Historien bakom bensinmackar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 september 2006, 16:29

Häromdan köpte jag en mugg med kaffe på en Shellmack i Uppsala, mackarna har väldigt gott kaffe numera. Jag kom att tänka på historien om bensinmackarna, förr var dessa ganska så smutsiga, nu är dom så rena och fina som helst.

Om den finns kvar, så finns det en byggnad som visar en gammal mack i Sollebrunn i Västergötland. I motsatsen till moderna bensinmackar så var de äldre versionerna av bensinmackarna lite skitigare, såvitt vad jag kommer ihåg så kunde t o m lite "skumma" personer jobba i mackerna. Förr sålde de bara bilartiklar förutom bensin eller diesel förstås. Nu säljer dom även livsmedel, rena toaletter, förr fanns det inga toaletter som man bara kunde gå in på.

Ordet bensinmack
Från NE
bensi`nmack subst. ~en ~ar
ORDLED: bens-in--mack-en
• bensinstation [vard.]
HIST.: sedan 1947
Historien innan 1947 är förstås intressant, var kallade man för "mackarna" då? Var det bara "mack"?

Intressant följetong:

Från NE
mack, bensinmack, benämning på bensinstation, efter företagsnamnet MACK (av initialerna i delägarnas efternamn: Mathiasson, Andersson, Collin och Key). Företaget tillverkade en bensinpump med automatisk mätapparat, uppfunnen 1912 av ingenjören Oscar Waldemar Andersson (senare Alvring), vilken även fick patent på den. På 1920-talet dominerade MACK den svenska bensinpumpsmarknaden.
Intressant artikel om "macken" i Sollebrunn

http://www.transport.se/home/trp2/tidn/ ... 25004125BC

Jag var där för drygt tolv-tretton år sedan, var kul att se faktiskt.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 februari 2007, 14:05

I göteborg sade man inte mack utan tapp. Jag vet inte om det ordet fortfarande lever kvar, men det användes åtminstone till början av 80-talet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 februari 2007, 16:19

Markus Holst skrev:I göteborg sade man inte mack utan tapp. Jag vet inte om det ordet fortfarande lever kvar, men det användes åtminstone till början av 80-talet.
Lever kvar i högsta grad, även inom journalistiken. I alla fall i lokala nyhetssändningar på TV.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 13 februari 2007, 16:43

Jag har ett antal gånger funderat över mackarnas service och utbud när man stått med en havererad bil. Vilket är mest service att köpa 1 liter mjölk klockan 3 på natten eller 1 fläktrem när man står 5 mil hemifrån?
Många mackar har ju idag ett större sortiment på livsmedel och andra hushållsartiklar. Men som kontrast har majoriteten även en total avsaknad av bilkomponenter. Lite rengöringsartiklar brukar finnas men inte mkt mer. Förr var det inga större problem att hitta allehanda reservdelar och även hjälp för den delen om bilen trilskades. Med tanke på bilismens utveckling är detta väl att vänta. Men jag kan inte undgå att fundera över varför många mackar inte har ens de enklaste reservdelar som snabbt kan få kunden på vägen igen.

Bensinmackens service verkar numera bara sträcka sig till hushållsartiklar. Lär väl finnas en eller flera mackar i Sverige som tom slutat sälja bensin och blivit rena servicebutikerna? Tror det finns nån mack uppåt Stockholm som gått den vägen.

Ang tidigare mackar. Förr var det ju vanligt att många lanthandlar, järnaffärer mm hade en bensinpump ståendes. Så att jag tror inte att begreppet mack fanns om man går tillbaka i tiden. Bensinmacken dök upp i samband med bilismens utbredande efter kriget

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 februari 2007, 16:52

Private Snafu skrev:Bensinmackens service verkar numera bara sträcka sig till hushållsartiklar. Lär väl finnas en eller flera mackar i Sverige som tom slutat sälja bensin och blivit rena servicebutikerna? Tror det finns nån mack uppåt Stockholm som blivit en servicebutik istället.
Enkelt svar; det är mer lönsamt att sälja matvaror än ha inne alla reservdelar. Jag är ingen expert på bilar men jag kan tänka mig att moderna bilar är mer komplicerade än äldre tiders vilket gör det hela ännu svårare att förse kunderna med rätt utrustning.

/Martin

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 13 februari 2007, 16:54

En av de främsta anledningarna till att mackarna blivit mer och mer av servicebutiker är på grund av de dåliga marginalerna på att sälja bensin och serva bilar. Därför får man hitta nya sätt att tjäna pengarna, och då blir det att sälja korv med bröd, tidningar och godis istället.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 februari 2007, 17:15

Jag her en kompis som driver en statoilmack, och hon berättade att bristen på reservdelar beror på att omsättnignen var försvinnande liten i förhållande till antalat komponenter man hade behövt ha i lager. Allt färre servar sin bil själv, varför reservdelar idag mer finns på verkstäderna än bensinstationerna.

