Motorer som inte stannar.

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Motorer som inte stannar.

Inlägg av predator » 9 juli 2006, 12:33

Hej

Va ute och äkte båt i veckanHej

Va ute och åkte båt i veckan. Åkte Älvsnabben och fundera på detta med deras motorer dom bromsar ju färjar när den ska lägga till. Och då fundera jag på om det finns något system som gör att motorerna inte dör just som dom behöves som bäst. Med andra ord inte dör när man ska lägga till och i stället får att lägga till lite snällt. Går på med fart. Fattar ni va jag menar eller? Och någon som har något bra svar?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 9 juli 2006, 14:24

Med stora fartygsmotorer, alltså dieslar där effekterna var för höga för att använda 'backslag' - var detta ett problem i början. Man stoppade helt enkelt motorn - och startade den omedelbart 'åt andra hållet' - dvs baklänges. men - frågar
du - vad händer om motorn INTE startar genast bakåt???? jadu - det finns V-veck i många kajer och fartygsstävar - som
vittnar om det resultatet..... :roll: Sen 'kom' de omställbara propellrarna som det svenska Ka-Me-Wa-patenten - där
motorn går åt samma håll - men propellerbladen vrides till 'fram-eller-back' - ett, när det funkar perfekt - bättre system.
Innan dieslarna slog igenom - var ångmaskinerna mycket lättare - att slå om från fram-till-back - och pålitligare i den
manövern. Det förtjänar erinras - att innan Ka-Me-Wa - fanns ett liknande system med vändbara propellerblad som bara
funkade på tvåbladiga bronspropellrar - men var vanligt på trålare och 'motorskutor' i mitten av förra århundradet.
Dessutom fanns det s.k. kitchenrodret - varmed jag ställde till stort rabalder på teknikquizzen för ngt år sedan -
det arbetade med halvmånformiga 'skopor' - runt och bakom en propeller som hela tiden går i samma riktning och med samma fart - men genom 'skopornas' öppnnande eller stängande - ger fram-och-backeffekt......Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 9 juli 2006, 15:10

Varjag du går från klarhet till klarhet. Finns det ingen fråga du har svar på. Jo jag kan tänka mig det. kan väll inte de roligaste att inte få stopp på fartyget när land närmar sig..

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 9 juli 2006, 16:57

Om man ser till moderna anläggningar i båtar typ Älvsnabben eller Waxholmsbolaget så är det ju små fyrtaktsdieslar som är kopplade till ställbara propellrar eller till fasta propellrar genom backslag.

Det systemet har en fara. När båten fortfarande gör fart framåt drar man över propellern till backläge. Har man för stor fart så kan det då inträffa att vattenkraften mot propellern blir så stor att motorn inte orkar gå runt. Varvid den helt enkelt stannar. Och då blir det tråkigt. Inget bromsar båten så den seglar in i kajen.

Det som skall förhindra detta är motorernas regulatorer. Det vill säga en apparatur som känner av motståndet och som genast ökar pådraget (gasen) till motorn för att kompensera för den bromsande kraften. Så att motorn inte kan "tjuvstanna". Men det finns båtar där man manuellt måste man hjälpa till med varvtalsreglaget. Det vill säga - inte dra ned varvtalet för lågt inför en backmanöver.

Speciellt lite äldra båtar kunde vara kinkiga på detta. Medan de modernare byggena är utrustade med snabbare regulatorer. Många skeppare avstod också från att gå helt vinkelrätt in mot bryggan. Man såg alltid till att ha marginal att svänga åt sidan för att undvika att gå vinkelrätt in i kajen om det värsta skulle inträffa.

I traditionella arrangemang hade man ju två spakar för varje propeller. En som styrde motorvarvet och en som styrde stigningen ( eller fram-neutral-back vid backslag ). Medan modernare arrangemang ofta bara har en spak per propeller som styr ut dessa värden enligt förbestämda parametrar.

Men som sagt. Nyckeln i alla sådana arrangemang är att undvika att dra ned motorvarvet för långt i förhållande till farten genom vatten innan man skall backa.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 9 juli 2006, 23:16

Bättre alltså med modernare konstruktioner att slå om på ganska så fullt blås?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Om bogserbåtar och nödbromsar......

