Batonger

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Batonger

Inlägg av Wooster » 13 oktober 2006, 20:42

Vet inte riktigt om ämnet skall in under militär eller civil teknikhistoria, men..

Batonger - när började batongen användas som ett reguljärt vapen av polis och militär (främst då militärpolis). Sabeln försvann väl ur armén på 40-talet och från polisen i och med förstatligandet, men polisen måste väl använt batong redan innan?

Vilka länder började med batonger hos sina poliskårer istället för blankvapen?

Att ursprunget till batongen är en vanlig pinne fattar till och med jag, men vapnet måste väl ha någon slags historia? Om inte annat så om man gräver lite djupare i ämnet så finns det ju en rad olika batonger och slagvapen, från kortare batonger som i stort sett går att ha i fickan till teleskopsbatonger och elbatonger till långa batonger med tvåhandsfattning som kravallpolis i länder med mindre debatt om hur brottslingar skall behandlas brukar ha.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 oktober 2006, 21:58

Kanske Wikipedia kan vara till hjälp?
http://en.wikipedia.org/wiki/Club_(weap ... pic_batons

(Googlade för "nightstick" .. klipp och klistra URL:en, forumkoden grejar tydligen inte parentesen)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 14 oktober 2006, 00:03

Äh, Wikipedia är så osportsligt :)

Jag hade kollat in Svenska Wikipedia, men det var inte fullt så utförligt. Där står för övrigt att den svenska polisen skulle övergett den klassiska batongen till förmån för teleskopsbatongen, men man kör väl fortfarande med båda modellerna, eller?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 oktober 2006, 00:29

Har bara sett väktare med traditionell batong på sistone, aldrig hos polisen. Men det behöver förstås inte betyda att de inte har dem, bara att jag kanske inte är så observant.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 14 oktober 2006, 00:42

Vet med bestämdhet att polisen bar klassiska batonger under första maj förra året. Jag minns nämligen att jag gick förbi polishuset på Skånegatan i Göteborg (då man fortfarande kunde gå förbi framför huvudentrén) och en kvinnlig polis något uttråkad stod och "småslog" (hittar inget bättre ord) med en vanlig batong på en polisbil. Har aldrig sett någon bli så röd i sitt ansikte som hon blev när hon såg mig.

Är det förresten lagligt att köpa teleskopsbatonger i Sverige? (att bära hamnar ju under knivlagen) Söker man på ordet teleskopsbatong kommer man mest till mer eller mindre seriösa återförsäljare som säljer batonger, vissa med kravet att man måste vara ordningsvakt men en del utan några som helst krav. Känns ju lagom fräscht om vem som helst kan beställa hem en 26 tums teleskopsbatong över nätet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 oktober 2006, 00:52

Till de äldre typerna tror jag hör den engelska Bobbyn's 'Billy-Club' som ser ut så här.
Dom användes redan på Sherlock Holmes tid. Gjord av hårdgummi av ngt slag. Amerikansk militärpolis, enligt filmatiseringarna - använde raka svarvade träbatonger av hickory sedan hedenhös - men bägge typerna är föråldrade sedan många år. Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 14 oktober 2006, 01:02

varjag skrev: Amerikansk militärpolis, enligt filmatiseringarna - använde raka svarvade träbatonger av hickory sedan hedenhös - men bägge typerna är föråldrade sedan många år.
En sån här?
Bilagor
batong.jpg
batong.jpg (41.05 KiB) Visad 2063 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 oktober 2006, 01:46

Dom jag minns var längre och av samma diameter - men lika vackert fernissade. Jag hade ingen önskan inspektera på nära håll när dom började 'dunka skallar' - utan sprang för allt jag var värd...... :) , Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 oktober 2006, 09:58

varjag skrev:Dom jag minns var längre och av samma diameter - men lika vackert förnissade. Jag hade ingen önskan inspektera på nära håll när dom började 'dunka skallar' - utan sprang för allt jag var värd...... :) , Varjag
Det finns nog en historia bakom det här... seså, marsch till Loungen varjag. :P

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 14 oktober 2006, 10:17

Wooster skrev:Vet med bestämdhet att polisen bar klassiska batonger under första maj förra året. Jag minns nämligen att jag gick förbi polishuset på Skånegatan i Göteborg (då man fortfarande kunde gå förbi framför huvudentrén) och en kvinnlig polis något uttråkad stod och "småslog" (hittar inget bättre ord) med en vanlig batong på en polisbil. Har aldrig sett någon bli så röd i sitt ansikte som hon blev när hon såg mig.

Är det förresten lagligt att köpa teleskopsbatonger i Sverige? (att bära hamnar ju under knivlagen) Söker man på ordet teleskopsbatong kommer man mest till mer eller mindre seriösa återförsäljare som säljer batonger, vissa med kravet att man måste vara ordningsvakt men en del utan några som helst krav. Känns ju lagom fräscht om vem som helst kan beställa hem en 26 tums teleskopsbatong över nätet.
Inte undra på. Polisen är ju förbjuden att lattja med batongerna sedan slutet av 60-talet (I nån av Beck- böckerna skrivs det mycket underhållande om förbudet)

Yoza
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2006, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Yoza » 3 december 2006, 18:17

Polisen använder den vita gummiklubban när de har kravallberedskap. Efter Göteborgskravallerna framkom det att teleskopbatongen slits ned och inte stannar i utfällt läge efter upprepade slag. Den böjdes också, och gick därmed inte att använda som teleskopbatong längre. Alla rookies kanske måste ha gummiklubban i 2 veckor eller nåt som nån taskig initieringsrit ? :-) Gummiklubban studsar ganska härligt när man dunsar den mot ett hårt underlag, så det var säkert detta polisen gjorde när Wooster gick förbi.

Enligt den nya FAP:en får även väktare använda teleskopsbatong i tjänsten om det är förordnat av vaktbolaget/tjänsten (sedan i höstas). Detta är något som fått många i väkteribranschen att höja på ögonbrynen eftersom det är lätt att tänka sig att förste bäste färsking genast springer och köper en batong. Det är fortfarande förbjudet för privatpersoner att inneha teleskopbatong, eller "taktisk batong" som det heter "på riktigt".

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 3 december 2006, 20:39

Men jag som är uppvuxen i Stockholm under 60- och 70-talen minns mycket väl polisens batongattacker mot diverse demonstranter och andra supspekta typer. Vilket ledde till att polismakten i folkmun betcknades som "Svenska Batongarbetareförbundet".

Skriv svar