Historien bakom bensinmackar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 18 februari 2007, 11:23

Jo du har rätt - pumpen på bilden är definitivt m/Ä. Jag hittade ingen 'Standard Oil' av den typ jag minns från Sverige, dom var röda till färgen och 'mätglaset' hade ett ingjutet metallnät för att göra det hela starkare, antar jag. I kapitlet om 'mackar' bör vi inte glömma att Sverige tillverkade sina egna hos Ljungmans Verkstäder i Limhamn innan företaget såldes. Heter numera Dresser Wayne AB men jag tror det tillhör Gilbarco, som har näst intill världsmonopol på 'mackar'. Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11921
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 februari 2007, 17:27

Nu har jag inte varit där på nåt år, har för mig att det står en röd bensinpump vid Skånela kyrka utanför Märsta, men observera att det på en tomt. På tal om f d bensinmackar så finns en rest av det i uppländska samhället Örsundsbro.

Förresten finns det lite rester av bensinmackar i eran områden??

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11921
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 juli 2008, 12:23

Läste på framsidan av Norrtälje tidning igår om att OK-Q8 macken i Hallstavik(Uppland) skall läggas ner om ett halvår. Undrar hur många mackar som har blivit nedlagda sedan 1980-tal. Åkte förbi det gamla mackområdet i Penningby(gamla E18) igår och det är den mack som ligger på ett krön i Skederid socken har jag för mig.

Tog kort på den.

NOT:

Orten Penningby är inte samma sak som slottet Penningby(Länna socken), det finns en by som heter Penningby(Husby-Sjuhundra socken)

Stefan

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av predator » 16 juli 2008, 14:52

När vi är inne på ämnet. När ni pratar om att det inte finns så mycke delar kvar utan offtas bara mat. Men jag har hört så tjänar dom så lite på varje liter soppa att om man köper några glassar och en pack sig så tjänar dom mer på det än om du tankar fullt.

Sen har dom stängt min tapp. Suck nu kan man inte gå bort och handla chips kl 9 som man brukar. Vad e värden på väg?

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 29 september 2008, 22:29

SvD idag har ett bildspel för de som kanske glömt ett och annat mackmärke,

http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1790629.svd
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11921
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 oktober 2008, 17:05

Det har blivit allt fler bensinmackar som har försvunnit, men jag vet inte om jag har skrivit om detta tidigare. I Vassunda söder om Uppsala finns det en äldre mack med Guif, den drivs nog på ett privat intiativ.

Stefan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av loop » 20 november 2008, 03:22

Min farfar hade en gulfmack på 50-talet. Om jag fattat det hela rätt så var det mer eller mindre dygnet runt öppet, man ringde på personalen som bodde på samma tomt. Har sett bilder på den och det såg ut som en kiosk ungefär och sen så fanns det smörgrop och lite verkstad i källaren på bostadshuset. Antar att det som gjordes var oljebyten och rundsmörjning och mer avancerade saker gjordes på verkstad. Det verkar ha varit mest oljeprodukter och lite bilprylar.

Men jag tycker det är fint att cirkeln sluts, handelsboden börjar sälja bensin, det bildas separata bensinmackar och sen läggs butikerna ner och nu säljer bensinmackarna mat mm. Det enda jag har emot den utvecklingen är matpriserna på mackarna. Och man blir jävligt irriterad när man inte kan köpa en fläktrem när den gått av och det är 1 mil hem. Det går med rep, snören, nylonstrumpor mm, men man får byta ganska ofta. All heder till OKQ8 som oftast har lite reservdelar iallafall.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11921
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 april 2009, 19:39

Hittade denna historiska sida om bensinmackar;

http://www.bt.se/lasvart/bensinmacken-n ... 493464).gm

Den första bilden var precis som bensinmackarna såg ut förr och innan man byggde om Shell/SevenEleven i Kvarnbolund i Uppsala var det en typiskt bensinmack, litet och trångt.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 27 oktober 2010, 20:15

Och idag sålde Shell, en av de allra mest traditionella kedjorna, sin verksamhet i Sverige och Finland till finska Keele Oy, alias St1. -Det var väl det sista av de traditionella märkena det.

Edit: Iofs. hävdar YLE att bensinstationerna fortfarande skall se ut som förr, men vi får väl se.
Shell kvarstår ändå som varumärke i gatubilden. Bolagen har slutit ett licensavtal enligt vilket bensinstationerna och anläggningarna för tung trafik behåller varumärket Shell.
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=199481
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av varjag » 28 oktober 2010, 13:06

Caltex och Gulf var ju länge ''stora'' på den svenska marknaden - åsså var det ju historien om killen som alltid tankade
hos Clartex :)

Dom är jävla trevliga på Clartex, å bra bensin har dom också..... Och det pågick i månader.
Innan hans gode vän tog honom avsides och sa;
Du - det heter inte Clartex, det heter Caltex...!

Jaha tack du - men det gör ingenting, nu har jag bytt - nu tankar jag hos Glufs!

:wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11921
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 oktober 2010, 19:14

Det finns en bok i handeln nu som handlar om svenska bensinmackar, jag har inte den iallafall och vet bara att den finns.

