Panama-kanalen

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Panama-kanalen

Inlägg av Hexmaster » 22 oktober 2006, 12:44

GP skrev:Den åtta mil långa Panamakanalen, som erbjuder en genväg mellan Atlanten och Stilla havet, svarar för cirka fem procent av landets bruttonationalprodukt.
Spontan tanke: Inte mer?

Nu är frågan om en utökning av kapaciteten kan betala sig:
GP skrev:Men den växande containertrafiken med stora fartyg kan inte passera kanalens slussar. (...) Om väljarna säger ja, skall projektet inledas 2008 och vara avslutat 2014. Den officiella kostnadsberäkningen är 5,25 miljarder dollar, drygt 38 miljarder kronor.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=303331

Det står inte vad utbyggnaden består i, antar därför att det enbart rör sig om breddning av kanaler och slussar.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 23 oktober 2006, 10:33

Tror jag såg något om det på "Discovery Magazine" för ett tag sedan. Det blir kanaler och slussar som breddas, eller mera sannolikt att man bygger nya slussar parallellt med de gamla. Inget litet arbete, utmaningen kommer denna gång precis som den förra att ligga i hur man ska säkra jordmassorna på sidorna att inte braka ned och fylla igen kanalen igen. Plus att slussportarna inte blir små direkt...

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 23 oktober 2006, 22:31

Det blev ja till ombyggnad i söndagens folkomröstning. (lågt valdeltagande, endast 43%)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=582956

Som Hexmaster och Belisarius redan nämnt blir det bredare kanaler och slussar:
Arbetena påbörjas nästa år och skall stå färdiga i slutet av 2014 .....och kosta 5,25 miljarder dollar.
.........................
De nya slusskamrarna blir betydligt bredare, 55 meter(33,5). De kommer att klara upp till 366 meter (294) långa fartyg.
.........................
Det finns också konkurrerande lösningar, som planerna på att bredda landsvägarna mellan Chile och Ecuador - kanalens jämte USA största kunder - till Colombias atlantkust; samt Costa Ricas och Nicaraguas kanalprojekt.

Tveksamhet om det kan löna sig verkar också finnas enligt artikeln.

Mvh, Sören

Edit: Ser att jag upprepat några av Hexmasters siffror men det kanske inte skadar. :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 23 oktober 2006, 22:48

Rent spontant låter det som 366 m är i snålaste laget... när de är klara med arbeterna kommer de ändå inte kunna transitera de största fartygen?

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 24 oktober 2006, 00:38

Dom största containerfartygen ska kunna slinka igenom med marginal. Har ingen koll på tankfartyg men dom största får antagligen ta omvägen söderut
http://english.people.com.cn/english/20 ... 68662.html

Mvh, Sören

Edit: Hittade en bild på "KNOCK NEVIS", världens största supertanker:
(458.4m x 68.9m)
Men hon kommer inte heller igenom engelska kanalen vid full last.
Bild

Dagens "Panamax" fartyg har en lite lustig skrovform:
Bild

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 oktober 2006, 10:39

Jonsson,

1) Knock Nevis är numera en ankrad oljedepå, hon är inte i trafik.
2) Det där är ett biltransportfartyg, de se alltid lite lustiga ut
3) Det blir få marginaler, Maersk Sealands största fartyg (ex. Gudrun Maersk) är redan över 366 m.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 24 oktober 2006, 12:08

Svänger kanalen mycket? Annar får ett dumhuvud som jag inte ihop att längden är en begränsning. Eller har de inte infört enkelriktning, så att spontanvändande jättefartyg blivit ett problem? :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 oktober 2006, 12:22

Det är enkelriktat så vitt jag vet. Längden är en begränsning för att slussarna har ju en viss längd. Blir svårt att hissa upp och ned fartyg genom portarna om inte det går att stänga om dem... ;)

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 24 oktober 2006, 14:29

Belisarius:

1. Där ser man hur fel ett snabbt googlesök kan bli. :)
2. Man lär sig alltid något nytt, antog att panamaxfartygen såg ut sådär för att "passa" i panamakanalen.
3. Återigen en gammal datumstämpel i länken ovan ser jag nu(2001). Har man verkligen byggt nya fartyg sedan dess. :oops: :lol:

Så varken de största containerfraktarna eller tankers går igenom det verkar ju inte så klokt, när man nu ändå sätter spaden i marken...
Avundas heller inte anläggningskillarna som kommer att svettas i de där malariarika markerna. Ganska många fick sätta livet till när kanalen byggdes men nu är väl sjukdomsfaran m.m. mindre får man hoppas.

