Containern 50 år

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 28 juni 2006, 09:25

Donkeyman skrev:Och så gör skillnaden mellan metriskt och tumsystem att "Aldrig mötas de två"........
"No furlongs per fortnight. We use metric in here" :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juni 2006, 10:49

DHL är ett vanlig märke på svensk godstrafik, det är ett transportföretag som man ser på såväl vägar som järnvägar.

Containertrafik underlättar på alla punkter, varje företag kommer till terminalen med sin egen container, visst är det så! :)

Stefan

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 28 juni 2006, 11:41

Stefan Lundgren skrev:DHL är ett vanlig märke på svensk godstrafik, det är ett transportföretag som man ser på såväl vägar som järnvägar.
DHL är numer tyska postens "speditionsföretag" - är man uppmärksam kan man ibland på DHLs containrar läsa något i stil med "Deutsche Post World Net". Tyska posten köpte DHL 2002, då hade DHL 1999 redan köpt svenska ASG. DHL är en av de största transportaktörerna i världen. Skulle gissa att det är den i särklass största i Sverige.

Ibland går jag och hunden upp till Skansen Lejonet i Göteborg, förutom den spännande miljön Skansen i sig ger så får man en fantastisk utsikt över Gullbergsvass och DHLs speditionscentral. Container efter container i långa långa rader och ett nät av tågräls och lastbilsdockor, men väldigt lite människor som arbetar där nere men ibland tåg eller lastbilar som passerar förbi. Känns som man slungats in i en Hitchcook film.

Visst kan man tycka att det var mer romantiskt förr när godset packades i lårar och säckar, men det finns ett visst romantiskt skimmer även över containrarna ;)

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 1 juli 2006, 22:27

Är den bara 50år, har precis för mig att jag läsat att den började användas under slutet av IIvk av jänkarna, har jag helt fel i minnet?

(Har inte läst hela tråden så det kanske har tagits upp tidigare)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 juli 2006, 12:03

Det är möjligt att jänkarna använde en form av container under 2VK, men den standardiserade konstruktionen som vi känner till den idag är från 50-talet. De första av McLeans containrar var dock mindre än dagens TEU-typer.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 juli 2006, 12:21

Det kan erinras at SJ införde ett par-tre typer av 'container' omkring 1950 - som kallades
'SJ- Småbehållare' - dom kanske finns kvar än idag? Avsedda för stöldsäkra 'point-to-pont'-
försändelser - gavs de i början mycket fördelaktiga fraktsatser - vilket speditörerna kvickt
kom på kunde användas för den ymniga bröstvårta som kallas 'samlastning' - vilket inte
Statens Järnvägar gillade...... Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 juli 2006, 17:24

Wooster

Jag förstår att det är långa rader av DHL-vagnar på bangården i Göteborg, ibland förekommer godståg enbart med DHL och Posten har också en del hela tåg. Containertrafiken på järnvägarna tog fart under 1990-talet allt mer. De klassiska godsvagnarna som jag har nämnt tidigare har antingen blivit ombyggda eller så har dom skrotas.

Att företagen har "egna vagnar" ser man nästan dagligen.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 4 juli 2006, 20:27

Värt att nämna i "egna vagnar"-klassen är bland annat Stora Enso, som efter att ha infört en ny modell för transporter insåg att det var billigare att frakta balarna hela vägen från Grycksbo till Göteborg på järnväg. Eftersom vagnarna är *tunga* (70 ton har jag för mig), krävdes upprustning av banan utmed hela sträckningen, framförallt broar men även vallar på vissa sträckor. Trafiken kom igång igen 2003.

http://www.jarnvag.net/banguide/Falun-Grycksbo.asp

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 5 juli 2006, 09:58

Men vill man se containers på tåg så skall man resa "over there".

Det går ett gigantiskt flöde av gods från Kina, Korea, Japan, Taiwan, Malaysia etc till USA. Och detta lossas på US West Coast. Men de stora mängderna av förbrukare finns ju på US East Coast så en stor del av detta måste fraktas tvärs över kontinenten.

Och då är det tåg som gäller. Helt osannolikt långa containertåg. Där lastprofilen i många fall tillåter stapling "2 high"..........

Men så har man ett kapacitetsproblem. Hamnarna på US West Coast klarar inte mer gods. Och järnvägarna är också fulla med tåg. Vilket i sin tur innebär att man ser till andra alternativ. Ett av dessa är att köra containertåg från Kina genom Ryssland och till Västeuropa. Transsibiriska järnvägen har nämligen ledig kapacitet. Så i dag krånglar en mängd hamnstäder om att få vara Europeisk omlastningshamn. I stort sett varenda hamn utmed kusten från S:t Petersburg och ned till SydFrankrike hoppas på detta projekt.

Och så finns det ett par andra som också vädrar morgonluft. Murmansk och Narvik jobbar på projektet. Men i bägge fallen har de ju problemet med att järnvägen inte klarar en så våldsam trafikökning. I Narvik finns det ju inte heller någon containerhamn.

Men som synes. Container is the King....

Skriv svar