Vilken är den största uppfinningen??
-
- Medlem
Vilken är den största uppfinningen??
Såg på Discovery Channel i natt och en kille snacka om växlar. Som satt i vindkvanar och vatten kvanar. Och han sa att det va en största uppfinningen sem hjulet. Tycker ni det stämmer eller har ni något annat förslag??
/Predator
/Predator
-
- Stödjande medlem 2022
Re: Vilken är den största uppfinningen??
Det har kommit fler uppfinningar som vi som lever nu har nytta av.predator skrev:Såg på Discovery Channel i natt och en kille snacka om växlar. Som satt i vindkvanar och vatten kvanar. Och han sa att det va en största uppfinningen sem hjulet. Tycker ni det stämmer eller har ni något annat förslag??
/Predator
Servostyrning: Förr gick det trögt att styra exempelvis en lastbil, läste en gång i en biltidning att lastbilschaufförer under exempelvis 1950-talet måste vara muskelknuttar.
Datorer: Annars skulle vi aldrig utnyttjat Skalman.
Teflon: Material i stekpannor bl a.
Åskledaren:
Termometern:
Kompassen: Inte bra om man kommer vilse varken på sjön eller i skogen.
Television: Jag tror inte många i dagens samhälle skulle klara sig utan TV under ett år.
Alla är nog mer eller mindre lika viktiga idag.
En uppfinning som kom av sig är också värt att nämnda; Om jag kommer ihåg rätt så lanserade ett amerikansk företag under mitten av 1950-talet en minibil som man skulle åka runt i, där den större bilen inte fick plats. Meningen var att man skulle ta minibilen in i stormarknad, undrar om det har hört "tut tut" vid varje gångkorsning.
En annan rolig uppfinning som kom av sig var dansskor, det var en typ av skor som var kopplad mellan dansläraren och eleven. När läraren tog ett danssteg så var det bara för eleven att ta det steget. Egentligen var det så att man kopplade i tid att det kanske är påfrestande och möjligen också en viss risk för skador.
Stefan
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Tidigare medlem
Jordbruket och industrialiseringen är kanske inte enskilda uppfinningar direkt, men helt klart de två mänskliga (om än förmodligen oplanerade) "innovationer" eller processer som betytt mest (fast de har ju knappast enbart en positiv betydelse...) för mänskligheten (och i negativ betydelse även för resten av planeten tyvärr). Men uppfinningar... Då får jag nog säga kläderna (när nu de uppfanns) och sedan båten. Kläder har haft mycket stor betydelse för människans överlevnad och spridning över jordklotet och det har även båten. Dessa två uppfinningar står sig ju även än idag...
/Mäster Grå
/Mäster Grå
-
- Tidigare medlem
-
- Medlem
När jag gick i sjuan skrev jag ett arbete om stringtrosan som människans viktigaste uppfinning.
Idag skulle jag nog snarare säga att övergången från övernaturlig folktro till fungerande medicinsk behandling är ett av mänsklighetens största framsteg. Kanske inte en direkt uppfinning, men något som har betytt mycket för mänskligheten.
Idag skulle jag nog snarare säga att övergången från övernaturlig folktro till fungerande medicinsk behandling är ett av mänsklighetens största framsteg. Kanske inte en direkt uppfinning, men något som har betytt mycket för mänskligheten.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Tidigare medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
-
- Medlem
Jag har försökt med veckopressen - den är värdelös - blankt papper utan absorbtionsförmåga. Inte duger det till att tända i spisen med heller. Däremot är Yxpressen/Aftonblodet dugliga, om än inte ideala i sammanhanget. Tricket är att fatta sidan i båda händerna och gnugga den så att den mjukar upp sig lite innan själva appliceringen. Har man upplevt utedass i det muntra svenska klimatet rankar inomhus-WC:en högt på listan.
Tangerande ämne: tryckkonsten brukar väl komma högt upp på sådana här listor? Trots sentida avarter som Svensk Damtidning och Aftonbladet.
Tangerande ämne: tryckkonsten brukar väl komma högt upp på sådana här listor? Trots sentida avarter som Svensk Damtidning och Aftonbladet.
-
- Medlem