Omdöpning av fartyg vid skrotning

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Omdöpning av fartyg vid skrotning

Inlägg av Sarvi » 12 juni 2006, 00:48

Satt och läste lite om diverse fartyg, företrädesvis sådana som sjunkit eller havererat på annat sätt. Jag noterade då att flera av fartygen som inte sjönk vid haveriet (brand t.ex.) eller som bärgades, döptes om för sin sista resa till upphuggningsplatsen. Herald of Free Enterprise fick heta Flushing Range sedan hon bärgats och färdades till skroten. Scandinavian Star fick heta Regal V när hon så småningom gjorde den sista resan.

Är det här någon särskild marin sedvänja eller är det rena tillfälligheter? Varför döper man om ett fartyg som bara ska gå en enkel resa till upphuggningsvarvet?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 12 juni 2006, 08:37

Bra fråga. En orsak kan väl vara att i regel säljs de till skrotföretaget medan de fortfarande är i livet, sas, ergo de gör sin sista resa under nytt flagg. Det är inte så konstigt att den nye ägaren byter namn.

Vidare, om fartyget ifråga har varit mycket känt är det säkert en fördel att byta namn, den upplevs som mindre/edit:mera/ anonym. Man slipper det mesta av journalistuppbådet drällandes på skrotvarvsområdet...

Detta är mina gissningar.
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 12 juni 2006, 14:31

Tror nog på Stefans förklaring här, låter rimligt. Mig veterligen har jag aldrig hört om att det skulle vara någon form av "tradition" att byta namn på fartyget. Är nog ingen "skrockfullhet" bakom det utan praktiska bestyr. /Stefan

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 12 juni 2006, 14:40

Det var intressant! Vet ingenting om detta egentligen, men jag kom bara att tänka på att de gamla fartyg som står vid stadshuskajen (tror jag det heter; sista kajen innan stadshuset på Norr Mälarsstrand i Sthlm). Det är nästan uteslutande fd "tjänste"-fartyg fran 1800-talet och fram till 1950-tal ca. De är nu alla i privat ägo och således "pensionerade" från sina gamla uppdrag. Nästan alla har bytt namn en el flera gånger, i synnerhet då de slutat i tjänst och övergått i privat ägo.

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 12 juni 2006, 16:41

Fartyg är ju i stor grad produktionsmedel som är nära knutna till såväl rederi som lastägare. Det är ganska vanligt att en säljare kräver namnändring som en del av avtalet. Detta därför att om fartyget efter försäljning råkar ut för något som ger negativ publicitet så skall det inte automatiskt hänföras till den ursprunglige ägaren.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Omdöpning av fartyg vid skrotning

Inlägg av Hexmaster » 12 juni 2006, 16:51

Sarvi skrev:Scandinavian Star fick heta Regal V när hon så småningom gjorde den sista resan.

Njaa du:
Wikipedia skrev:Hon trafikerade under sina senare år bland annat den karibiska övärlden under namnet M/S Regal Voyager.
I det fallet fanns ju även den omvända poängen, att man inte ville göra det onödigt lätt för folk att koppla ihop fina Regal Voyager med bränder och dödsfall.

Namnändring som sker endast inför upphuggningen, det var en nyhet, och så var också fallet med Herald of Free Enterprise. Låter onekligen märkligt att döpa om ett fartyg för en enda tur; och de negativa vibbarna ligger ju närmare till hands för systerfartygen Spirit resp. Pride of Free Enterprise, som gick för fullt...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Omdöpning av fartyg vid skrotning

Inlägg av Sarvi » 12 juni 2006, 17:06

Hexmaster skrev:
Sarvi skrev:Scandinavian Star fick heta Regal V när hon så småningom gjorde den sista resan.

Njaa du:
Wikipedia skrev:Hon trafikerade under sina senare år bland annat den karibiska övärlden under namnet M/S Regal Voyager.
I det fallet fanns ju även den omvända poängen, att man inte ville göra det onödigt lätt för folk att koppla ihop fina Regal Voyager med bränder och dödsfall.

Namnändring som sker endast inför upphuggningen, det var en nyhet, och så var också fallet med Herald of Free Enterprise. Låter onekligen märkligt att döpa om ett fartyg för en enda tur; och de negativa vibbarna ligger ju närmare till hands för systerfartygen Spirit resp. Pride of Free Enterprise, som gick för fullt...
Jo, men Regal V och Regal Voyager är ju ändå inte samma sak (50% av namnet saknas :P). Efter lite googlande hittar jag att hon fick heta Candi efter branden med före renoveringen till Regal Voyager.

