Vattentorn eller svampar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 mars 2007, 15:30

Man blir ju nästan avundsjuk, de vattentorn eller svampar är för små för att har bostäder eller café.

Vattentorninventering i Uppsala

Vid Överskottsbolaget längs med Tycho Hedén väg
Stadskogen
Bergsbrunna(vid Kristinastigen)

Har för mig att åldern är i denna ordning, vid mitten av 50-talet el början på 60-talet, 1960-tal och 1970-tal.

Stefan

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Inlägg av Maskirovka » 15 april 2007, 00:08

Dum fråga kanske, men varför dröjde det så länge innan västvärldens städer (ex Stockholm) fick vattentorn, rinnande vatten och avlopp?

Om jag minns rätt så fanns rinnande vatten och avlopp i många romerska städer, b.la Rom, mer än tusen år innan det infördes som standard i väst. Stockholm, t.ex räknades som en av europas "skitigaste" städer tillsammans med Paris. Dödligheten i sjukdomar spridda av smuts var skrämmande, både bland nyfödda och andra.

Hade det t.ex gått att i mitten av 1600-talet uppfört vattentorn i Stockholm så att större delen av staden hade fått rinnande vatten/avlopp? För att att transportera upp färskvattnet i tornen hade man ex kunnat använt handdrivna/oxdrivna borrar från brunnar eller mälaren.

Varför gjordes inga satsningar på den fronten? Tekniken och nyttan måste ju ha varit väl känd...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 april 2007, 22:01

Jag vet inte varför det inte gjorde det, men finns det inte ett stort vattenverk med relativt gamla anor i närheten bortom Kaknästornet.

Stefan

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

glidform

Inlägg av hans lindquist » 7 maj 2007, 22:31

Har för mig att "svampen" i Örebro var första fullskaleförsöket med "glidform". "Hatten" gjordes först färdig på marken och lyftes sedan sussessivt hydrauliskt varvid "foten" göts fortlöpande utan avbrott. Från stan kunde man se Svampen oändligt sakta stiga upp över horisonten under loppet av (om jag minns rätt) ett par veckor.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: glidform

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 maj 2007, 10:50

hans lindquist skrev:Har för mig att "svampen" i Örebro var första fullskaleförsöket med "glidform". "Hatten" gjordes först färdig på marken och lyftes sedan sussessivt hydrauliskt varvid "foten" göts fortlöpande utan avbrott. Från stan kunde man se Svampen oändligt sakta stiga upp över horisonten under loppet av (om jag minns rätt) ett par veckor.
Det stämmer, jag har tidigare försökt påpekat det, men tyvärr finns inte så mycket om vattentorn, iallafall det som jag har försökt hittat. :)

Stefan

EDC
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 oktober 2002, 13:54
Ort: Sthlm

Inlägg av EDC » 8 maj 2007, 15:03

För de riktiga entusiasterna:
http://www.eber.se/

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 maj 2007, 15:29

EDC skrev:För de riktiga entusiasterna:
http://www.eber.se/
Tackar, denna hemsida verkar vara bra....Synd att det inte finns motsvarande för andra områden. Försöker hitta länken med svenska vattentorn och fick upp det där istället. :D

http://hem1.passagen.se/orion8/


Stefan

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 8 maj 2007, 22:47

Svampen i Örebro har ju en något större (fast yngre) bror i Saudiarabiens huvudstad Riyadh.

Riyadhsvamp
http://saudinf.com/jpghi/0051.htm

Örebrosvamp
http://www.ubc.net/members/sweden/pictures/orebro.jpg

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 maj 2007, 08:44

Jo, nu gjorde jag en liten sökning på vattentorn på Google och då fann jag lite mer än jag gjorde tidigare.....Men då kanske jag sökte eller tänkte lite annorlunda.

Stefan

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 13 maj 2007, 14:10

Vi i Västerås brukade erbjudas julbord högst upp i vattentornet, men det fick avbrytas då köket inte var på samma våning som serveringen.

På 80-talet kunde man också uppleva en sak dagen innan skolstart på terminen och söndagen när sportlovet tog slut. Värmepumpen orkade inte och den som ville bada i badkaret fick kallvatten om denne badade runt 19-20 på kvällen.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 13 maj 2007, 20:16

Mkt Gbg har det varit, så jag drar mitt strå till stacken.
Nedan ser ni utsikten från balkongen i lägenheten där jag växte upp i ett av de vita höghusen vid Föreningsgatans backe ner mot Annedal, farsan bor kvar.

