Strömmar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Strömmar

Inlägg av predator » 2 juli 2006, 18:08

Hej

Någon som vet hru strömmarn i Havet funkar??

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 juli 2006, 20:30

Det beror på jordens rotation, djup, månens påverkan och så vidare. Den "triggande" faktorn är, så vitt jag förstår, solen. Haven i tropikerna värms upp, då stiger vattnet till ytan (lägre densitet). Det måste ta vägen någonstans, och börjar flyta iväg, åt något håll som de olika faktorerna medverkar att påverka. Småningom når det kallare breddgrader (ex. ishavet utanför Grönland) och kyls av. Då ökar densiteten och vattnet, nu syremättet, sjunker mot botten. Jag tror salthalten påverkas också, varmare vatten borde (väl?) vara saltare och därmed bidrar till "lättheten". När det kylda vattnet sjunker, knuffar det undan vattnmassorna under och skapar en djuphavsström, ofta i motsatt riktning. Golfströmmen är ju ett typiskt sådant "transportbälte" för vatten, det finns en ytström och en motsatt, djupare. Nu är ju inte detta helt inom fasta gränser, utan man har ju hela tiden ett flöde ut åt sidorna från huvudströmmen.

Tror jag. :)

Skriv svar