Stefan

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Lasse O » 31 oktober 2010, 10:42

varjag skrev:Caltex och Gulf var ju länge ''stora'' på den svenska marknaden - åsså var det ju historien om killen som alltid tankade
hos Clartex :)

Dom är jävla trevliga på Clartex, å bra bensin har dom också..... Och det pågick i månader.
Innan hans gode vän tog honom avsides och sa;
Du - det heter inte Clartex, det heter Caltex...!

Jaha tack du - men det gör ingenting, nu har jag bytt - nu tankar jag hos Glufs!

:wink:
En variant är växeltelefonisten som träffar en väninna på stan och berättar:
- Nu har jag utan anledning fått sparken från Klåpartrans.
- Klåpartrans?
- Ja, men jag har fått nytt jobb på Tessaco!

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 31 oktober 2010, 12:21

Stefan Lundgren skrev:Det finns en bok i handeln nu som handlar om svenska bensinmackar, jag har inte den iallafall och vet bara att den finns.

Stefan
Om det är "Farväl till Macken" du menar så inköptes den på föregående bokrea till det hutlösa priset av 75:-.

Boken är bra om det den behandlar, men den har också en del luckor. Naturligtvis finns inte framväxten av St1 med eftersom boken är från 2007, men mer anmärkningsvärt är att man missat hala ARA/Jet. Dock är den ändå till god hjälp om man tex vill försöka trockla ut varifrån alla St1 stationer kommer; ifall man samtidigt kompletterar med lite senare information.

För den som är intresserad så tycks St1 bestå av 40 st ARA/Jet stationer inköpta från Statoil, vidare ett större antal Hydrostationer dvs f.d. Mobilstationerna. Ett antal Uno-X stationer. Uno-X skall här inte förväxlas med det danska Uno-X som även finns i Norge. Det bolaget fick heta Din-X i Sverige efter en varumärkesstrid. I Sverige fanns två andra Uno-X ett i norr och ett i söder. Det nordliga såldes till Murco. Därefter såldes Murco till BP. BP sålde å sin sida flera år senare 200 st av sina småstationer till just Uno-X. Men nu det sydliga. Härvid kom Uno-X att bestå av stationer utöver de egna även stationer från f.d. det nordliga Uno-X som BP. Dessa stationer såldes senare till Hydro och därefter Statoil, men omskyltades aldrig förrän St1 tog över dem. Dessutom har man alltså numer förvärvat Shellstationerna.

Så för att göra historien kort, tankar man på St1 så tankar man förmodligen på en f.d. BP eller Uno-X eller Mobil eller Murco eller Hydro eller Jet eller snart Shellstation !
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 1 november 2010, 12:44

Måste göra en rättelse till ovanstående. I boken står faktiskt att de första Jet-stationerna kom från en liten kedja som hette MAXI. Vidare bör man förstås tillägga att Shell genom åren köpt upp såväl Koppartrans och Nynäs. Det rätta är alltså att snart kommer St1´s stationer att bestå av fd. Shell, Koppartrans, Nynäs, Uno-X, Hydro och Mobil samt vissa BP, Jet, Murco och Maxistationer.

Inte lite med tanke på att man ändå inte kommer att ha mer än ca 500 stationer, något som flera av de olika ingående bolagen hade var för sig en gång i tiden !

Shell köpte för övrigt också upp Volvos Bilisten, men den kedjan tillsammans med Shells Polarstationer, omskyltade till Bilisten, såldes till personalen som sedemera bildade koncern tillsammans med Q-star. En grupp som dessutom köpt upp Pump.

För den som händelsevis undrar var övriga BP-stationer tagit vägen så har de tillsammans med Essostationerna samt huvuddelen av Jet och Maxi blivit Statoil. Jet dock fortfarande under eget försäljningsnamn. Av de övriga historiska bolagen är Caltex/texaco, Fina och SP efter en tid under OK idag Preem. Gulf, sedemera Q8 samt IC/OK har givetvis blivit OKQ8 som dessutom har något slags förbund med Tanka.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av Olof Trätälja » 1 november 2010, 15:10

Private Snafu skrev:Lär väl finnas en eller flera mackar i Sverige som tom slutat sälja bensin och blivit rena servicebutikerna? Tror det finns nån mack uppåt Stockholm som gått den vägen.

Ang tidigare mackar. Förr var det ju vanligt att många lanthandlar, järnaffärer mm hade en bensinpump ståendes. Så att jag tror inte att begreppet mack fanns om man går tillbaka i tiden. Bensinmacken dök upp i samband med bilismens utbredande efter kriget
Jodå när de stora bolagen dragit sig ut har det hänt att butiksföreståndarna fått fortsätta med endast butiken. Blev mycket vanligt när Hydro och Uno-X renodlades till rena automatstationer. Angående mackar så kommer ju ordet från själva pumpanläggningen, så även det som Svenska petroliuminstitutet kallar för singelstationer, dvs en ensam pump utanför en handlare bör kunna kallas för mack.

Angående singelstationerna så utgjorde de så sent som 1968 (enl. SPI) 3644 av totalt 8927 försäljningsställen. Idag är de så få att de inte statistikförs som egen kategori. Å andra sidan har de många gånger omvandlats till automatstationer. Om det gällt en ICA-affär vanligen under namnet Tapp, annars i sammarbete med Din-X under detta namn. De senare har faktiskt expanderat på sistonne, så lanthandelspumpen är inte död !
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar