Bortskänkes: TV-station

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Bortskänkes: TV-station

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2006, 11:17

SVT i Göteborg flyttar från den s.k. Synvillan på Delsjövägen till ny adress:
GP skrev:I samband med detta planerar man att göra sig av med sin tekniksamling. Närmare bestämt gammal sändningsutrustning som efter övergången till digital-TV inte längre används. Helst ser man att samlingen görs tillgänglig för allmänheten.
Tillfrågat stadsmuseum hade inte plats, vilket väl inte förvånar. I Stockholm finns det fler aktörer i detta museifack, men de kan väl inte ta emot analoga prylar från hela landet.

Nu vet jag inte ett smack mer än vad jag just läste - som exakt hur gamla prylar det är, med mera. Idag är det nog få som är intresserade av bandare från 90- eller 80-tal, eller hur gamla de nu är, men på längre sikt är det ju teknikhistoria av rang.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 augusti 2006, 19:59

Har dom inte funderat på att har ett litet museum i deras gamla lokaler?
Nu har det gått några dagar, så jag undrar om du vet någonting mer nu.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 augusti 2006, 20:47

...En dag faktiskt, men nej, jag har inte hört något mer. Museum på plats är nog uteslutet. (Det skulle väl vara i det nya stället dit de flyttar, har för mig att det är Hasselblads överdimensionerade på norra älvstranden.) Vad Synvillan skall användas till vet jag inte heller.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 augusti 2006, 01:37

Hexmaster skrev:...En dag faktiskt, men nej, jag har inte hört något mer. Museum på plats är nog uteslutet. (Det skulle väl vara i det nya stället dit de flyttar, har för mig att det är Hasselblads överdimensionerade på norra älvstranden.) Vad Synvillan skall användas till vet jag inte heller.
Jag kör natt och sover både före och efter tjänsten, så det kanske blir dubbelt med dagräkningen. :) Men anser dom TV-studions utrustning som värdefull för framtida museiföremål så spar man nog på grejorna, om det inte blir till försäljning. Jag kom på i efterhand att dom gallrar ut först, innan dom bestämmer om det lösa utrustningen skall ta vägen.

Stefan

Skriv svar