Tibet-järnvägen, Golmud-Lhasa är färdig

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Tibet-järnvägen, Golmud-Lhasa är färdig

Inlägg av varjag » 2 juli 2006, 05:02

Den järnväg som Kina byggt till Lhasa i Tibet står klar. Oavsett kontroverserna om Tibet/Kina och
hur järnvägen kommer att påverka tibetanerna - måste man erkänna att dena jvg. är ett tekniskt
mästerverk. Bansträckningen är den 'högsta i världen' (man slår den Peruanska Lima- Huancayobanan
med 270 meter) i Tangula-passet, 5072 meter ö.h. Personvagnarna blir av typen 'tryckkabiner'.
Permafrost, glaciärer och rörliga marknivåer p.g.a. desamma - skall ha övervunnits....man kan bara gratulera
till den kinesiska prestationen som kostat nästan 6 Miljarder dollars. Bygget tog fem år och sysselsatte 30 000
arbetare......Varjag

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4345494.stm

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 5 juli 2006, 09:17

Tydligen har en del passagerare blivit drabbade av höjdsjuka ändå?
Vore intressant om Kina och Indien kunde länka ihop sina järnvägsnät, åks mycket tåg i båda dessa stora länder.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 5 juli 2006, 13:58

Frogman skrev:Tydligen har en del passagerare blivit drabbade av höjdsjuka ändå?
Det är bara de dyraste biljetterna som ger tillgång till tryckkabinvagnarna - för fattigare (resp snålare) resenärer finns dock syrgastuber utplacerade i vagnarna. Enligt vad jag läst har ungefär en tredjedel av lågprisresenärerna drabbats av höjdsjuka.
Frogman skrev:Vore intressant om Kina och Indien kunde länka ihop sina järnvägsnät, åks mycket tåg i båda dessa stora länder.
Det finns planer på att denna nya järnväg ska fortsätta över till Indien i sinom tid.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 5 juli 2006, 17:00

Frogman skrev:Vore intressant om Kina och Indien kunde länka ihop sina järnvägsnät, åks mycket tåg i båda dessa stora länder.
Lite knepigt då Indien har 1676mm i spårvidd och Kina standard 1435mm - det finns variabla axlar med det blir dyrt.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juli 2006, 17:11

Hans skrev:
Frogman skrev:Vore intressant om Kina och Indien kunde länka ihop sina järnvägsnät, åks mycket tåg i båda dessa stora länder.
Lite knepigt då Indien har 1676mm i spårvidd och Kina standard 1435mm - det finns variabla axlar med det blir dyrt.

MVH

Hans
Eller överföringsvagnar som fanns i Sverige, är lite osäker om det finns i Asien.

Stefan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 6 juli 2006, 09:27

En sak jag inte har förstått här, är hur varor och människor tidigare har transporterats in och ut ur Tibet då det tidigare inte har funnits en järnväg?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 juli 2006, 09:50

Mathias Forsberg skrev:En sak jag inte har förstått här, är hur varor och människor tidigare har transporterats in och ut ur Tibet då det tidigare inte har funnits en järnväg?
Med bil, jak eller tibetaner. Skulle jag tro. (Det finns väl en hel del floder där, men den trafiken går kanske bäst nedströms.)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 juli 2006, 12:12

Mathias Forsberg skrev:En sak jag inte har förstått här, är hur varor och människor tidigare har transporterats in och ut ur Tibet då det tidigare inte har funnits en järnväg?
Jag läste en gång i "Det bästa" om hur tibetanier blev smugglade över gränsen till Indien, först åkte de på ett lastbilsflak, gick förbi militärposteringar och över otillgängliga områden. Alltid ett sätt att färdas på.

Just nu fick jag fram en illustration hur en människa gick med ett packe på ryggen över ett otillgängling område.

Jag kan också tänka mig att transporter även gick via Bangladesh eller något av länderna sydväst om Tibet.
Titta på kartan på http://www.local.live.com, så får du se.

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 6 juli 2006, 12:30

Tydligen går en stor del av bansträckningen över vad som kallas 'den Tibetanska högplatån'. Erkänner att jag
intet visste om denna - utan trodde det var 'Höga Berg och Djupa Dalar - hela vägen....DEN terrängtypen
lär dock gälla söder om Lhasa och 'ned till' slättlandet .....Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 juli 2006, 12:36

varjag skrev:den Tibetanska högplatån
Ah, det är ju Sven Hedins gamla tassemarker; hans "kalla brud i Asien" som han visst kallade området.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 7 juli 2006, 13:18

Om någon är intresserad så kan jag lägga upp lite bilder från järnvägen när flickvännen kommer hem för hon ska nämligen åka med den :D

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 juli 2006, 13:22

Moxica skrev:Om någon är intresserad så kan jag lägga upp lite bilder från järnvägen när flickvännen kommer hem för hon ska nämligen åka med den :D
Jaaaatack! och undanhåll oss inte heller flickvännens verbala intryck..........Varjag

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 7 juli 2006, 16:25

Hon lät ju onekligen entusiastisk i sitt senaste mail :D

Dear Peter,

Let me begin this mail with a question: do you know Tibet? A southwest province of China, with a high altitute about 3800meters high, less of oxygen, famous in Tintin's story <Tintin in Tibet>. With the train to Tibet has been ready to roll on 3rd July, my company have a chance to travel on business to Tibet next week. That doesn't means there is no air lines to there, but you know if you go there by air you can't see the amazing sightviews of the beautiful place, so my colleagues decided to go there by new train, and i have the oppotunity to go there with them, i am so so so excited!
There is a new TV and movie translation centre there which is designed by us.

Because of less of oxygen i have to take some pills for the trip. And of course i will take lots of pics for you!! So just prey a good luck for me, and waiting for my return

Cant wait to be with you again!!

Fei

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 10 juli 2006, 00:00

De första rapporterna från tågresan - tyder på att det kinesiska löftet om att skydda naturen -
inte har infriats. Nedsmutsningen (som är obeskrivlig i Kina!) har redan 'infekterat' den nya
banan - det talas om plastpåsar, tompavor, kartonger och förpackningar - som redan kantar
den nya järnvägen. Tydligen har de kinesiska rallarna bara släppt allting där stod och gick :roll: .

Det har hävdats av många - att för att 'städa upp Kina' behövs det mera folk och tid - än som
åtgick för att bygga Kinesiska Muren! ETT villkor för att 'ge' Kina OS 2008, var ju just detta - att
det måste anstållas en storrengöring.....Av den såg jag tyvärr intet förra sommaren, Varjag

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 17 juli 2006, 21:35

Vilken höjdare det där blev då :( Fei blev sjuk innan resan
P,

How poor am i, last friday night i caught a cold, then had a fever over 39oC, because of it, i can't go to tibet... any ill will be doubled there...

I am so so so so so so so so so so so so so so so so so so so so so sad about it! I hate myself!

I don't know what else to say...I am so blue now
Någon som vet om detta är en regel eller en rekomendation? Har inte kunnat fråga flickvännen eftersom hon är på ett bygge och inte kommer hem förrän nästa vecka

Skriv svar