Parerstänger

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Parerstänger

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2006, 09:58

(Medvetet postad i civila avdelningen.)
Anders L. Dahlman skrev:[Parerstänger] är karaktäristiska för stridsknivar men återfinns konstigt nog även på skandinaviska scout-knivar. Parerstången tjänar inget praktiskt syfte på en kniv avsedd för jakt, camping eller annat fredligt bruk. Dock skall greppet och det främre beslaget självfallet vara så utformade, att handen inte riskerar glida ut över eggen.
(Ur utmärkta Kniven - en personlig betraktelse.)

Några kommentarer? Är det verkligen bara i Norden som barn- och ungdomsknivar förses med - måste ha - parerstång?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Parerstänger

Inlägg av Hans » 22 augusti 2006, 14:23

Måste ha? Det är väl inte reglerat eller?

En snabb bildsökning på messer, couteau och knife visar en blanding av knivar med och utan parerstång. När jag köpte knivar till barnen såg jag naturligtvis till att det fanns parerstång och om jag skulle köpa en själv likaledes. Jag behövde inte leta länge men faktiskt köpte jag svenskt (i grodrike).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2006, 14:50

"Reglerat", inte i lag såklart, men nästintill -
Parerstång är ett måste på en nybörjarkniv, skyddet sitter mellan skaftet och bladen för att förhindra handen att glida ner över eggen så att användaren skadar sig.
http://www.scout.se/fa/FASCOUTIT/learningbydoing2.html

- antar att ledarna inte låter ungarna använda knivar utan p-s, har alltid fått ett sådant intryck.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 22 augusti 2006, 15:04

Ach, skojterna. När jag var i den åldern så var det bland oss kids i Friluftsfrämjandet - Strövarna, TVM och allt vad det hette - en källa till löje att den "konkurrerande" scoutrörelsen i staden krävde att kniven skulle ha parerstång samt att spetsen skulle filas rund.

Skriv svar