Långmilare till bilar

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 jun 2002 12:51
Ort: Sverige

Långmilare till bilar

Inlägg av Schwalbe » 16 jul 2006 21:07

En gammal dieselmerca går ju lätt 40.000 mil.
En Volvo 240 har inga problem med 30.000 mil.

En bil idag går kanske 20.000 mil?
Då har man fått byta kamrem ett antal ggr?

Varför görs det sämre motorer idag än förut?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 16 jul 2006 21:18

Vad baserar du ditt antagande på? Det är inte svårt att hitta en nyare bil idag som gått 25000 mil. De kan förstås inte vara splitter nya eftersom det tar ett litet tag att bygga upp milen, men ändå.

Dessutom är moderna motorer starkare, kräver mindre underhåll och drar mindre bränsle, så vi kanske ska diskutera vad "bättre" innebär också. ;)
Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 16 gånger.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Re: Långmilare till bilar

Inlägg av Gutekrigaren » 16 jul 2006 21:18

Per-Erik Larsson skrev:En gammal dieselmerca går ju lätt 40.000 mil.
En Volvo 240 har inga problem med 30.000 mil.

En bil idag går kanske 20.000 mil?
Då har man fått byta kamrem ett antal ggr?

Varför görs det sämre motorer idag än förut?
Därför att de ska hålla kortare. Det är betydligt bättre för miljön med bilar som återvinns till 95 % efter tio års tjänst och ersätts med en ny och renare.

"Sämre" i uthållighet ja. Jag vet vad jag föredrar av en B23 och en 9-5 Aero-snurra när det kommer till andra egenskaper. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 16 jul 2006 21:29

Men går man tillbaka några år finns det exempel på bilar som gått mycket längre än så.

Jag körde en hel del droska på 70- och 80-talen. En av de bilar jag körde var en Plyma Valiant som gått 130.000 mil. En annan var en Cheva Caprica med 75.000 mil. Och de här bilarna gick alltså som droskbilar i daglig trafik......

Och jag kan komma med en hel radda med fler exempel.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 jun 2002 12:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 17 jul 2006 12:55

Belisarius, om vi ska diskutera fördelar och nackdelar så kan du meka med en gammal bil själv.
En ny bil går det ju knappt att byta tändstift på, vilket betyder att du får lämna in den för en vacker slant. :wink:

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 17 jul 2006 18:18

Men jag behöver inte lämna in den för meck varje dag... ;)

Tro mig, jag har ägt en 245:a från -86. NEVER again. Köper jag en bil blir det en som är högst 5 år gammal och jag kommer att vara så nöjd så nöjd.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 nov 2003 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 17 jul 2006 20:29

Bilen som jag köpte idag för hela 5 kr är en Volvo 745 från 1989 som gått nästan 18 000 mil utan större besvär

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5087
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 17 jul 2006 23:40

En bil som gått 20.000 mil, är väl bara inkörd. Kolla på Blocket, där anonnseras bilar för 100.000 - 150.000 skr som har dessa miltal.

MVH

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 17 jul 2006 23:59

Battler skrev:En bil som gått 20.000 mil, är väl bara inkörd. Kolla på Blocket, där anonnseras bilar för 100.000 - 150.000 skr som har dessa miltal.

MVH
Inte minst bilar som uppenbarligen gått som leasing- eller tjänstebilar. Kolla t ex Dieselaudis, finns gott om 2002:or eller nyare som gått 20 000+ mil.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 18 jul 2006 00:41

Donkeyman skrev:Men går man tillbaka några år finns det exempel på bilar som gått mycket längre än så.

Jag körde en hel del droska på 70- och 80-talen. En av de bilar jag körde var en Plyma Valiant som gått 130.000 mil. En annan var en Cheva Caprica med 75.000 mil. Och de här bilarna gick alltså som droskbilar i daglig trafik......