Nåja, hursomhelst verkar det ju vara ett undantag att man ids fomellt byta namn på fartyg innan upphuggning. Hur är det med militära flytetyg? Utan att kolla upp det närmare så vet jag att när CV 66 sänktes i en SINKEX tidigare i år referades det från officiellt håll till fartyget som"ex-America". Är det kanske någon liknande finkänslighet?

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Re: Omdöpning av fartyg vid skrotning

Inlägg av steben » 12 juni 2006, 19:35

Sarvi skrev:
Hexmaster skrev:
Sarvi skrev:Scandinavian Star fick heta Regal V när hon så småningom gjorde den sista resan.

Njaa du:
Wikipedia skrev:Hon trafikerade under sina senare år bland annat den karibiska övärlden under namnet M/S Regal Voyager.
I det fallet fanns ju även den omvända poängen, att man inte ville göra det onödigt lätt för folk att koppla ihop fina Regal Voyager med bränder och dödsfall.

Namnändring som sker endast inför upphuggningen, det var en nyhet, och så var också fallet med Herald of Free Enterprise. Låter onekligen märkligt att döpa om ett fartyg för en enda tur; och de negativa vibbarna ligger ju närmare till hands för systerfartygen Spirit resp. Pride of Free Enterprise, som gick för fullt...
Jo, men Regal V och Regal Voyager är ju ändå inte samma sak (50% av namnet saknas :P). Efter lite googlande hittar jag att hon fick heta Candi efter branden med före renoveringen till Regal Voyager.

Nåja, hursomhelst verkar det ju vara ett undantag att man ids fomellt byta namn på fartyg innan upphuggning. Hur är det med militära flytetyg? Utan att kolla upp det närmare så vet jag att när CV 66 sänktes i en SINKEX tidigare i år referades det från officiellt håll till fartyget som"ex-America". Är det kanske någon liknande finkänslighet?
Tjaa det är ju samma sak som när någon trillar av pinn....den "finns" inte längre...imperfekt.... Inom örlogen så lever ju dessutom namnen vidare, liksom inom rederier, så namnet kommer ju bäras av ett framtida "barn" :) /Stefan

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 15 juni 2006, 23:53

Donkeyman skrev:Fartyg är ju i stor grad produktionsmedel som är nära knutna till såväl rederi som lastägare. Det är ganska vanligt att en säljare kräver namnändring som en del av avtalet. Detta därför att om fartyget efter försäljning råkar ut för något som ger negativ publicitet så skall det inte automatiskt hänföras till den ursprunglige ägaren.
Ok! Det har jag faktiskt aldrig tänkt på förut. Det är ganska intressant att läsa om fartygen vid stadshuskajen, de har var sin skylt som berättar deras "livshistoria". Jag brukar ägna mig åt det när jag är på besök i Sthlm.

/Mäster Grå

Heavy
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 juli 2006, 10:27
Ort: Borås

Re: Omdöpning av fartyg vid skrotning

Inlägg av Heavy » 9 juli 2006, 17:03

Hexmaster skrev:
Sarvi skrev:Scandinavian Star fick heta Regal V när hon så småningom gjorde den sista resan.

Njaa du:
Wikipedia skrev:Hon trafikerade under sina senare år bland annat den karibiska övärlden under namnet M/S Regal Voyager.
I det fallet fanns ju även den omvända poängen, att man inte ville göra det onödigt lätt för folk att koppla ihop fina Regal Voyager med bränder och dödsfall.

Namnändring som sker endast inför upphuggningen, det var en nyhet, och så var också fallet med Herald of Free Enterprise. Låter onekligen märkligt att döpa om ett fartyg för en enda tur; och de negativa vibbarna ligger ju närmare till hands för systerfartygen Spirit resp. Pride of Free Enterprise, som gick för fullt...
VHerald of Free Enterprise såldes ju till ett annat företag efter olyckan och därav namnbytet, så det var ju inte enbart för upphuggning som hon döptes om. Kan ju varit de nya ägarna hade andra planer för fartyget men ändrade sig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 13 juli 2006, 20:30

Gå in på http://www.faktaomfartyg.com och klicka på Till rederier och vidare på valfritt rederi och sedan på valfritt fartyg. Det verkar vara väldigt vanligt att fartyg byter namn i samband med att de säljs till upphuggaren.

/a81

Skriv svar