Hur snabbt kan ett propeller-drivet plan gå
Hur snabbt kan ett propeller-drivet plan gå
Hej
Satt och fundera på hur snabbt ett plan kan gå om det befinner sig högt upp och sen dyker samtigt som den drar på gasen på max.
Försökte testa detta i C F S men det sluta med att planet börja tumla och hålla på och man hade stora problem med att inte göra så att man inte blev ett svart fint hål i marken..
Satt och fundera på hur snabbt ett plan kan gå om det befinner sig högt upp och sen dyker samtigt som den drar på gasen på max.
Försökte testa detta i C F S men det sluta med att planet börja tumla och hålla på och man hade stora problem med att inte göra så att man inte blev ett svart fint hål i marken..
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13599
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Problemet är att långt innan planet når ljudvallen så har en konventionell propeller nått ljudfart med propellerspetsarna. Spetsarna rör sig ju fortare än delen närmare propellernavet, och när det händer blir utbytet mellan en ökad motoreffekt och fartökningen hos planet inte längre fördelaktig. Dvs även om du drar på mer gas får du inte mycket snabbare flygplan, energin äts upp genom kraftigt ökade vibrationer och oljud orsakade av chockvågor när propellerspetsarna närmar sig "ljudvallen". Anledningening till att det finns väldigt få höghastighetsturbobropflygplan är att turbofanmotororer är betydligt mer kostnadseffektiva vid högre hastigheter. En form av mellanting som var populärt på prototypstadiet på 90-talet är propfan-modellen, där korta och/eller starkt kurvade propellerblad i kombination med en jetmotor möjliggör bättre energiutbyte vid högre farter - på bekostnad av ökat oväsen och vibrationer.
Tu-95/142 lär vara en av de snabbaste propellerdrivna (ok ok, turbopropdrivna) flygplanen i tjänst. 925 km/h, eller nåt. Och ett jävla bröl.
Tu-95/142 lär vara en av de snabbaste propellerdrivna (ok ok, turbopropdrivna) flygplanen i tjänst. 925 km/h, eller nåt. Och ett jävla bröl.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Lite googling ger följande från den verkliga världen;
Typiska turboprop: mellan 280-320 mph (450 - 510 km/h ) (Saab 2000 är ett av de snabbaste turboproparna för passagerartrafik)
Snabbaste affärsplanet: Piaggio P-180 Avanti II: 400 knop (~ 740 km/h)
Snabbaste militärplanet: Douglas XA2D Skyshark: 500 mph (~ 800 km/h)
Typiska turboprop: mellan 280-320 mph (450 - 510 km/h ) (Saab 2000 är ett av de snabbaste turboproparna för passagerartrafik)
Snabbaste affärsplanet: Piaggio P-180 Avanti II: 400 knop (~ 740 km/h)
Snabbaste militärplanet: Douglas XA2D Skyshark: 500 mph (~ 800 km/h)
Just fenomenet - som Sarvi beskriver, när propellerspetsarnas hastighet närmar sig Mach 1 - var en del av charmen med två flygplanstyper använda i Sverige. Flygvapnets Sk 16 och civilflygets Noorduyn 'Norseman'. Vid start - och speciellt 'Norseman' på flottörer....bägge hade 2-bladiga propellrar och 'fenomenet' skapade ett alldeles speciellt ljud - en hård metallisk morrning......'nothing like it'! Varjag