Långmilare till bilar
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 4437
- Blev medlem: 20 jun 2002 12:51
- Ort: Sverige
Långmilare till bilar
En gammal dieselmerca går ju lätt 40.000 mil.
En Volvo 240 har inga problem med 30.000 mil.
En bil idag går kanske 20.000 mil?
Då har man fått byta kamrem ett antal ggr?
Varför görs det sämre motorer idag än förut?
En Volvo 240 har inga problem med 30.000 mil.
En bil idag går kanske 20.000 mil?
Då har man fått byta kamrem ett antal ggr?
Varför görs det sämre motorer idag än förut?
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Vad baserar du ditt antagande på? Det är inte svårt att hitta en nyare bil idag som gått 25000 mil. De kan förstås inte vara splitter nya eftersom det tar ett litet tag att bygga upp milen, men ändå.
Dessutom är moderna motorer starkare, kräver mindre underhåll och drar mindre bränsle, så vi kanske ska diskutera vad "bättre" innebär också.
Dessutom är moderna motorer starkare, kräver mindre underhåll och drar mindre bränsle, så vi kanske ska diskutera vad "bättre" innebär också.
Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 16 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Re: Långmilare till bilar
Därför att de ska hålla kortare. Det är betydligt bättre för miljön med bilar som återvinns till 95 % efter tio års tjänst och ersätts med en ny och renare.Per-Erik Larsson skrev:En gammal dieselmerca går ju lätt 40.000 mil.
En Volvo 240 har inga problem med 30.000 mil.
En bil idag går kanske 20.000 mil?
Då har man fått byta kamrem ett antal ggr?
Varför görs det sämre motorer idag än förut?
"Sämre" i uthållighet ja. Jag vet vad jag föredrar av en B23 och en 9-5 Aero-snurra när det kommer till andra egenskaper.
Mvh Petter
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Men går man tillbaka några år finns det exempel på bilar som gått mycket längre än så.
Jag körde en hel del droska på 70- och 80-talen. En av de bilar jag körde var en Plyma Valiant som gått 130.000 mil. En annan var en Cheva Caprica med 75.000 mil. Och de här bilarna gick alltså som droskbilar i daglig trafik......
Och jag kan komma med en hel radda med fler exempel.
Jag körde en hel del droska på 70- och 80-talen. En av de bilar jag körde var en Plyma Valiant som gått 130.000 mil. En annan var en Cheva Caprica med 75.000 mil. Och de här bilarna gick alltså som droskbilar i daglig trafik......
Och jag kan komma med en hel radda med fler exempel.
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 4437
- Blev medlem: 20 jun 2002 12:51
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 871
- Blev medlem: 12 nov 2003 22:21
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 5087
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
-
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
- Ort: Stockholm
Inte minst bilar som uppenbarligen gått som leasing- eller tjänstebilar. Kolla t ex Dieselaudis, finns gott om 2002:or eller nyare som gått 20 000+ mil.Battler skrev:En bil som gått 20.000 mil, är väl bara inkörd. Kolla på Blocket, där anonnseras bilar för 100.000 - 150.000 skr som har dessa miltal.
MVH
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Kan bara instämma - dom verkliga 'långmilarna' är ju oftast taxibilar. Dels körs dom hela tiden - dels såDonkeyman skrev:Men går man tillbaka några år finns det exempel på bilar som gått mycket längre än så.
Jag körde en hel del droska på 70- och 80-talen. En av de bilar jag körde var en Plyma Valiant som gått 130.000 mil. En annan var en Cheva Caprica med 75.000 mil. Och de här bilarna gick alltså som droskbilar i daglig trafik......
