Djuphavsdykning

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Djuphavsdykning

Inlägg av predator » 4 september 2006, 11:15

HEJ

Såg ett pogram på teve och oljeplattformat. Och dom höll på att fixa i ordning dom efter stormen som dom hade i mexikanska golfen för ett år sen.

Och då sa dom att dom hade dykare på botten som låt ca 300 under ytan. Jag trodde inte en mäniska kunde gå så djupt. Någon som kan rätta mig?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Djuphavsdykning

Inlägg av tryggve » 4 september 2006, 11:29

predator skrev: Och då sa dom att dom hade dykare på botten som låt ca 300 under ytan. Jag trodde inte en mäniska kunde gå så djupt. Någon som kan rätta mig?
Det finns väl "pansardräkter" som i princip är miniubåtar, fast de omsluter en dykare. Dessa kan (om jag miss rätt) nå 500-600 m djup.
http://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_diving_suit

Man kan nå djup på runt 300 meter med dykare som opererar från tryckkammare, de används väl ofta inom offshoreindustrin, vilket väl var det som du tog som exempel.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 4 september 2006, 12:06

Jo det va dykare jag såg. Men stor fina hjälmar på skallen. DEt är väll för att kunna prata med ytan och få ner luft kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Re: Djuphavsdykning

Inlägg av Bulldog » 8 september 2006, 16:22

predator skrev:HEJ

Såg ett pogram på teve och oljeplattformat. Och dom höll på att fixa i ordning dom efter stormen som dom hade i mexikanska golfen för ett år sen.

Och då sa dom att dom hade dykare på botten som låt ca 300 under ytan. Jag trodde inte en mäniska kunde gå så djupt. Någon som kan rätta mig?
Jag är amatördykare och kan kanske lite om det här.
Det finns 2 sätt. Antingen har man på sig en dräkt som ser ut som en michelingubbe och denna dräkt är som en Ubåt dvs du kan dyka om inte hur djupt som helst så i alla fall så långt dräkten håller. När dräkten väl imploderar kan man kanske säga att den dykaren inte behöver oroa sig så värst mkt mer.

Det andra sättet är mättnads dykning med dykklocka. Då är dykaren nere och jobbar på stora djup och när han skall äta, vila och sova går han in i en dykklocka som håller samma djup som han arbetar på. Dykarens vävnader blir då helt mättade med kväve men detta är inte farligt utan det farliga är när han går mot ytan, då minskar ju trycket och kvävet bildar bubblor som följer med blodet och orsakar dykarsjuka. Man undviker detta genom att gå upp långsamt så att kvävet vädras ut via andningen.
Sen andas dykaren en viss gas anpassad för djupet och jag tror att den består av kväve, syre och helium. Helium tillsätter man för att minska andelen syre och kväve. Syre blir giftigt vid stor djup och vanlig luft går att använda till ca 50-60 meter. Kväve är inte farligt men man blir kväve berusad dvs full. Vid 40 meter är det kanske som efter ett par öl och vid 50 meter är man lagom salongsberusad. Detta är givetvis olika från person till person.
Risken är precis som vid all fylla att man tappar omdömet och det kanske inte är så bra på 100 meters djup.
Jag vet faktiskt inte vad djup rekordet är men det är djupt. Kanske 250-300 meter i havet och i tryckkammare har jag för mig att några fransmän varit nedåt 400 meter. Att gå till ytan från sådana djup kan jag tänka mig tar en vecka eller så men jag vet inte riktigt.

Att dyka med klocka blir väldigt dyrt med tanke på att de behövs ett fartyg som vinschar klockan och jag tror att det minsta antalet dykare är 8 stycken uppdelade i team med backup osv.

Sen finns ju teknisk dykning som är hobbydykning på stora djup. Då kan man dock bara vara nere kanske en kvart på 100 meter och sen tar det timmar att nå ytan. Jag tror dock inte att det finns yrkesdykare som dyker så. De hinner helt enkelt inte uträtta något på så kort tid.

Dykarna på Estonia med den tyska filmerskan (Jutta rabe?) var tekniska dykare och därför hann de inte filma så mkt av varket. kanske nån timme totalt, medan mättnadsdykarna som var där tidigare filmade ca 100 timmar om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 8 september 2006, 19:27

kan det inte vara så som det brukar vara vid översättningar att man förväxlar fot och meter?? 300 feet = ca 91 meter

Användarvisningsbild
cbx
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 23 september 2005, 19:50
Ort: Malmö

Inlägg av cbx » 8 september 2006, 23:45

Är det inte så att rent syre blir giftigt ganska fort redan vid 8-10 meter. Men fördelen är att man inte lämnar några bubblor uppe på ytan. Om jag inte minns fel så fick attackdykar gå ner på max 8 meter något djupare i krigstid, rätta mig om jag har fel.
Berusningen är väldigt individuellt och och kommer redan vid 30 meter för vissa. Men en rolig upplevelse att göra i tryckkammare. Del vara berusad och sedan prata som Kalle Anka, klart värt att testa. Fick sig en rejäl tanke ställare vad det egentligen innebar med djupberusning.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 9 september 2006, 08:47

Moxica skrev:kan det inte vara så som det brukar vara vid översättningar att man förväxlar fot och meter?? 300 feet = ca 91 meter
Till och med fridykare kan gå djupare än så.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 9 september 2006, 14:41

cbx skrev:Är det inte så att rent syre blir giftigt ganska fort redan vid 8-10 meter. Men fördelen är att man inte lämnar några bubblor uppe på ytan. Om jag inte minns fel så fick attackdykar gå ner på max 8 meter något djupare i krigstid, rätta mig om jag har fel.
Berusningen är väldigt individuellt och och kommer redan vid 30 meter för vissa. Men en rolig upplevelse att göra i tryckkammare. Del vara berusad och sedan prata som Kalle Anka, klart värt att testa. Fick sig en rejäl tanke ställare vad det egentligen innebar med djupberusning.
se tråd:
viewtopic.php?t=25003&start=0&postdays= ... ght=trimix

och här kommer en länk:
http://www.dykmag.net/sv/docs/g_magasin ... ?nyh_id=77

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 9 september 2006, 15:17

Oki då blev det en klarare bild. Man kan gå djupe med då tar det bra lång tid att ta sig tillbacka med.

Skriv svar