gasturbinerna
gasturbinerna
Sitter och läsa om M1A1 på ett annan sida och ni pratar om gasturbinerna .Och jag bara undrar hur dom funkar?
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 24 gånger.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Kort så består den av ett långt rör genom vilket det går en central axel, längst fram på axeln sitter "fläktblad"(kompressorblad) vilka suger in luft och komprimerar den. I brännkammaren så sprutas sen bränslet in och antänds med luften varpå det blir en explosionsartad expansion och de varma gaserna expanderar bakåt via turbinblad, vilka driver kompressorbladen, genom dysan ut. I en jetmotor svara gaserna för drivkraften medans i en gasturbin den centrala axeln är kopplad till en växel som i sin tur driver drivhjul eller helikopterrotor.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Har ju funnits flera prototyper med diesel-elektrisk framdrivning, Hägglunds nya pbv har ju diesel-elektrisk framdrivning. Fördelen där är att genseten placerats ovanför banden och på så sätt ger mer utrymme i vagnen. Vet inte om det gör någon större skillnad prestandamässigt att ha drivhjulen fram eller bak men i så fall kunde det ju vara en fördel för en frontplacerad motor...?!
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Jag vill minnas att det finns något ptgb-projekt med gasturbin/el-drift.Belisarius skrev:Funderade på det - skulle det finnas någon poäng med elektromekanisk drivlina på stridsvagnar, à la gasturbinlok? Alltså, att man kopplade gasturbinen till en generator och sedan hade elmotorer för drivaxeln?
Fördelarna är f.f.a. kompaktare motor.
Vid konstanta varvtal (vilket är möjligt vid hybriddrift) kommer gasturbiner också bättre till sin rätt
än vid ständigt varierande varvtal, som med en konventionell drivlina.
Konstant varvtal ska tydligen göra mycket för att förbättra både bränsleförbrukningen
och att minska slitaget på motorn.
- MoparMadness
- Medlem
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
- Ort: Uppsala, Sverige
Lite sent tillägg här men men. En jetmotor är en gasturbin som används för framdriving med hjälp av "avgaserna", jetstrålen, och det finns många varianter av den; turbojet, turbofan, ramjet och även raketer. Och de har faktiskt grundprincipen gemensam med en vanlig bilmotor, både otto- och dieselmotorer. Det brukar på engelska uttryckas SSBB: Suck, Squeeze, Bang, Blow. (Suck, Tryck, Smäll, Blås.) De har därför även den gemensamma egenskapen att ju högre förbränningstemperatur man kan uppnå, desto effektivare blir motorn. Temperaturen begränsas praktiskt av materialen som används i motorns konstruktion.
I en otto- eller dieselmotor så sker dock förbränningen intermittent (med pauser), och i en gasturbin (där alltså jetmotorer ingår) så sker förbränningen kontinuerligt (utan pauser).
I en otto- eller dieselmotor så sker dock förbränningen intermittent (med pauser), och i en gasturbin (där alltså jetmotorer ingår) så sker förbränningen kontinuerligt (utan pauser).
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Det finns gasturbiner på fartyg också, som ex. Stenas höghastighetsfärja.predator skrev:Funkar turbiner som man använder på fartyg på samma sätt?
Fast med ånga i stället?
Ångturbiner har inte riktigt samma princip, de är mer lika elkraftverk - en kokare hettar upp vattnet som blir till ånga som sedan pressas genom en turbin och sedan kyls i en kondensor och blir vatten igen och leds tillbaka. Det är alltså inte någon förbränning i sig som driver turbinen. Det finns många olika typer av ångturbiner, och man kan ha dem i olika konstellationer, ex. seriekopplade (högtryck-normal-lågtryck osv). Ångturbiner har fördelen att man får en helt hysterisk verkningsgrad.