Containern 50 år
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Containern 50 år
Ville bara uppmärksamma att i år är det 50 år sedan containern började användas, som vi känner till den idag. Malcom McLean, utan tvekan en av 1900-talets största doldisar, började då att operera med sitt system för förenklad lasthantering på ett sätt som skulle revolutionera världshandeln.
http://www.mondaymemo.net/010611feature.htm
http://www.mondaymemo.net/010611feature.htm
Containern är nog en av de viktigaste och mest banbrytande uppfinningarna från förra seklet. Så det är med all rätt man uppmärksammar 50-årsjubileet. Och den som vill veta mer kan skaffa en nyutkommen bok:
Mark Levinson. "The Box: How the Shipping Container made the world smaller and the World Economy bigger". Princeton Univ Press.
Mark Levinson. "The Box: How the Shipping Container made the world smaller and the World Economy bigger". Princeton Univ Press.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Dom förde in lasten som det var med ett lapp eller etikett på. När järnvägen kom under 1800-talet så användes olika vagntyper till olika transporter(se min kronologi över järnvägshistoria). Innan dess så stod ofta det företag/enskilda frakter för transporten av en frakt. Under 1700-talet när världen var ruralt så fraktades bönderna de gods som var till nytta för dem själva eller så körde de transporter för andra vid behov. Den bonden som jag har behandlat under slutet av 1700-talet transporterade olika gods antingen för sin eget behov eller åt andra samt vid enstaka fall även bådadera. Vissa drotsar/vagnar från städerna till andra tätorter ägnades sig också åt transporter.Andreas K skrev:Vad hade man innan? Vanliga trälårar?
En del frakt gick också mellan olika kuststäder och dessa transporter hade flera fördelar; det gick snabbare att frakta en vara till havs eller till sjöss än på land, man kunde frakta mer på skepp än på vagn och den största risken var väl förstås att vattnet kunde skada lasten. Förr i tiden hade hamnarna i Norrland en del transporter till Stockholm. Exempelvis avgick 14 skepp från Skelleftå till Stockholm 1791 om man utgår ifrån Mauritz Nyströms avhandling "Norrlands ekonomi i stöpsleven" från 1982(tabell 3:a s 213).
Stefan
Dom vanliga 'godsbeskrivningarna' från den tiden lydde;Andreas K skrev:Vad hade man innan? Vanliga trälårar?
Cases, Cartons, Bags, Bundles, Boxes, Crates - eller Lådor, Kartonger, Säckar, Buntar, (Stora) Lådor & Häckar.
Bilar, Traktorer, Maskiner fraktades ofta som 'Pieces' - 'One Piece Machinery; Tractor Massey-Ferguson'..o.s.v.
En aspekt av 'containeriseringen' som ibland glöms - är att den påtvingades näringslivet av sjöfartens och
assuransbolagens intressenter. Inte - konsumenterna. Rederierna ville ha snabbare lasthantering med kortare
hamnliggningstider och färre hamnar att angöra. Försäkringsbolagen - såg containern som en Gudasänd - för
att reducera skador på - och inte minst - stölder av gods som var en plåga för näringslivet.
Visst har containern revolutionerat den transoceana handeln - men i slutändan - betalade konsumenterna - för
alla de containers som belamrar världen idag. De stora vinsterna - tog rederier, försäkringsbolag och
transportföretag.....Varjag
En av de stora paradokserna i modernt samhälle är att lastpallen är Europeisk. Med Europeiska mått. Medan Containern är Amerikansk med Amerikanska mått.Stefan skrev:Förresten, en 20fots container tar ca 17 pallar. En 40 fots container tar 30 pallar
läste jag på ett vederhäftigt ställe.
Och aldrig mötas de två - En container kan inte lastas på ett optimalt sätt med EUR-pallar. Därför att man får alltid golvyta över. Hur man än vänder och vrider på pallarna. Så man lastar hellre containers i bulk (=lösgods). För att fylla containern.
