-
gunship
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
Inlägg
av gunship » 13 jul 2006 14:59
cocteau skrev:Jag har för mig att jag läst om någon sorts uppsättning där man lät förbränningsmotorer (diesel?) driva generatorer och sen har elmotorer som driver propellrarna på vanliga ytfartyg. Kan nån med marint kunnig förklara lite mer om detta system? För mina lekmannaöron låter detta som ett smart sätt
att kunna växla håll. Men förlusterna kanske blir för stora?
(rättade stavfel)
man har en massa lasbilsdislar som går på jämt varvtal hela tiden, kopplade till generatorer, så om när nåt strular med en diselmotor lyfter man helt enkelt upp den och fortsätter med rästen. sedan lyfter man antingen in en ny, eller den gamla, reparerade/underhållna.
-
Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Belisarius » 14 jul 2006 16:14
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Inlägg
av Donkeyman » 15 jul 2006 03:18
Detta är en olycka som mycket väl skulle kunna bero på den frågeställning som inledde denna tråd. Det vill säga att man har gett för kraftig backmanöver med för litet maskinpådrag som jag skrev om längre upp. Enligt tidningarna har man ju girat för att undvika en annan båt. Och så kan det hända att man har backat upp för att undvika piren. Varvid maskin har vissnat.
Men det finns naturligtvis flera andra möjligheter. Jag bara pekar ut EN av dem eftersom tråden är aktuell.
-
Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Belisarius » 15 jul 2006 13:15
Japp, det var precis din tidigare beskrivning som jag tänkte på Donkeyman. På Västnytt hade de inslag med passagerares berättelser och de beskrev förloppet precis så. De väjde för Stenabåten, varpå det plötsligt fanns en mindre båt ivägen (som egentligen borde packat sig därifrån illa kvickt...). De väjde för den också och fick då kurs på piren. Back i maskin och....stopp...var bara att invänta pirkanten.
Som sagt, enligt vittnesmål. Det behöver ju inte vara den egentliga orsaken.
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Inlägg
av Donkeyman » 15 jul 2006 16:15
Om det nu är det som är orsaken så är det långt ifrån första gången sådant händer. Helt enkelt därför att de som kör är vana att manöverera under kontrollerade förhållanden och har sällan eller aldrig testat en "crash stop".
Eller än mindre övat på att ställa reglagen i noll. Trycka på startknapparna. Och så börja backa igen. Vilket dess värre tiden sällan medger i sådana situationer. Men de allra flesta maskinerier av den här sorten går att starta och stoppa från bryggan.
Men nu är ju felsökning med hjälp av tidningsartiklar en osäker verksamhet så det är bäst att tillägga att det finns en mängd andra möjligheter.
-
gunship
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
Inlägg
av gunship » 15 jul 2006 16:31
Donkeyman skrev:Om det nu är det som är orsaken så är det långt ifrån första gången sådant händer. Helt enkelt därför att de som kör är vana att manöverera under kontrollerade förhållanden och har sällan eller aldrig testat en "crash stop".
Eller än mindre övat på att ställa reglagen i noll. Trycka på startknapparna. Och så börja backa igen. Vilket dess värre tiden sällan medger i sådana situationer. Men de allra flesta maskinerier av den här sorten går att starta och stoppa från bryggan.
Men nu är ju felsökning med hjälp av tidningsartiklar en osäker verksamhet så det är bäst att tillägga att det finns en mängd andra möjligheter.
gamla dislar behövde startas med tryckluft, så innan man backade sa man till maskinrumet att ladda luft. man hade en reservtank också ifall motorn inte startade på första försöket.
-
FredH
- Medlem
- Inlägg: 1417
- Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
- Ort: Växjö
Inlägg
av FredH » 15 jul 2006 21:57
Det är väl som så att de flesta större motorer manövreras med hjälp av tryckluft, vilket alltid ska finnas en viss mängd av. Men däremot tar det en viss tid att ladda upp tankarna med den trycksatta luften när den förbrukas. Vilket gör att de som framför fartyget vet att de har X antal manövrar på sig att klara av sin uppgift med.