Mvh, Sören

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 24 oktober 2006, 16:04

Belisarius skrev:Det är enkelriktat så vitt jag vet. Längden är en begränsning för att slussarna har ju en viss längd. Blir svårt att hissa upp och ned fartyg genom portarna om inte det går att stänga om dem... ;)
Dumstrut på, tänkte inte på det. Tackar!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Panama-kanalen

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 oktober 2006, 17:52

Hexmaster skrev:
GP skrev:Den åtta mil långa Panamakanalen, som erbjuder en genväg mellan Atlanten och Stilla havet, svarar för cirka fem procent av landets bruttonationalprodukt.
Spontan tanke: Inte mer?
Panama är ju hemvist för otaliga "diskreta" bankkonton och "huvudkontor" för diverse ljusskygga företag och hemmahamn för utflaggade fartyg (de har en av världens största handelsflottor på papperet). Eftersom BNP är ett mått på summan av varor och tjänster ökar BNP "oproportionerligt" högt, om en stat tillhandahåller mycket av den här typen av tjänster.

Men vad jag förstått har man också lyckats ganska väl med frihandelszoner och sunda statsfinanser (låg inflation), trots en ganska korrupt (enligt artikeln) statsapparat.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 november 2006, 00:33

Illustrerad Vetenskap hade en större artikel om kanalen. Mycket intressant stuff, som att den utbyggnad som alltså kommer till stånd bara delvis kommer att påverka de befintliga slussarna o kanalerna - flera helt nya leder kommer att grävas. Vidare skall den där konstgjorda jättesjön höjas något, vilket innebär att folk som bor där får flytta på sig, men när det gäller en konstgjord sjö så har jag lite svårt att känna någon faktisk harm..?

Men en liten upplysning måste jag dubbelkolla med forumet: Att man vid utformandet av Panama-kanalen utgick ifrån dåtidens största fartyg, som skulle ha varit Titanic. Hennes dimensioner skulle alltså leva kvar i varje Panamax-fartyg... Häftigt, men är det sant?

Relaterade länkar - Panamax är något större än Titanic, 25 meter längre t.ex.:
http://en.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic
http://en.wikipedia.org/wiki/Panamax

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 11 november 2006, 00:41

Uj...läste just att från och med 1 maj 2007 är tullen för passage genom kanalen $54 per container för containerfartyg. För ett fullastat Panamax-fartyg innebär det nätta $237,000 för att klämma sig igenom. 8O

Och som jämförelse; Emma Maersk som lastar av i Göteborg idag har en kapacitet på runt 13-14000 TEU mot Panamax-fartygens 4400. Diket behöver breddas alla gånger...

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 11 november 2006, 01:13

Lite information om Emma Maersk.

http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=1034469


Bild

MVH

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 11 november 2006, 11:56

Jag tror att vi får räta ut en del frågetecken här.

Vad gäller kanalens femprocentiga andel av Panamas BNP, tror jag det är en hopblandning av siffror. 5% av världstrafiken lär passera panama, det är där siffran hör hemma.

Och: Nej, kanalen är inte enkelriktad. Man kan ta sig från atlanten till oceanen såväl som åt andra hållet.

KNOCK NEVIS komer nog genom engelska kanalen, om hon fått assistans av flera bogserbåtar. För egen maskin kan hon inte ta sig igenom där. Men det är klart, hon vill nog inte bli bogserad genom panamakanalen... Dock blir ju alla fartig redan idag bogserade in och ut ur slussarna av små lok, "mules".

Någon som har motsvarande siffror för Suez-kanalen? Får större båtar plats där? Jag har för mig att oljetankerna får segla runt Afrika

Skriv svar