Inlägg av varjag » 10 juli 2006, 00:43

predator skrev:Varjag du går från klarhet till klarhet. Finns det ingen fråga du har svar på. Jo jag kan tänka mig det. kan väll inte de roligaste att inte få stopp på fartyget när land närmar sig..
Det är det - som bogserbåtar är till för......men bogserhjälp kostar mycket pengar och undveks där det var möjligt, av
kaptenen. Farsan var lots ombord i en gammal 'norrman' m/v LIONEL (f.ö. en av 'kvarstadsbåtarna' från kriget), som hade
ett par urgamla och opålitliga dieselmotorer. Hon hade full last av järnmalm - och skulle gå igenom det s.k. Tjuvholmssundet ut från Luleå där det var både smalt och grunt.....Well, farsan var misstänksam mot dom där dieslarna och föreslog ett par bogserbåtar, men kaptenen ville inte höra talas om det. Pappa bad då att man skulle ha ankrings-
beredskap framme på backen, d.v.s. - man lossar stopparna och manar ut ankarena ur klysen för snabb fällning - om det
behöver 'nödbromsas'. Och si - det behövdes - för på gång in mot sundet - sade det Plopp i ena skorstensröret och den
maskinen dog......medan den andra gick - och majestätiskt svängde m/v LIONEL in mot Hamnholmen.......
Bägge ankarna fälldes omedelbart och den levande maskinen slogs till back.....pappa-lotsen visste ganska precis hur
nära Hamnholmen fick komma, innan det blev grundkänning och lät 'sticka ut' kätting så långt han vågade - innan han
gav order om 'att låsa bromsarna på ankarspelet - och bara hoppas att kättingarna håller....'

Dom höll!

Varjag

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 10 juli 2006, 15:03

Där gäller det att hålla tungan rätt i munnen om man ska våga sig på något sånt.

Jo bogseringsbåtar är ju långsamma det vet man ju. Kolla på när stena bulk skulle lägga ifrån hamnen och då skulle dom ha dragare. Men dom var sena så det hela tog en halvtimma längre än va det va räknat med från början...

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 10 juli 2006, 17:20

Jag har för mig att jag läst om någon sorts uppsättning där man lät förbränningsmotorer (diesel?) driva generatorer och sen har elmotorer som driver propellrarna på vanliga ytfartyg. Kan nån med marint kunnig förklara lite mer om detta system? För mina lekmannaöron låter detta som ett smart sätt
att kunna växla håll. Men förlusterna kanske blir för stora?

(rättade stavfel)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 juli 2006, 00:01

cocteau skrev:Jag har för mig att jag läst om någon sorts uppsättning där man lät förbränningsmotorer (diesel?) driva generatorer och sen har elmotorer som driver propellrarna på vanliga ytfartyg. Kan nån med marint kunnig förklara lite mer om detta system? För mina lekmannaöron låter detta som ett smart sätt
att kunna växla håll. Men förlusterna kanske blir för stora?

(rättade stavfel)
Donkeyman - kan säkert lägga ut texten om 'diesel-elektrisk' drift. Inte alls så ovanligt, bl.a. på
isbrytare som behöver snabba 'fram-och-backmanövrer'. I US Navy under mellankrigstiden
användes 'turbo-elektrisk' (alltså turbiner i.s.f. dieslar) drift bl.a. på slagskeppen av NEW MEXICO-
klassen och slagkryssarna av LEXINGTON-klassen som senare blev hangarfartyg.....Varjag

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 11 juli 2006, 17:43

Varför använder man inte hydralik? Eller gör man det kanske. Om man tänker att en motor driver en hydralpump som driver en hydralmotor så blir ju verkningsgraden högre än motsvarande system med generator och elmotor. Vad finns det för nackdelar med hydralik?

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 11 juli 2006, 22:56

Ett hydraulsystem är exempelvis mycket tyngre, större, och oftast dyrare än ett motsvarande elsystem.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 11 juli 2006, 23:30

MoparMadness skrev:Ett hydraulsystem är exempelvis mycket tyngre, större, och oftast dyrare än ett motsvarande elsystem.
Är det vid en viss storlek som en elmotor blir lättare i förhållande till effekt jämfört med hydraul motor eller vid hög spänning? En 380 volts 10 kw elmotor väger ju 50-100 kg medan en 10 kw hydraul motor bär man lätt i en hand.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 12 juli 2006, 02:33

Visst använder man hydraulik. Men det är i huvudsak i mindre system. Därför att stora hydraulmotorer är dyra. Dessutom krävs en mängd med rördragning. Plus en massa slabb när det läcker både här och där. Ett hydraulsystem kräver dessutom mer underhåll. Ett elektriskt system är enkelt att bygga upp. Generator, Kontrollsystem, Motor och så lite kabel.

Sedan måste man komma ihåg att dagens generatorer / elmotorer är betydligt mindre och lättare än det som producerades för en del år sedan.......

Men som sagt. Visst finns det hydraulikdrift.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 12 juli 2006, 08:55

Jag var lite otydlig när jag skrev igår. Visst finns det hydraulik tex till att fälla bilramoen på en bilfärja.
Vad jag undrade över är om det finns båtar som har hydraliska framdrivningssytem likväl som en del (isbrytare?) har elektriska. Eller blir det för stort och komplicerat.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 12 juli 2006, 15:23

Men det var vad jag syftade till i mitt senaste inlägg. Det finns diesel - hydraulisk drift. Men inte i några stora anläggningar. Och i takt med elektrodriftens utveckling så är det knappast sannolikt att det kommer heller.

Skriv svar