Nåväl, längst till vänster ser man ett torn från anno dazumal.

Det var såvitt jag kommer ihåg en historisk pumpstation, som fordrade upp vatten från reservoaren, den reservoar som vad jag antar försåg det lägre Göteborg med vatten i äldre tid, och numera är fundamentet och "källaren" i "Fjäderborgen" , = badmintonhall för er som inte fattar göteborska ;) på Södra Viktoriagatan.

Stadsdelen Landala ligger delvis högre än "borgen" så vatten måste pumpas upp till tornet för att övre Landala skulle få rinnande, kan tänka mig att södra Guldheden inte hade rinnande vatten på den tiden tornet verkade, det var väl mest odlingar där.

Jag har ett svagt minne från tiden då jag var liten, mid sextiotal, att vi ungar såg att dörren var öppen ffg, så vi sprang upp och kom in, där var några från kommunen, vi fick komma in, man såg olika urgamla "tekniska saker" som inte hade varit i drift på länge, samt som jag kommer ihåg; en bassäng inne i huset.

I sådant fall, en pumpstation som ligger högre än den stora vattenreservoaren som i sin tur ligger ovanför större delen av Göteborg.

Och som dessutom fungerade som lokalt vattentorn.

Givetvis har tornet varit bebott på senare tid.
Bör ha varit under en kort tid på -80 tal, har för mig att några Chalmerister fick hyra det under en kort tid, då var jag redan examinerad, och var avundsjuk på att jag inte hade fått chansen själv, hade varit härlig att titta ner på föräldrarna som bodde högt, men ändå under ...

Någon som vet mer om detta vattentorn än vad mitt minne berättar för mig?
Bilagor
Utsikt.jpg
Utsikt.jpg (180.23 KiB) Visad 1500 gånger

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 13 maj 2007, 20:48

Bagheera skrev: Det var såvitt jag kommer ihåg en historisk pumpstation, som fordrade upp vatten från reservoaren, den reservoar som vad jag antar försåg det lägre Göteborg med vatten i äldre tid, och numera är fundamentet och "källaren" i "Fjäderborgen" , = badmintonhall för er som inte fattar göteborska ;) på Södra Viktoriagatan.
Har alltid undrat varför Fjäderborgen är byggt som det är - tack för förklaringen!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 maj 2007, 15:34

På långt håll ser den annorlunda ut, men det kanske är en liten synvilla.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 16 maj 2007, 16:05

Hepp!

Jag tror inte att det är fjäderborgen som var en vattenreservoar, den ligger på Södra Viktoriagatan. Landala gamla vattenreservoar ligger på Övre Besvärsgatan, foto finns på denna länk;

http://www.eber.se/torn/gota/goteborg-v.htm

Det är f.ö. den byggnad vi ser på fotot ovan, tagen från andra hållet (från öster/sydost)

edit: Liten ändring - fjäderborgen var också en reservoar..hmm. Tornet på Bagheeras bild är såvitt jag vet byggt på 1890-t och kallas "nedre Guldhedens vattenreservoar". Hade de 2 st så nära varandra?

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 17 maj 2007, 04:08

Belisarius skrev: Hade de 2 st så nära varandra?
Ja; om Fjäderborgens vatten fr.a. förser delar av nedre GBG med vatten med självtryck, och övre delen av Landala + Guldheden ligger ovanför borgen så är det praktiskt att man lägger en pumpstation med en egen mindre bassäng på högre höjd som förser bara de delarna, med vatten uppumpat från borgen, då pumpar man bara dit upp det vatten som krävs för övre Landala o delar av norra Guldheden.

Tack för bilden från baksidan av tornet Belisarius.

Har du fler uppgifter om tornet, du nämnde 1890-tal, vet du mer?

Vidare; visst ligger tornet vid Övre Besvärsgatan, dock inte på, utan ngt ovanför på kullen.

OT: Vi hade världens kälkbacke på den tiden då jag var liten, då det fanns snö i GBG på vintrarna, nära från tornet hela vägen ner längs smala branta gångbanan till Nedre Besvärsgatan som slutade vid Föreningsgatan, dvs där man längst ner på min bild ser några gatlampor.

Ibland gick det fel på vägen ner, då hamnade man i bergsstupet ner mot Annedal....

Skriv svar