Vilka var det som introducerade monteringsfärdiga möbler? När? Hur?För övrigt försöker katalogen fortfarande lura i folk att det var Ikea som introducerade monteringsfärdiga möbler.
Monteringsfärdiga möbler
-
- Saknad medlem †
Monteringsfärdiga möbler
En formulering i dagens GP ang. aktuell katalog fick mig att haja till:
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Medlem
Förmodligen, jag tror inte NK hade samma tumskruvar på sina leverantörer som IKEA har. Men svaret på den inledande frågan kvarstår; Kamprad var inte först med idén.Stefan Lundgren skrev:Var inte monteringsfärdiga möbler dyrare förut?Belisarius skrev:Elias Svedberg ritade serien Trivia Bygg för NK redan på 40-talet. De tog upp det i något avsnitt av "Design 365" på SVT har jag för mig.
Stefan
-
- Medlem
Nu har inte jag läst IKEA-katalogen för i år, men IKEA brukar väl inte hävda att de kom på idén med monteringsfärdiga möbler? Snarare går väl storyn att Ingvar Kamprads unika idé var att satsa på enkla och robusta möbler som såldes billigt - och att de monteringsfärdiga möblerna var den bidragande orsaken till priset och därmed blev symbolen för hela företaget.Belisarius skrev: Förmodligen, jag tror inte NK hade samma tumskruvar på sina leverantörer som IKEA har. Men svaret på den inledande frågan kvarstår; Kamprad var inte först med idén.
Det finns ju en massa andra storys om vad som är IKEA också - som att Kamprad vägrade ge upp idén om att sälja varm korv för 5 kronor eller att han alltid åker Ekonomiklass på sina affärsresor - alla tecken för den småländska enkelheten och i brist på bättre ord, snålheten.
-
- Saknad medlem †
Jag har heller inte läst katalogen, återgav bara vad GP skrev... Det kan ju röra sig om antydningar också, det stod på nån kultursida och där brukar de vara duktiga på att läsa mellan raderna. Om man säger så.
Det måste ju finnas någon anledning till att NK inte blev IKEA istället för IKEA - antar att de inte hade gjorde samma grej av prissättningen som Ingvar. Om man säger så.
Det måste ju finnas någon anledning till att NK inte blev IKEA istället för IKEA - antar att de inte hade gjorde samma grej av prissättningen som Ingvar. Om man säger så.
-
- Medlem
Främsta anledningen till att NK inte blev IKEA var nog att NK inte ville bli IKEA. NK's nisch är inte att vara billiga utan att vara exklusiva och speciella, på NK skall man bara hitta grejer som är top-of-the-line, oberoende av om det är fotriktiga skor från Scholl, exklusiva platt-skärms-TV eller de senaste skjortorna från Eton och Gant. NK priskonkurrerar aldrig (mer än med sig själva på rean), vilket är egentligen hela idén med IKEA.Hexmaster skrev:Jag har heller inte läst katalogen, återgav bara vad GP skrev... Det kan ju röra sig om antydningar också, det stod på nån kultursida och där brukar de vara duktiga på att läsa mellan raderna. Om man säger så.
Därför ingår det också i NKs strategi att vara först, till exempel med monteringsfärdiga möbler, men mer för att det var nytt och exklusivt just då för att pressa ner några priser.
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Medlem
Från IKEA:s egenförfattade företagshistorik på ikea.se:
Nog för att man inte påstår rakt ut att "vi var först!", men nog antyder man iallfall rätt oblygt att det var ett lyckligt fall av divinitus inspirata och inget simpelt idéplagiat det handlar om?1955 — IKEA börjar designa sina egna produkter. Det fanns flera skäl till detta, men en av de viktigaste anledningarna - förmodligen det bästa draget någonsin - var ganska ironisk. Påtryckningar från våra konkurrenter bidrog till att leverantörerna bojkottade IKEA. Den här reaktionen på vår omedelbara succé fick oss att börja designa våra egna möbler och detta blev grunden till vår framtida tillväxt. Ytterst skulle detta leda till innovativ design och förbättrad funktion till lägre priser. En IKEA-medarbetare fick sedan en verklig snilleblixt. Han beslöt att bordsbenen skulle vara lösa för att kunna transportera varan i bilen och för att undvika transportskador. Från och med då började IKEA tänka i banor av platta paket, vilket resulterade i ännu lägre priser för kunderna. Ett mönster hade börjat etablera sig på IKEA. Att vända problemen till möjligheter.
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
IKEA's platta paket med 'byggsatser' fanns minsann i marknaden redan i slutet av 50-talet. Sortimentet, vad jag
minns blev snabbt större och större. Sarvis post om IKEA's tänkande är viktig - färdigmonterade möbler är bland
den mest skrymmande last som finns - därför blir frakten dyr. Utan oerhört dyrt emballage - kräver också möbler
varsam hantering av skicklig personal om man vill undvika transportskador. Som icke desto mindre - är oerhört
vanliga. Både brott, men vanligast skråmor och slagskador - som både detaljhandeln och transportörerna, har
en trollerilåda av 'tricks' - att fixa till så de inte skall upptäckas förrän efter ngn månad i hemmet ....Varjag
minns blev snabbt större och större. Sarvis post om IKEA's tänkande är viktig - färdigmonterade möbler är bland
den mest skrymmande last som finns - därför blir frakten dyr. Utan oerhört dyrt emballage - kräver också möbler
varsam hantering av skicklig personal om man vill undvika transportskador. Som icke desto mindre - är oerhört
vanliga. Både brott, men vanligast skråmor och slagskador - som både detaljhandeln och transportörerna, har
en trollerilåda av 'tricks' - att fixa till så de inte skall upptäckas förrän efter ngn månad i hemmet ....Varjag
-
- Stödjande medlem 2022