Stabilisatorer
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
Stabilisatorer
Hej
Att och läste igenom våra tråd om MS Estonia
Och där pratar ni om just Stabilisatorer som skulla ha instaleras på fartyget. Och jag bara undrar hur dessa funkar?
Att och läste igenom våra tråd om MS Estonia
Och där pratar ni om just Stabilisatorer som skulla ha instaleras på fartyget. Och jag bara undrar hur dessa funkar?
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Man kan säga att man ger skeppet "fenor", precis som fiskar har sina bröstfenor.
Det är en slags vinge som går att fälla in och ut ur skrovet. När de är utfällda verkar de för att dämpa rullning i sidled, skeppet rör sig stabilare i sjögången.

Konfigurationen kan skilja sig, men det jag sett oftast är väl 2+2, dvs ett par i vardera stäv och akter.
Det är en slags vinge som går att fälla in och ut ur skrovet. När de är utfällda verkar de för att dämpa rullning i sidled, skeppet rör sig stabilare i sjögången.

Konfigurationen kan skilja sig, men det jag sett oftast är väl 2+2, dvs ett par i vardera stäv och akter.
-
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Det är många som tvivlar på den officiella kommisionens förklaring till fartygets sjunkningsförlopp. Därför cirkulerar det en mängd med teorier kring vad som "egentligen hände". Och en teori som skulle kunna förklara hela händelseförloppet är just att det hänt något med de nyligen installerade stabilisatorerna. Dessa var helt nya och hade aldrig tidigare testats i "skarp drift".
Antag att det varit något fel i installationen. Antingen att den varit slarvigt utförd eller att de bakomliggande beräkningarna varit felaktiga. Om vingen på ena sidan då hade brutits sönder och utrymmet där den "parkeras" hade öppnats upp så skulle det ha varit "wide open" för havet in i utrymmena under "main deck". Något som skulle förklara sjunkningsförloppet.
Till stöd för detta finns dessutom vittnen som påstår att de har sett stabilisatorvingen hänga utmed sidan på fartyget efter att det slagit runt. Så detta är onekligen en av flera tänkbara teorier. Som med lätthet skulle kunna bekräftas eller avfärdas vid en förnyad undersökning.
Antag att det varit något fel i installationen. Antingen att den varit slarvigt utförd eller att de bakomliggande beräkningarna varit felaktiga. Om vingen på ena sidan då hade brutits sönder och utrymmet där den "parkeras" hade öppnats upp så skulle det ha varit "wide open" för havet in i utrymmena under "main deck". Något som skulle förklara sjunkningsförloppet.
Till stöd för detta finns dessutom vittnen som påstår att de har sett stabilisatorvingen hänga utmed sidan på fartyget efter att det slagit runt. Så detta är onekligen en av flera tänkbara teorier. Som med lätthet skulle kunna bekräftas eller avfärdas vid en förnyad undersökning.
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: 04 jan 2006 08:16
- Ort: Skaraborg
Men borde inte dessa "hål" i skrovet ha upptäckts av de dykningar som har gjorts?Donkeyman skrev:Det är många som tvivlar på den officiella kommisionens förklaring till fartygets sjunkningsförlopp. Därför cirkulerar det en mängd med teorier kring vad som "egentligen hände". Och en teori som skulle kunna förklara hela händelseförloppet är just att det hänt något med de nyligen installerade stabilisatorerna. Dessa var helt nya och hade aldrig tidigare testats i "skarp drift".
Antag att det varit något fel i installationen. Antingen att den varit slarvigt utförd eller att de bakomliggande beräkningarna varit felaktiga. Om vingen på ena sidan då hade brutits sönder och utrymmet där den "parkeras" hade öppnats upp så skulle det ha varit "wide open" för havet in i utrymmena under "main deck". Något som skulle förklara sjunkningsförloppet.
Till stöd för detta finns dessutom vittnen som påstår att de har sett stabilisatorvingen hänga utmed sidan på fartyget efter att det slagit runt. Så detta är onekligen en av flera tänkbara teorier. Som med lätthet skulle kunna bekräftas eller avfärdas vid en förnyad undersökning.
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 1352
- Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
- Ort: Växjö
Nej inte nödvändigtvis, det kräver att hela fästet rycks loss alternativt infästningen spricker tillräckligt så vatten kan tränga in.Belisarius skrev:Jag ser iofs inte hur ett brott på stabilisatorn nödvändigtvis ger ett hål i skrovet.
Den första som lanserade den teorin om Estonia är Sjöfsv inspektör som hade utfört utbildningsinspektionen på Estonia dagen före den sjönk. Han kläckte den idén redan under första intervjun som gjordes med honom.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
De som förespråkar "stabilisatorteorin" anser att infästningen inne i fartyget på något sätt varit för svag. Krafterna skall då ha gjort att hela sk****n kollapsat genom att den lådliknande konstruktion som infästningen sitter i har gett upp. Och då blir det "open house" rätt in i området mellan tanktak och main deck. Det vill säga just det område som man försöker förklara varför det har vattenfyllts.
Ser man däremot till de teorier som antyder en sprängning i lastutrymmet har dessa den bristen att de inte förklarar hur vattnet har hamnat under main deck. Fartyget sjunker inte annorlunda om man spränger hål i sidan av lastrummet eller om bogvisiret bryts loss.
Ser man däremot till de teorier som antyder en sprängning i lastutrymmet har dessa den bristen att de inte förklarar hur vattnet har hamnat under main deck. Fartyget sjunker inte annorlunda om man spränger hål i sidan av lastrummet eller om bogvisiret bryts loss.
-
- Medlem
- Inlägg: 1352
- Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
- Ort: Växjö
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: 04 jan 2006 08:16
- Ort: Skaraborg
Men som jag frågade tidigare i tråden skulle inte hålen som de bortsopade stabilisatorerna lämnade eftersig ha upptäckts av de offficiella dykningarna som skett?
De engelska dykarna som var nere med dykklocka undersökte väl skrovet så noga att de borde sett hålen eller kan det vara så att hålet hamnade mot botten och döljdes på så vis?
De engelska dykarna som var nere med dykklocka undersökte väl skrovet så noga att de borde sett hålen eller kan det vara så att hålet hamnade mot botten och döljdes på så vis?