gasturbinerna

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 29 september 2006, 09:45

Predator: Systemet är slutet, men vatten förbrukas eftersom det finns små små läckor i tex skarvar, kilometervis med ledningar under väldigt högt tryk. Så det är normalt att man måste fylla på mer vatten. Så man har aparater för att destilera havsvatten ombord, eller reserv vatten, eftersom man inte vill ha saltvatten i rören.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 september 2006, 09:51

Oki och saltvatten går inte över till ånga och skadar blanden på/i turbinen?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 29 september 2006, 12:34

Skulle gissa att den främsta orsaken är rost och att det bildas belägningar i rören.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 september 2006, 12:41

Så det är inte farlig då att få in "vatten" i turbin huvet/bladen då?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 29 september 2006, 13:50

Jag är ingen expert på turbiner... men allt onormalt i en prosses som inkluderar stora mängder metal som roterar 20 000 varv i minuten är icke önskvärt.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 29 september 2006, 19:07

Saltvatten i turbinen ger upphov till intern korrosion, inget man önskar. Det handlar ju om höga temperaturer och stora tryckskillnader, får man in orent vatten i det blir det skador på rör och turbiner, dels mekanisk genom - som Ja77 syftar på - att partiklar i ångan skrapar mot ytorna vilket ökar korrosionsbenägenheten och i värre fall stör flödet. Dels i fall som saltvatten att det oxiderar metallen och det bildas avlagringar. Jag är inte säker på att det skulle kunna ge upphov till oväntad kavitation, men det är väl möjligt.

Användarvisningsbild
Magnus242
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juli 2006, 14:25
Ort: Tullinge

Inlägg av Magnus242 » 1 oktober 2006, 09:44

Belisarius skrev:Jag är inte säker på att det skulle kunna ge upphov till oväntad kavitation, men det är väl möjligt.
Kavitation förekommer i turbomaskiner ( pumpar och turbiner) som arbetar med vätskor. Kavitation är när trycket i vätskan blir så lågt att den kokar. Alltså inget som förekommer i en ångturbin.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 1 oktober 2006, 21:54

Skulle gissa på att man använder destillerat vatten i sådana system, för att undvika korrosion. På tidiga Boeing 707/720 så använde man destillerat vatten på en del flygplatser för att öka effekten vid start.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 2 oktober 2006, 07:56

Men hur kan vatten öka effekten i moton då? Använder man den till kylning så man kan köra den hårdare eller va då?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 7 oktober 2006, 15:06

Exakt för att öka effekten vid start så kyler man ner motorn innan start.

Skriv svar