gasturbinerna

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

gasturbinerna

Inlägg av predator » 24 september 2006, 17:05

Sitter och läsa om M1A1 på ett annan sida och ni pratar om gasturbinerna .Och jag bara undrar hur dom funkar?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 september 2006, 18:08

Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 24 september 2006, 18:10

DE hjälpte ju inte mig mycke för jag vet inte hur den funkar.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 september 2006, 18:16

Fixade in en länk. ;)

Fördelar: tyst och lätt

Nackdelar: hög förbrukning, högt slitage pga arbetshastigheter, enorm värmesignatur (en soldat gör klokt i att inte ta skydd bakom en gasturbindriven stridsvagn...)

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 24 september 2006, 18:22

Kort så består den av ett långt rör genom vilket det går en central axel, längst fram på axeln sitter "fläktblad"(kompressorblad) vilka suger in luft och komprimerar den. I brännkammaren så sprutas sen bränslet in och antänds med luften varpå det blir en explosionsartad expansion och de varma gaserna expanderar bakåt via turbinblad, vilka driver kompressorbladen, genom dysan ut. I en jetmotor svara gaserna för drivkraften medans i en gasturbin den centrala axeln är kopplad till en växel som i sin tur driver drivhjul eller helikopterrotor.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 september 2006, 18:27

Funderade på det - skulle det finnas någon poäng med elektromekanisk drivlina på stridsvagnar, à la gasturbinlok? Alltså, att man kopplade gasturbinen till en generator och sedan hade elmotorer för drivaxeln?

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 24 september 2006, 18:39

Har ju funnits flera prototyper med diesel-elektrisk framdrivning, Hägglunds nya pbv har ju diesel-elektrisk framdrivning. Fördelen där är att genseten placerats ovanför banden och på så sätt ger mer utrymme i vagnen. Vet inte om det gör någon större skillnad prestandamässigt att ha drivhjulen fram eller bak men i så fall kunde det ju vara en fördel för en frontplacerad motor...?!

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 24 september 2006, 19:40

Belisarius skrev:Funderade på det - skulle det finnas någon poäng med elektromekanisk drivlina på stridsvagnar, à la gasturbinlok? Alltså, att man kopplade gasturbinen till en generator och sedan hade elmotorer för drivaxeln?
Jag vill minnas att det finns något ptgb-projekt med gasturbin/el-drift.
Fördelarna är f.f.a. kompaktare motor.
Vid konstanta varvtal (vilket är möjligt vid hybriddrift) kommer gasturbiner också bättre till sin rätt
än vid ständigt varierande varvtal, som med en konventionell drivlina.
Konstant varvtal ska tydligen göra mycket för att förbättra både bränsleförbrukningen
och att minska slitaget på motorn.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 24 september 2006, 23:48

Belisarius skrev: Fördelar: tyst och lätt
Tyst kan man tvista om :D även om den inte dundrar som en diselmotor.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 28 september 2006, 15:56

Lite sent tillägg här men men. En jetmotor är en gasturbin som används för framdriving med hjälp av "avgaserna", jetstrålen, och det finns många varianter av den; turbojet, turbofan, ramjet och även raketer. Och de har faktiskt grundprincipen gemensam med en vanlig bilmotor, både otto- och dieselmotorer. Det brukar på engelska uttryckas SSBB: Suck, Squeeze, Bang, Blow. (Suck, Tryck, Smäll, Blås.) De har därför även den gemensamma egenskapen att ju högre förbränningstemperatur man kan uppnå, desto effektivare blir motorn. Temperaturen begränsas praktiskt av materialen som används i motorns konstruktion.

I en otto- eller dieselmotor så sker dock förbränningen intermittent (med pauser), och i en gasturbin (där alltså jetmotorer ingår) så sker förbränningen kontinuerligt (utan pauser).

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 september 2006, 08:07

Funkar turbiner som man använder på fartyg på samma sätt?
Fast med ånga i stället?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 29 september 2006, 08:20

predator skrev:Funkar turbiner som man använder på fartyg på samma sätt?
Fast med ånga i stället?
Det finns gasturbiner på fartyg också, som ex. Stenas höghastighetsfärja.

Ångturbiner har inte riktigt samma princip, de är mer lika elkraftverk - en kokare hettar upp vattnet som blir till ånga som sedan pressas genom en turbin och sedan kyls i en kondensor och blir vatten igen och leds tillbaka. Det är alltså inte någon förbränning i sig som driver turbinen. Det finns många olika typer av ångturbiner, och man kan ha dem i olika konstellationer, ex. seriekopplade (högtryck-normal-lågtryck osv). Ångturbiner har fördelen att man får en helt hysterisk verkningsgrad.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 september 2006, 08:23

Så med andra ord är det ett slutet system då?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 29 september 2006, 08:29

Precis. :)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 september 2006, 08:40

Tänkte nästen det med om läser om Bismarck så har ju fartyget maskiner som ska framställa vatten till pannorna och på ett annat ställe så kan man läsa om ett saltvatten har kommit in i en av pannorna.
Men det ska ju inte va möligt om det är ett slutet system...

Skriv svar