Vad tror ni?
Textkälla: http://www.kraus99.com/nr8/talmud.htmMen det slår mig också att detta bibliotek i cyber-rymden kan bli ett Babels torn som producerar ett oändligt antal olika uppslagsböcker, med den konsekvensen att varje gemensam kunskap upphör att gälla därför att var och en kan koka ihop sin egen tolkning av historiska eller vetenskapliga händelser. Om detta skriver den italienske författaren Umberto Eco i "Conversations about the end of time". Eco berättar att han använder sig av två sökmotorer när han surfar på nätet: AltaVista och Yahoo. Medan den sistnämnda begränsar urvalet av information, ger AltaVista "allt". Detta överskott på information innebär i praktiken att inte ha någon information alls, konstaterar Eco.
En dators minne blir en soptipp, för att traversera novellhjälten Ireneo i Jorge Luis Borges "Funes med det goda minnet", han som kommer ihåg allt och därför kan hans intellekt inte längre fungera.
Det borde betyda att Internet till slut måste bli oanvändbart och falla ihop av den oöverskådliga och ständigt växande ordmängden – precis som Babels torn rasade av språkförbistringen, precis som vårt universum en gång i framtiden på grund av sin egen tyngdkraft kommer att implodera och förvandla skapelsen till ett svart hål, ett ingenting. Så tänkte jag, och skrev ”Internet” i sökfältet. Det blev dock varken kortslutning eller rundgång – jag fick i stället 1 486 203 träffar!