Vilken är den största uppfinningen??

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Vilken är den största uppfinningen??

Inlägg av predator » 22 juni 2006, 13:24

Såg på Discovery Channel i natt och en kille snacka om växlar. Som satt i vindkvanar och vatten kvanar. Och han sa att det va en största uppfinningen sem hjulet. Tycker ni det stämmer eller har ni något annat förslag??

/Predator

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vilken är den största uppfinningen??

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 juni 2006, 18:26

predator skrev:Såg på Discovery Channel i natt och en kille snacka om växlar. Som satt i vindkvanar och vatten kvanar. Och han sa att det va en största uppfinningen sem hjulet. Tycker ni det stämmer eller har ni något annat förslag??

/Predator
Det har kommit fler uppfinningar som vi som lever nu har nytta av.

Servostyrning: Förr gick det trögt att styra exempelvis en lastbil, läste en gång i en biltidning att lastbilschaufförer under exempelvis 1950-talet måste vara muskelknuttar.

Datorer: Annars skulle vi aldrig utnyttjat Skalman. :)

Teflon: Material i stekpannor bl a.

Åskledaren:

Termometern:

Kompassen: Inte bra om man kommer vilse varken på sjön eller i skogen.

Television: Jag tror inte många i dagens samhälle skulle klara sig utan TV under ett år.

Alla är nog mer eller mindre lika viktiga idag.

En uppfinning som kom av sig är också värt att nämnda; Om jag kommer ihåg rätt så lanserade ett amerikansk företag under mitten av 1950-talet en minibil som man skulle åka runt i, där den större bilen inte fick plats. Meningen var att man skulle ta minibilen in i stormarknad, undrar om det har hört "tut tut" vid varje gångkorsning. :roll:
En annan rolig uppfinning som kom av sig var dansskor, det var en typ av skor som var kopplad mellan dansläraren och eleven. När läraren tog ett danssteg så var det bara för eleven att ta det steget. Egentligen var det så att man kopplade i tid att det kanske är påfrestande och möjligen också en viss risk för skador.

Stefan

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 22 juni 2006, 19:36

Elektricitet är den största uppfinningen, föreställ dig en värld som i "flykten ifrån L.A".

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 22 juni 2006, 21:06

Tja, "uppfinning" är väl kanske fel att kalla det, men skriftspråket rankar högt för mig.... :-)

EDIT: såg inte att det var efter hjulet som gällde. Ja,ja, så går det när man sitter vid datorn för länge.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 22 juni 2006, 21:24

Jordbruket och industrialiseringen är kanske inte enskilda uppfinningar direkt, men helt klart de två mänskliga (om än förmodligen oplanerade) "innovationer" eller processer som betytt mest (fast de har ju knappast enbart en positiv betydelse...) för mänskligheten (och i negativ betydelse även för resten av planeten tyvärr). Men uppfinningar... Då får jag nog säga kläderna (när nu de uppfanns) och sedan båten. Kläder har haft mycket stor betydelse för människans överlevnad och spridning över jordklotet och det har även båten. Dessa två uppfinningar står sig ju även än idag... :)

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 22 juni 2006, 21:26

Ok, mina förslag uppfanns kanske inte direkt efter hjulet... :roll: Men ändå. :P

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 22 juni 2006, 22:43

När jag gick i sjuan skrev jag ett arbete om stringtrosan som människans viktigaste uppfinning. :lol:
Idag skulle jag nog snarare säga att övergången från övernaturlig folktro till fungerande medicinsk behandling är ett av mänsklighetens största framsteg. Kanske inte en direkt uppfinning, men något som har betytt mycket för mänskligheten. :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 22 juni 2006, 22:57

Mindre uppfinningar som ändå varit viktiga: hydraultekniken.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 22 juni 2006, 22:59

Kompassen kom jag att tänka på. Den underlättade väl längre sjöresor över öppet vatten?

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 22 juni 2006, 23:07

Den underlättade väl längre sjöresor över öppet vatten?
Och till sjöresor behövdes som sagt även Båten ! :D

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 22 juni 2006, 23:28

För handeln - standardkontejnern.

MVH

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 22 juni 2006, 23:42

För handeln - standardkontejnern.
Självklart! Nu till jubiléet och allt. :D

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 23 juni 2006, 13:14

I trivselhörnan får man kanske rösta på Vinet, Ölet och vattrat toalettpapper - hur många
har försökt med en gammal Svensk Damtidning? Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 23 juni 2006, 13:39

Jag har försökt med veckopressen - den är värdelös - blankt papper utan absorbtionsförmåga. Inte duger det till att tända i spisen med heller. Däremot är Yxpressen/Aftonblodet dugliga, om än inte ideala i sammanhanget. Tricket är att fatta sidan i båda händerna och gnugga den så att den mjukar upp sig lite innan själva appliceringen. Har man upplevt utedass i det muntra svenska klimatet rankar inomhus-WC:en högt på listan. :)

Tangerande ämne: tryckkonsten brukar väl komma högt upp på sådana här listor? Trots sentida avarter som Svensk Damtidning och Aftonbladet.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 24 juni 2006, 21:46

Mitt förslag, penicillinet. Hjulet skulle uppfunnits i alla fall och vem gjorde det egentligen. Penicilinet skulle kunnat låta vänta på sig 300 år till. Tyckte vi några stycken på stört.

Skriv svar