Monteringsfärdiga möbler

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Monteringsfärdiga möbler

Inlägg av Hexmaster » 29 juli 2006, 14:52

En formulering i dagens GP ang. aktuell katalog fick mig att haja till:
För övrigt försöker katalogen fortfarande lura i folk att det var Ikea som introducerade monteringsfärdiga möbler.
Vilka var det som introducerade monteringsfärdiga möbler? När? Hur?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 29 juli 2006, 17:42

Elias Svedberg ritade serien Trivia Bygg för NK redan på 40-talet. De tog upp det i något avsnitt av "Design 365" på SVT har jag för mig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 juli 2006, 22:32

Belisarius skrev:Elias Svedberg ritade serien Trivia Bygg för NK redan på 40-talet. De tog upp det i något avsnitt av "Design 365" på SVT har jag för mig.
Var inte monteringsfärdiga möbler dyrare förut?

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 30 juli 2006, 12:13

Stefan Lundgren skrev:
Belisarius skrev:Elias Svedberg ritade serien Trivia Bygg för NK redan på 40-talet. De tog upp det i något avsnitt av "Design 365" på SVT har jag för mig.
Var inte monteringsfärdiga möbler dyrare förut?

Stefan
Förmodligen, jag tror inte NK hade samma tumskruvar på sina leverantörer som IKEA har. Men svaret på den inledande frågan kvarstår; Kamprad var inte först med idén.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 30 juli 2006, 15:46

Belisarius skrev: Förmodligen, jag tror inte NK hade samma tumskruvar på sina leverantörer som IKEA har. Men svaret på den inledande frågan kvarstår; Kamprad var inte först med idén.
Nu har inte jag läst IKEA-katalogen för i år, men IKEA brukar väl inte hävda att de kom på idén med monteringsfärdiga möbler? Snarare går väl storyn att Ingvar Kamprads unika idé var att satsa på enkla och robusta möbler som såldes billigt - och att de monteringsfärdiga möblerna var den bidragande orsaken till priset och därmed blev symbolen för hela företaget.

Det finns ju en massa andra storys om vad som är IKEA också - som att Kamprad vägrade ge upp idén om att sälja varm korv för 5 kronor eller att han alltid åker Ekonomiklass på sina affärsresor - alla tecken för den småländska enkelheten och i brist på bättre ord, snålheten.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 juli 2006, 15:52

Jag har heller inte läst katalogen, återgav bara vad GP skrev... Det kan ju röra sig om antydningar också, det stod på nån kultursida och där brukar de vara duktiga på att läsa mellan raderna. Om man säger så.

Det måste ju finnas någon anledning till att NK inte blev IKEA istället för IKEA - antar att de inte hade gjorde samma grej av prissättningen som Ingvar. Om man säger så.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 30 juli 2006, 16:00

Hexmaster skrev:Jag har heller inte läst katalogen, återgav bara vad GP skrev... Det kan ju röra sig om antydningar också, det stod på nån kultursida och där brukar de vara duktiga på att läsa mellan raderna. Om man säger så.

Det måste ju finnas någon anledning till att NK inte blev IKEA istället för IKEA - antar att de inte hade gjorde samma grej av prissättningen som Ingvar. Om man säger så.
Främsta anledningen till att NK inte blev IKEA var nog att NK inte ville bli IKEA. NK's nisch är inte att vara billiga utan att vara exklusiva och speciella, på NK skall man bara hitta grejer som är top-of-the-line, oberoende av om det är fotriktiga skor från Scholl, exklusiva platt-skärms-TV eller de senaste skjortorna från Eton och Gant. NK priskonkurrerar aldrig (mer än med sig själva på rean), vilket är egentligen hela idén med IKEA.

Därför ingår det också i NKs strategi att vara först, till exempel med monteringsfärdiga möbler, men mer för att det var nytt och exklusivt just då för att pressa ner några priser.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 juli 2006, 19:28

Jag undrar om det blev vanligt med monteringsfärdiga möbler under 1970- eller 1980-talet, det var Sparköp? som inledde med monteringsfärdiga möbler har jag för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 30 juli 2006, 19:56

Från IKEA:s egenförfattade företagshistorik på ikea.se:
1955 — IKEA börjar designa sina egna produkter. Det fanns flera skäl till detta, men en av de viktigaste anledningarna - förmodligen det bästa draget någonsin - var ganska ironisk. Påtryckningar från våra konkurrenter bidrog till att leverantörerna bojkottade IKEA. Den här reaktionen på vår omedelbara succé fick oss att börja designa våra egna möbler och detta blev grunden till vår framtida tillväxt. Ytterst skulle detta leda till innovativ design och förbättrad funktion till lägre priser. En IKEA-medarbetare fick sedan en verklig snilleblixt. Han beslöt att bordsbenen skulle vara lösa för att kunna transportera varan i bilen och för att undvika transportskador. Från och med då började IKEA tänka i banor av platta paket, vilket resulterade i ännu lägre priser för kunderna. Ett mönster hade börjat etablera sig på IKEA. Att vända problemen till möjligheter.
Nog för att man inte påstår rakt ut att "vi var först!", men nog antyder man iallfall rätt oblygt att det var ett lyckligt fall av divinitus inspirata och inget simpelt idéplagiat det handlar om?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 31 juli 2006, 00:16

Jag tycker man kan förlika påståendena att någon annan redan hade konstruerat färdigmonterade möbler med påståendet att IKEA var pionjärer på området. Det var ju IKEA som systematiserade konceptetet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 augusti 2006, 05:07

IKEA's platta paket med 'byggsatser' fanns minsann i marknaden redan i slutet av 50-talet. Sortimentet, vad jag
minns blev snabbt större och större. Sarvis post om IKEA's tänkande är viktig - färdigmonterade möbler är bland
den mest skrymmande last som finns - därför blir frakten dyr. Utan oerhört dyrt emballage - kräver också möbler
varsam hantering av skicklig personal om man vill undvika transportskador. Som icke desto mindre - är oerhört
vanliga. Både brott, men vanligast skråmor och slagskador - som både detaljhandeln och transportörerna, har
en trollerilåda av 'tricks' - att fixa till så de inte skall upptäckas förrän efter ngn månad i hemmet :roll: ....Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 augusti 2006, 06:31

Sparköp eller Hobbex hade också monteringsbara möbler antar jag, eftersom monteringsbara möbler lanserades av IKEA för några decennier sedan.

Stefan

Skriv svar