Och jag kan komma med en hel radda med fler exempel.
blir det väl färre kallstarter och 'salta accelerationer' med sådana. Eftersom de är arbetsverktyg gissar
jag också att de får regelbundna serviceöversyner.....något som privatbilar ofta saknar, speciellt med
2:e, 3:e ägaren o.s.v. Av tunga lastbilar - förväntar man sig ju automatiskt minst 100 000 mil men det
finns många som dubblar och tredubblar den siffran, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 4125
- Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
- Ort: Uppsala
Re: Långmilare till bilar
Är det så? Är det inte bara att nya bilar helt enkelt inte har gått 30.000-40.000 mil än. Jag kör själv en nästan 20 år gammal Saab, som går mycket bra och knappt har någon rost, trots att den gått 30.000 mil. Dagens bilar kommer också att gå att köra mycket länge, eftersom de har stora motorer och bra rostskydd. Vi kommer att se mängder av Saab 9-5 och Volvo V70 om tio-femton år som gått 30.000-40.000 mil (om de inte skrotats ut av andra skäl)...Schwalbe skrev:En gammal dieselmerca går ju lätt 40.000 mil.
En Volvo 240 har inga problem med 30.000 mil.
En bil idag går kanske 20.000 mil?
Då har man fått byta kamrem ett antal ggr?
Varför görs det sämre motorer idag än förut?
Ofta tror man att saker "var bättre förr", men jag tror faktiskt inte riktigt det stämmer. För 40 år sedan var en bil "helt slut" när det var 7-8 år och hade gått 10.000 mil. Idag betraktas en sådan bil nästan som ny. Jag tror man generellt kan säga att dyra produkter har blivit allt bättre. Däremot är rena konsumtionsvaror sämre idag än tidigare. Exempel: En sko från 1960-talet höll säkert mycket längre än en modern sko, medan en modern bil håller mycket längre än en bil från 1960-talet...
/a81
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Ett bra påpekande! Moderna bilar ä r klart bättre än sina föregångare. Men 'the flipside' är deras elektronik, modellvariationerna och de allt kortare perioderna då tillverkaren lagrar reservdelar. Om/när elektroniken pajar - är det ofta 'gonatt'.Det går inte längre att 'meka' med dem som förr - bara betala för svindyra 'svarta boxar' OM de överhuvudtaget finns att köpa längre. 'Stenåldern' - var väl bekant med livsförlängande processer som lagerrenoveringar, topplocksslipningar, "borrningar" av cylindrarna och ventilslipning....allt konster som dött (utom kanske på lastbilssidan). Bilmekarna är döda - allt som finns kvar är montörer. Som monterar svindyra reservdelar som ökar tillverkarens vinster. Bilplåtslagare? Finns dom fortfarande? jag har känt killar som med plåtslagarverktyg kunde återställa bilvrak, MYCKET värre skadade än vad som idag avskrives av försäkringsbolagen. Bilen - som en gång var en dyr klenod, har förvandlats till en köp-och-slängvara - tycker VarjagBelisarius skrev:Precis, och dagens bilar har inte serviceintervaller på 150 mil...
-
- Medlem
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 08 okt 2003 18:18
- Ort: Göteborg
Ett problem tidigare var ju att bilar många gånger inte slets ut rent mekaniskt, utan rostade sönder och samman på knappt tio år, vilket kanske i genomsnitt motsvarade c:a 10.000 mil. Vid denna tidpunkt var dock ofta motorer etc. i tämigen god kondition och hade kunnat arbeta åtskilliga tusentals mil till om de bara hade haft något att sitta kvar i.
Denna oförmåga (eller ovilja ) att få bilarna att hålla sig ifrån en alltför entusiastisk korrosion, påverkade säkert också indirekt hur vissa mekaniska komponenter dimensionerades. Min uppfattning är att det var inte i första hand körsträckan som tog bilarna av daga utan tiden och fukten. Men givetvis kunde körsträckan inverka också, eftrersom balkar, skärmkanter etc. blir mycket blötare av att köras än av att stå stilla. Speciellt om ägaren skulle envisas med att köra på vintersaltade vägar.
Denna oförmåga (eller ovilja ) att få bilarna att hålla sig ifrån en alltför entusiastisk korrosion, påverkade säkert också indirekt hur vissa mekaniska komponenter dimensionerades. Min uppfattning är att det var inte i första hand körsträckan som tog bilarna av daga utan tiden och fukten. Men givetvis kunde körsträckan inverka också, eftrersom balkar, skärmkanter etc. blir mycket blötare av att köras än av att stå stilla. Speciellt om ägaren skulle envisas med att köra på vintersaltade vägar.