Och jag kan komma med en hel radda med fler exempel.
Kan bara instämma - dom verkliga 'långmilarna' är ju oftast taxibilar. Dels körs dom hela tiden - dels så
blir det väl färre kallstarter och 'salta accelerationer' med sådana. Eftersom de är arbetsverktyg gissar
jag också att de får regelbundna serviceöversyner.....något som privatbilar ofta saknar, speciellt med
2:e, 3:e ägaren o.s.v. Av tunga lastbilar - förväntar man sig ju automatiskt minst 100 000 mil men det
finns många som dubblar och tredubblar den siffran, Varjag

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 4125
Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
Ort: Uppsala

Re: Långmilare till bilar

Inlägg av a81 » 23 sep 2006 21:38

Schwalbe skrev:En gammal dieselmerca går ju lätt 40.000 mil.
En Volvo 240 har inga problem med 30.000 mil.

En bil idag går kanske 20.000 mil?
Då har man fått byta kamrem ett antal ggr?

Varför görs det sämre motorer idag än förut?
Är det så? Är det inte bara att nya bilar helt enkelt inte har gått 30.000-40.000 mil än. Jag kör själv en nästan 20 år gammal Saab, som går mycket bra och knappt har någon rost, trots att den gått 30.000 mil. Dagens bilar kommer också att gå att köra mycket länge, eftersom de har stora motorer och bra rostskydd. Vi kommer att se mängder av Saab 9-5 och Volvo V70 om tio-femton år som gått 30.000-40.000 mil (om de inte skrotats ut av andra skäl)...

Ofta tror man att saker "var bättre förr", men jag tror faktiskt inte riktigt det stämmer. För 40 år sedan var en bil "helt slut" när det var 7-8 år och hade gått 10.000 mil. Idag betraktas en sådan bil nästan som ny. Jag tror man generellt kan säga att dyra produkter har blivit allt bättre. Däremot är rena konsumtionsvaror sämre idag än tidigare. Exempel: En sko från 1960-talet höll säkert mycket längre än en modern sko, medan en modern bil håller mycket längre än en bil från 1960-talet...

/a81

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 sep 2006 10:05

Precis, och dagens bilar har inte serviceintervaller på 150 mil...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 24 sep 2006 11:38

Belisarius skrev:Precis, och dagens bilar har inte serviceintervaller på 150 mil...
:lol: Ett bra påpekande! Moderna bilar ä r klart bättre än sina föregångare. Men 'the flipside' är deras elektronik, modellvariationerna och de allt kortare perioderna då tillverkaren lagrar reservdelar. Om/när elektroniken pajar - är det ofta 'gonatt'.Det går inte längre att 'meka' med dem som förr - bara betala för svindyra 'svarta boxar' OM de överhuvudtaget finns att köpa längre. 'Stenåldern' - var väl bekant med livsförlängande processer som lagerrenoveringar, topplocksslipningar, "borrningar" av cylindrarna och ventilslipning....allt konster som dött (utom kanske på lastbilssidan). Bilmekarna är döda - allt som finns kvar är montörer. Som monterar svindyra reservdelar som ökar tillverkarens vinster. Bilplåtslagare? Finns dom fortfarande? jag har känt killar som med plåtslagarverktyg kunde återställa bilvrak, MYCKET värre skadade än vad som idag avskrives av försäkringsbolagen. Bilen - som en gång var en dyr klenod, har förvandlats till en köp-och-slängvara - tycker Varjag

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 08 okt 2003 18:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 24 sep 2006 11:55

Ett problem tidigare var ju att bilar många gånger inte slets ut rent mekaniskt, utan rostade sönder och samman på knappt tio år, vilket kanske i genomsnitt motsvarade c:a 10.000 mil. Vid denna tidpunkt var dock ofta motorer etc. i tämigen god kondition och hade kunnat arbeta åtskilliga tusentals mil till om de bara hade haft något att sitta kvar i.

Denna oförmåga (eller ovilja :? ) att få bilarna att hålla sig ifrån en alltför entusiastisk korrosion, påverkade säkert också indirekt hur vissa mekaniska komponenter dimensionerades. Min uppfattning är att det var inte i första hand körsträckan som tog bilarna av daga utan tiden och fukten. Men givetvis kunde körsträckan inverka också, eftrersom balkar, skärmkanter etc. blir mycket blötare av att köras än av att stå stilla. Speciellt om ägaren skulle envisas med att köra på vintersaltade vägar.