Hur snabbt kan ett propeller-drivet plan gå

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Hur snabbt kan ett propeller-drivet plan gå

Inlägg av predator » 18 oktober 2006, 09:31

Hej

Satt och fundera på hur snabbt ett plan kan gå om det befinner sig högt upp och sen dyker samtigt som den drar på gasen på max.

Försökte testa detta i C F S men det sluta med att planet börja tumla och hålla på och man hade stora problem med att inte göra så att man inte blev ett svart fint hål i marken..

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 18 oktober 2006, 09:38

Beror ju på många faktorer som aerodynamik och vingkonfiguration, men nånstans har jag för mig att den teoretiska maxhastigheten är strax under Mach 1, kanske 0,9 eller så?

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 18 oktober 2006, 09:43

Den klarar så mycke. JAJA det finns alltid faktorer som man ska räkna in. Men om vi säjer ett plan som är så nära perfekt som man kan komma då...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 18 oktober 2006, 10:07

Svaret på denf rågan torde vara "det vet vi inte än". det bedrivs väl knappast någon forskning för att utveckla riktigt snabab propellerplan? Det skulle säkert gå att göra om någn ville, men ingen vill.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 18 oktober 2006, 10:15

De kanske det gör men det lilla som har testat så bode ju man ha lite kolla på det i alla fall. Men som Belisarius säjer så borde det ligga runt 1 mach.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 oktober 2006, 10:30

Problemet är att långt innan planet når ljudvallen så har en konventionell propeller nått ljudfart med propellerspetsarna. Spetsarna rör sig ju fortare än delen närmare propellernavet, och när det händer blir utbytet mellan en ökad motoreffekt och fartökningen hos planet inte längre fördelaktig. Dvs även om du drar på mer gas får du inte mycket snabbare flygplan, energin äts upp genom kraftigt ökade vibrationer och oljud orsakade av chockvågor när propellerspetsarna närmar sig "ljudvallen". Anledningening till att det finns väldigt få höghastighetsturbobropflygplan är att turbofanmotororer är betydligt mer kostnadseffektiva vid högre hastigheter. En form av mellanting som var populärt på prototypstadiet på 90-talet är propfan-modellen, där korta och/eller starkt kurvade propellerblad i kombination med en jetmotor möjliggör bättre energiutbyte vid högre farter - på bekostnad av ökat oväsen och vibrationer.

Tu-95/142 lär vara en av de snabbaste propellerdrivna (ok ok, turbopropdrivna) flygplanen i tjänst. 925 km/h, eller nåt. Och ett jävla bröl.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 18 oktober 2006, 10:34

Lite googling ger följande från den verkliga världen;

Typiska turboprop: mellan 280-320 mph (450 - 510 km/h ) (Saab 2000 är ett av de snabbaste turboproparna för passagerartrafik)
Snabbaste affärsplanet: Piaggio P-180 Avanti II: 400 knop (~ 740 km/h)
Snabbaste militärplanet: Douglas XA2D Skyshark: 500 mph (~ 800 km/h)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 oktober 2006, 00:07

De officiella rekorden skall vara:

Turbo-prop.... Tu 114 med 876 km/t, satt 1960
Kolvmotor..... Grumman F8F - 850 km/t, satt 1989

Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 20 oktober 2006, 07:53

Va dom rekoden satta i planflykt eller i dykning? och sen va det "vanliga" plan eller hade man slängt ut allt som man inte behövde?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 oktober 2006, 11:50

predator skrev:Va dom rekoden satta i planflykt eller i dykning? och sen va det "vanliga" plan eller hade man slängt ut allt som man inte behövde?
Nej alla erkända fartrekord sätts i planflykt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 oktober 2006, 13:55

Just fenomenet - som Sarvi beskriver, när propellerspetsarnas hastighet närmar sig Mach 1 - var en del av charmen med två flygplanstyper använda i Sverige. Flygvapnets Sk 16 och civilflygets Noorduyn 'Norseman'. Vid start - och speciellt 'Norseman' på flottörer....bägge hade 2-bladiga propellrar och 'fenomenet' skapade ett alldeles speciellt ljud - en hård metallisk morrning......'nothing like it'! Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 31 oktober 2006, 14:13

Tu 114 kunde man höra med hydrofoner. det kan man kalla oljud!

Skriv svar