Pallar i Containers är en matematiskt olöslig gåta fullt i nivå med den klassiska om "Königsbergs broar".
Är inte detta en ganska fantastisk händelse i vår så superrationaliserde och internationaliserade värld. Två stycken rationella lastsystem utvecklas i det närmaste samtidigt i var sin ända av världen. Och de borde rimligen kunna komplettera varandra. Eller vara som hand i handske. Eller åtmindstone som pall i container.
Och så gör skillnaden mellan metriskt och tumsystem att "Aldrig mötas de två"........
Vilket bara visar att vi inte är så rationella som vi tror. Exempel på liknande fånerier finns nog i alla branscher, från alla tider.Donkeyman skrev:Är inte detta en ganska fantastisk händelse i vår så superrationaliserde och internationaliserade värld.
? Menar du slutkonsumenterna - de har väl noll intresse av hur varorna levererats.varjag skrev:En aspekt av 'containeriseringen' som ibland glöms - är att den påtvingades näringslivet av sjöfartens och assuransbolagens intressenter. Inte - konsumenterna.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Och ändå har importerade varor blivit billigare att frakta, vilket ger lägre priser i handeln. Märkligt...varjag skrev:Visst har containern revolutionerat den transoceana handeln - men i slutändan - betalade konsumenterna - för
alla de containers som belamrar världen idag. De stora vinsterna - tog rederier, försäkringsbolag och
transportföretag.....Varjag
Men containern och lastpallen kom ungefär samtidigt i marknaden. De ersatte bägge behovet av att manuellt placera varje kartong på rätt plats i fartyget ( eller lastbilen, tåget etc ). Och bägge var fantastiska logistiska framsteg.
Men OM de hade utvecklats så att man hade kunnat samordna vinsterna av bägge så skulle världens transportsystem ha varit ännu mer effektivt.
Men OM de hade utvecklats så att man hade kunnat samordna vinsterna av bägge så skulle världens transportsystem ha varit ännu mer effektivt.
Godshanteringen blev billigare - 'för godshanterarna'. De enorma investeringarna i containers och containerfartygBelisarius skrev:Och ändå har importerade varor blivit billigare att frakta, vilket ger lägre priser i handeln. Märkligt...varjag skrev:Visst har containern revolutionerat den transoceana handeln - men i slutändan - betalade konsumenterna - för
alla de containers som belamrar världen idag. De stora vinsterna - tog rederier, försäkringsbolag och
transportföretag.....Varjag
debiterades raka vägen tillbaka till fraktsatserna. De lika enorma investeringarna i container-hamnar och hantering
av containers - föll mest på skattebetalarnas axlar i respektive länder. De 'billigare varorna' - har litet att göra med
godshantering - men mera det industriella uppsvinget i Asien, läs Kina! En annan aspekt var centraliseringen av
godshanteringen. Som betydde döden för tusentals mindre hamnar över hela världen - och arbetslöshet för
millioner, från hamnarbetare till sjömän och prostituerade. jag säger inte att 'containeriseringen' enbart var av
ondo - tvärtom, den har gett många fördelar....men vi skall för den skulle inte heller glömma dess avigsidor. Varjag
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11938
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Containern har också slagit in i transporterna hos järnvägen, nu har varje företag sig egen containervagn om jag uttrycker mig så. Nu kan nog vem som helst anar vad som transporteras i ett godståg med sådana där vagnar. När det står Chiquita så är det bananer i vagnen, Scan; köttvaror och "Posten"; försändelser.
Det har inte förekommit så länge med dessa vagnar.
Stefan
Det har inte förekommit så länge med dessa vagnar.
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
Det var nog på ett sätt mycket roligare och spännande förr i tiden. Tänker sig romantikern.Hexmaster skrev:För att ta det kort och relevant så tog man in prylarna som de var, en och en. Att lasta och lossa var en konst och vetenskap (i synnerhet då missar vid ilastningen kunde riskera hela skutan), för att inte tala om vad det tog i tid och manskap.
Sannerligen en värdig uppfinning att fira.