Diselelektriskt som diksuteras tidigare i tråden är bra om du vid korta tillfällen behöver mer kraft än normalt. Därför att där har du ett antal mindre maskiner som driver varsin generator. Beroende på hur myckte kraft du behöver startas olika antal maskiner. Vilket gör att du oftast bara har precis den maskinstyrkan som krävs för den aktuella farten. Medans du exempelvis vid förtöjning och manövrering vill ha maximal kraft ut på propellern. Då kan du under den begränsade tiden starta alla maskiner/generatorer och då få all kraft. Nackdelen är att du har flera maskiner att ta hand om vilket kräver en större insats av personalen ombord och av service från land.
På ett konventionellt maskineri där du har en fast propeller varierar du varvtalet på masiknen vilket gör att du där har större krav på dig att hitta rätt varvtal som drar minst bränsle. Vilket gör den optimal på ett fartyg som hela tiden går med samma fart, då kan du nämligen välja maskin efter den tänkta marschfarten för fartyget.
Maskiner som stannar är oftast beroende på att de som installerat och designat maskinrummen inte tänkt sig exakt vad de ska användas för. Som tidigare benämts beror det oftast på att maskinerna lastas för hårt vid back varpå de för att skydda sig reducerar effekten eller rent av stoppar. Vilket även beror på att styrningen av maskinerna inte är designade för den snabba förändringen av kraft.
Lite sammlat svammel om allt som omtalats i denna tråd. Om ni har några frågetecken om min något förkortade utläggning så fråga på.
/Fredrik
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Inlägg
av Donkeyman » 16 jul 2006 03:18
Jag skall ta begreppen en gång till.
En dieselmotor kan startas på många sätt. De vanligaste sätten är
-tryckluft direkt på cylindrarna
-tryckluftdriven startmotor
-eldriven startmotor
Ett dieseldrivet fartyg kan också manövereras på olika sätt
-propellern direkt kopplad till huvudmaskinen. Manöver sker genom att ändra varvtalet samt genom att ändra huvudmaskins rotationsriktning. Maskin stoppas då vid reversering och startas på nytt åt andra hållet.
-propellern kopplad genom växellåda till huvudmaskin. Manöver sker genom att ändra varvtalet samt genom att ändra drev i växellådan från fram till back.
-propellern kopplad genom CP-box (controllable pitch) till huvudmaskin. Manöver sker genom att ändra varvtalet. Men kan också ske genom att minska propellerstigningen. Vid back ändrar man propellerstigningen så att propellern drar back i stället. Maskin stoppas då aldrig utan står och arbetar medan man växlar.
-motorn kopplad till propellern genom elektrisk drift. Motorn driver Generator som alstrar ström som i sin tur driver propellern genom Elmotor. Manövereras då genom att ändra strömtillförseln till elmotorn.
Sedan kan man i dessa system ha flera mindre motorer kopplade till samma propeller.
Det som hela tråden handlar om är problemet att motorn kan dö vid manöver. Det gäller främst när fartyget går i hög fart föröver och man vill backa för att stoppa fartyget. I de systemen där man inte stoppar motorn KAN det hända att kraften som vill dra maskinen runt bakvägen när man lägger i backväxeln eller vrider propellerbladen till back är större än den kraft som motorn alstrar. Då stoppar motorn. OM man inte ser till att motorns regulator är så snabb att den hinner ta upp kraften. Alternativt att man manuellt lägger på extra power innan man lägger in back.
Det är bäst att lägga till att det är ett krav för att få anläggningen godkänd att man kan genomföra en "crash stop" - test.
-
gunship
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
Inlägg
av gunship » 29 jul 2006 16:45
det med lastbilsmotorerna är väldigt bra på bilfärjor, då du kan ta omcord en lastbil, stänga av den filen och byta motor, och sedan fortsätta. men man sätter väl oftast in en annan färja.