Dagens bensinstatiner har väl blivit landsbygdens svar på 7-11; en evighetsöppen lanthandel. Det är mer sällan man idag ser kopplingen bilverkstad och mack, även om den fortfarande finns. Det finns en sådan här i sexdrega. Dess ägare envist vägrar att sälja annat än reservdelar.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 februari 2007, 21:37

Vid bilismens början köpte man bensin vid affärens pump. Nu handlar man maten på macken...

Innan begreppet mack sa man naturligtvis bensinstation.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Inlägg av Solkungen » 13 februari 2007, 23:18

Så är bilarna mycket bättre idag än på 50-talet. Även den risigaste bil har oftast en väl fungerande motor. Det som fortfarande kan behövas akut är glödlampor, torkare och spolarvätska, och det finns ju fortfarande

Annars undrar jag om inte deras tid som livsmedelsbutik börjar närma sig sitt slut också då de vanliga mataffärena nu normalt har öppet till 22.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 14 februari 2007, 07:46

För den som är intresserad av dett område rekommenderar jag den bevarade Caltex-macken i Älvsbyn, en intressant upplevelse, men roliga prylar.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 februari 2007, 09:51

Dessutom är det väl svårt att hålla uppe omsättningen på delar då även om man har ett sortiment pilar väl de flesta iväg till närmsta Biltema, Micro eller liknande varulager för att plocka upp en billig del. Det behövs ju inte lika mycket reservdelar längre eller andra förbrukningsmaterial, det är väl spolarvätska då...

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 15 februari 2007, 00:42

Om jag erinrar mig de senaste mackbesöken så var följande resultat:

Imduk på rutor mot trasigt element: Ja, på hyllan till försäljning.
Låna slägga för att få bort fastnade vinterdäck: Nej. Fanns ingen någonstans förutom en hammare på ett ställe.
Testade även att fråga om det går att köra med halvösa skruvar en bit vilket jag gjort många gånger med positivt resultat: Hade de inte hört talas om. Men jag gjorde det ändå, och det fungerade.
Lampa till baklykta: Ja, på hyllan till försäljning.
Mat och kaffe: Ja, överallt där det fanns en öppen dörr.
Kartor: Ja
Toalett: Ja


Detta var mackar av olika kedjor, utan verkstäder. Mackar med verkstäder blir en helt annan sak. Då hänvisar de en runt hörnet om de inte fixar det själva och problemet är löst. I alla fall om man tittar förbi i Siljansområdet. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 februari 2007, 02:13

Jag ställde en fråga till en äldre man om bensinmackar i jämförelse med förut, han sa då, "dom har ju nästan blivit vanliga mataffärer", någon typ av historia.

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 februari 2007, 11:24

Jag måste tacka Stefan för ursprunget till ordet 'mack' i bensinmack i svenskan. Hade ingen aning....Som jag minns det användes ordet 'mack' för bensinstation nästan allmänt i alla fall så sent som på sent 60-tal. Ordet 'mack' tycks även ha gällt själva bensinpumpen, vill jag minnas. Under 50-talet i bygderna - var inte handpumpade 'mackar' ovanliga. Man fick vackert handpumpa en avsedd bensinvolym i 'mätglaset' ovanpå pumpen (inte bilisten!) - sedan sattes munstycket i tanken, en ventil öppnades.. och SLURP, skötte tyngdlagen resten....ett par märkesnamn från forntiden var Standard Oil (numera ESSO) och Gargoil för smörjoljor, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 februari 2007, 17:23

Varjag!!

Jag måste fråga dig en sak, den där pumpen på bilden måste vara av de äldre slaget eftersom den ser lite för rostig ut. Jo, det finns lite pumpar kvar i Sverige som museiföremål.
Varsogod, glad att du uppskattade förklaringen. :D

Lite småfakta:

Tänker man på utvecklingen så bestod bara mackarna av en enkel sortiment förutom pumparna förstås, nu finns det även matvaror och lite snabbmat.

Längs med gamla E4:an(nuv 255) så fanns det tre bensinmackar inom en sträcka på en mil.

**Strax innan Vassunda från Uppsala, där fanns en liten mack förut och nu återstår knappt grunden kvar. Macken var inte så stor såvitt vad jag kommer ihåg, två pumpar fanns.

**Inne i själva Vassunda, byggnaden finns kvar och pumparna är borta. I byggnaden finns det numera en verkstad.

**Efter avfarten mot Vassunda kyrka, cirka en halvmil från Vassunda ute på ett öppet fält fanns en gång i tiden en normalstor mack. Den är liksom de andra två också nerlagd, det var denna mack som lade ner sist och mycket finns dock kvar att se.

Stefan

Skriv svar