag frågar inte som användare utan som moderator. Att Loungen är föremål för översyn innebär inte att det är fritt fram att posta tankar-för-dagen i övriga avdelningar.
Om du inte gillar min ton kan du skriva ett PM till Marcus Wendel.
Eller så kan du svara på frågan genom att lämna ett faktiskt bidrag till tråden, om du faktiskt har funderingar i den vägen.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 9 november 2006, 22:23

Jag ser det som ett personligt påhopp att du påstår att jag ställer ogenomtänkta frågor.
Jag lägger faktiskt ner mycket tid på att formulera frågor som ger upphov till debatt.
Vad jag har för åsikter tycker jag att jag väljer själv när/om jag vill lägga fram dom.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 9 november 2006, 23:38

Så nu lugnar vi alla ner oss några hekton. Hexmaster ställde en befogad fråga tråkigt om du missuppfattade den Schwalbe. $

Själv vet jag knappt något om datorer men gissar på att de i framtiden kommer bli mindre, vem vet de kanske kan planteras in i skorna. :)

/Martin

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 maj 2004, 14:39
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ny datorteknik?

Inlägg av marcorc » 10 november 2006, 06:48

tryggve skrev:
Schwalbe skrev:
Jag gillar inte din ton- har du attitydproblem?
Han undrade väl mest om du hade några egna funderingar inom ämnet.


Det som marcorc skriver angående simuleringar är mycket intressant. När det gäller design av läkemedel så är detta mycket, mycket hett. "Hur kommer denna molekyl att interagera med ämne X, och vad händer om man också har ämne Y där, hur påverkar dessa varandra". Där hänger det nog också mycket på mjukvaran, även om beräkningskapacitet är mycket viktig. Men det finns ju enorma belopp att tjäna om man med en tidig process kan sålla ut lovande läkemedel från dem som det finns mer potentiella problem med.

Att simulerna en människa låter intressant, men oerhört komplicerat både med krav på mjukvara och hårdvara...
Just simuleringar har framtiden för sig. Man sparar på jordens resurser, slipper plåga små djur och tjänar mer pengar, vilket är en bra kombination för att driva utveckling ;)

Jag har bestämt för mig att något svenskt företag har lyckats genom enbart simuleringar konstruera ett nytt stål med speciella egenskaper. (lyckas inte googla fram något dock) Att bara simulera döda material som järn och kol med diverser tillsatser är nog ett enormt stort problem med dagens beräkningskapacitet och mjukvara. Inser att en hel människa är några år borta... Men teoretiskt görbart, handlar "bara" om tillräckliga mängder cpu-kraft och en klurig programvara.

Vi är på väg dit, jag kanske kan lägga till en tes. Allt som går att simulera istället för att göras i verkligheten kommer förr eller senare att simuleras istället för att göras i verkligheten.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 10 november 2006, 09:36

Att simulera ett system kräver att man har en modell av systemet som går att omsätta i beräkningar och logiska tillstånd. Modellen, och sådeles förståelsen av systemet måste vara god, annars kommer resultatet från simuleringarna inte vara till någon nytta. Att man kan simulera mer och mer komplexa delar av människan allt efter som vår förståelse och kunskap stiger är naturligt. Lika så gör nya metoder och större datorkapacitet det möjligt att simulera allt större system.

Men att kunna simulera en människa, i dess helhet, är vi väldigt långt ifrån. Frågan om det överhuvud taget finns något kommerciellt intresse. Inte förens det går att göra så billigt att kuriosa är anledning nog tror jag att vi kommer att se det. Att simulera delsystem, allt större med tiden, av människokroppen däremot sker ju redan idag tror jag.

Sen är ju frågan för vilken anledning man simulerar, att analogt simulera för mekanisk retning har ju funnits länge, men att simulera för att göra mediciner är väl ännu inte gjort, tror jag. Det sistnämda beror ju lite på hur man definierar simulering. Jag tycker inte att 3D röntkenmodellering av receptorer är simulering, hur än imponerande det är.

En annan del som jag tror kommer att komma mer och mer är cybernetik, redan idag finns ju artikulerade proteser som kopplar ihop sig med, tolkar och interagerar med nervsystemet. Vidare tror jag exempelvis att små nanoubåtar som är delar av ett neuralt nätverk injiceras och åker omkring och "äter upp" åderförkalkning, lagar celldöd, dödar virus och multiresistenta bakterier med mera. Men då är vi nog på så långt fram i tiden att få om någon på detta forum kommer att uppleva det. Med mindre än att vetenskapen botar åldrandet. :)

PS. Frågan är ju om det inte var dylika nanoubåtar, om än i mer utvecklad form som skapade BORG. ;)

Användarvisningsbild
marcorc
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 maj 2004, 14:39
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marcorc » 10 november 2006, 10:26

Vad jag tycker är väldigt intressant är om vi lyckas få till en revolution istället för dagens något tråkiga evolution med något snabbare och mindre datorer varje år.

Ett ordentligt hopp som skulle ge en magnitud snabbare datorer i ett svep vore intressant. Beräkningstider som sjunker från år till sekunder, då snackar vi... Det finns ju en del forskning som är lovande. Exempelvis kvantdatorer är en väg som kan bli intressanta produkter inom vår livstid. Det gäller bara att få något av dessa exotiska tekniker att blir användbar för normalintelligenta programmerare, för utan mjukvara så är cool hårdvara inte värd så mycket. (Kolla exempelvis http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_computing och fundera hur många procent av läsarna fattar vad som står där...)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 november 2006, 11:25

Några "häftiga" tekniker som inte levererat:
- Bubbelminnen (någon som minns dem?)
- "Femte generationens datorer" (stor japansk grej på sin tid, högst oklart vad det egentligen skulle gå ut på)
- Parallella datorer
- AI (stor grej i spel, kan inte komma på något annat område där det brukas ö.h.t.)

Istället för att idag, 2006, sitta med en übercool framtidsdator med holografisk skärm som man kan småprata med om lite av varje osv., så är det en vanlig PC. De viktigaste skillnaderna på 20 år som jag komma på är användargränssnitt, USB och internet.

Skriv svar