Tillbakagång i tekniken?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 23 september 2006, 22:02

Concordens pensionering är väl det enda jag kan komma på?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 30 oktober 2006, 20:48

Kom att tänka på tråden häromdagen...

Mina föräldrar installerar just nu en braskamin i huset (vi har redan tre kakelugnar...) för att få alternativa uppvärmningskällor och därmed spara lite energikostnader (speciellt vid köldknäppar och under höst och vår).

Enligt muraren som sålt och nu installerar kaminen har han aldrig sålt så många braskaminer som nu - klassiska braskaminer har gått från att bara vara stämningshöjare till att bli reella alternativ för uppvärmning för att spara pengar när till exempel el- och oljepriset sticker i höjden.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 30 oktober 2006, 21:12

Det ligger nåt i det. Kakelugnen måste ju varit ett enormt framsteg i uppvärmningsteknik när den kom, det är ju fortfarande en av de mest effektiva som finns (i förhållande till sin enkelhet) eftersom nästan all värme i rökgaserna används.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 4 november 2006, 11:17

cocteau skrev:Min styvfar jobbar som tekniker på SR och var med i ett projekt på 80-90 talen som om jag minns rätt hette guldöron. Där dom försökte utreda detta med digitalt och analogt ljud. Det man kom framtill var i korthet att ljudtekniker som jobbat med att spela in livemusik "i fält" föredrog digitalt ljud (16 bitars stereo med 44.1 eller 48 kHz samplingsfrekvens) medans dom ljudtekniker som rattat plattor och reglar i sändningsstudios föredrog analogt. Detta skulle då bero på den harmoniska distorsionen. I dag är det väl 24 bitars upplösning och 72 kHz samplingsfrekvens som vinner allt mer i inspelningssammanhang.

En annan intressant sak är ju de "destruktiva" komprimeringsformaten som blir allt mer populära. Och om man byter komprimering under ljudet gång från inspelning till lyssnare så kan artifakterna från de olika inspelningarna adderas på varandra. Exempelvis reportern spelar in intervju på mp3-diktafon. Reportaget regigeras i en dator och lagras som ett AAC ljud. Sen sänds det ut i SR's distributionsnät som MPEG 2 ljudspår, varefter det sänds ut på DAB (som i och för sig inte verkar bli nått). Så även om man har höga bitströmmshastigheter kan man höra artifakter i de höga frekvenserna.
För att inte förvilla folk i debatten digitalt vs analogt ljud kan man först konstatera att digitalt ljud egentligen inte finns utan bara en skildnad på teknik mellan input och output. Luftvibrationerna är likadant beskaffade men kanske är förändrade på vad som hänt däremellan. Jag vet ej.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 25 november 2006, 17:17

Funderar även på murbruket i medeltida slott. Där man försökt återskapa murar och lagat har det inte blivit lika hållbart och bra. Man vet inte exakt hur man gjorde då, säger en historiker till mig.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 25 november 2006, 17:40

Belisarius skrev:Det ligger nåt i det. Kakelugnen måste ju varit ett enormt framsteg i uppvärmningsteknik när den kom, det är ju fortfarande en av de mest effektiva som finns (i förhållande till sin enkelhet) eftersom nästan all värme i rökgaserna används.
Verkligheten är den att det finns inte en modern braskamin som slår en riktigt uppbyggd gammaldags kakelugn när det gäller värmeekonomi. Men eftersom redan en braskamin slår ut många andra moderna uppvärmningssystem så gör investeringskostnaden att de flesta moderna människor avstår från vedeldningens Rolls-Royce, kakelugnen.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 26 november 2006, 20:22

Haha jo jag är böjd att hålla med.

Lite samma anledning varför det inte står en AGA-spis i varje kök. ;) Liknande investeringskostnader och liknande krav på strukturen i fastigheten...?

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Serd » 29 november 2006, 13:03

Angående rundradiosändning och komprimerat ljud: visst är väl bandbredden så låg i vanlig FM-rundradio att större delen av den avancerade ljudkvaliteten inte ens är med? Likväl upplevs ljudet väldigt bra i radio!

(Någon radio-guru får rätta om jag är fel ute, men ligger inte svensk rundradio på 3 kHz (käll-)bandbredd?

Skriv svar