Dåvarande och nuvarande tågsätt i världen

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Dåvarande och nuvarande tågsätt i världen

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juli 2006, 14:17

Jag tänkte på det när jag läste i denna tråd.

viewtopic.php?t=25649&highlight=

Tågsätt menar jag hur trafikflödet ser/såg ut i fråga om person- som godstrafik.
I Indien så är tågen överfyllda och folk står t o m på det nedersta trappsteget.
I Sverige får inte godstågen vara så långa längre, det finns ett angivet mått på hur många vagnar skall vara i ett tåg, medan i Sydafrika och USA får godstågen vara så långa som helst.
I USA är persontrafiken helt outvecklad på många håll förutom vid östkusten, Philadelphia har en utvecklad persontrafik känner jag till.
I Sverige går nu både dubbeldeckartåg, X2000 och moderna tågsätt på exempelvis Arlanda-banan.
Förr trafikerade EJ-nätet bibanorna medan SJ trafikerade stambanorna.
Nu är järnvägsnätet i stort sett under staten i Sverige.

Hoppas inte att tråden blev för yvig. :roll:

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dåvarande och nuvarande tågsätt i världen

Inlägg av Hans » 5 juli 2006, 15:42

Detta kan kanske vara av intresse.

http://www.uic.asso.fr/stats/Synopsis.html

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Dåvarande och nuvarande tågsätt i världen

Inlägg av varjag » 7 juli 2006, 12:38

Hans skrev:Detta kan kanske vara av intresse.

http://www.uic.asso.fr/stats/Synopsis.html

MVH

Hans
Koltågen i Queensland är ngt att se....De drar omkring 140 Millioner Ton kol om året från ett
par dussin kolgruvor till ett halvdussin utskeppningshamnar. Tågen brukar ha fyra eller sex elektriska
lokomotiv, 2-3 framtill och 2-3 obemannade i mitten tillsammans med en häftig kontrollvagn - som
automatiskt skjuter på, bromsar eller backar de obemannade loken allt efter behov. Kollasterna i
varje tåg ligger uppemot 7000 ton - totala tågvikten har jag ingen aning om. Men om man hamnar vid rött
ljus då ett skall passera, kan man lugnt slå av motorn och ta sig en rök - innan det är dags köra igen :roll: ...

Varjag

http://www.nrm.qld.gov.au/mines/coal/rail_ports.html

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 juli 2006, 17:20

Varjag, du som bor i Australien......En gång läste jag en artikel i "De bästa" om ett tåg som går tvärs över kontienten från Sydney till Perth. Dom har en egen kökspersonal också, kockarna bakar kakor i fast form, eftersom "lösa" kakor lätt blir förstörda under resans gång.

Vet du nånting om det.....Också ett tågsätt, eller hur?

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

'Länken' mellan två Oceaner

Inlägg av varjag » 11 juli 2006, 14:21

Stefan Lundgren skrev:Varjag, du som bor i Australien......En gång läste jag en artikel i "De bästa" om ett tåg som går tvärs över kontienten från Sydney till Perth. Dom har en egen kökspersonal också, kockarna bakar kakor i fast form, eftersom "lösa" kakor lätt blir förstörda under resans gång.

Vet du nånting om det.....Också ett tågsätt, eller hur?

Stefan
Jajamensan Stefan - det är 'The Indian-Pacific Railway' som mycket riktigt går mellan Sydney och Perth. Den klättrar
över The Blue Mountains väster om Sydney-innan den bryter ut på slättlanden i v:a NSW och norra South Australia.
Den angör Port Augusta - innan det är dags för de platta landskap som kallas Nullarbor Desert där världens längsta
'raksträcka' finns - vad jag minns omkring 60 km! 'Nullarbor' är INTE aboriginska, det kommer av latinets
Nullis Arbor, vilket betyder 'inga träd' och betecknar en sträcka på omkring 100 kilometer där det sannerligen
inte finns många trän....'Indian-Pacific' är ett lyxtåg för bemedlade som vill gapa på 'absolut ingenting' medan de
dricker champagne i luftkonditionerade kupéer eller sörplar ostron i restaurangvagnen med en sval Chardonnay....
Väl framme - i Perth eller Sydney kan dom med skäl säga...att dom 'upplevt the Australian Outback' :roll: :roll: :roll:

UTAN att ha tuggat 'bulldust, skakats sönder på tvättbrädes-tracks, luktat glöden av falnande lägereldar under ökennattens
sammetshimmel och ätit färsk varm damper till frukost med emuer som hungriga och intresserade gäster...'

Det - är skillnaden mellan den verkliga 'outback' och den som järnvägen kan erbjuda till de hugade.....

Och, håll på att glömma - hoppas dom inte 'ser' alla godstågen med containers de möter och kör om. Frakten - är
Indian-Pacifics livsblod, passagerarna - är bara en elegant dekoration.....Varjag

http://www.railaustralia.com.au/indian_pacific.htm

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juli 2006, 17:48

Sedan åker Indian Express på världens längsta raksträcka, järnvägen går rakt fram i 3 000 km innan nästa kurva kommer och eftersom den går igenom ett ökenområde så låser tågpersonalen vagnarna så ingen går ut när tågen stanna på någon av de obemannade/servicestationerna längs linjen.

Stefan

Skriv svar