Tunnel mellan Tallinn och Helsingfors

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Tunnel mellan Tallinn och Helsingfors

Inlägg av cocteau » 5 juni 2006, 12:08

Jag minns att jag läste om planer på att bygga en sänktunnel mellan Estland och Finland på 90-talet. Tänkte kolla om våra finska formummedlemma med bättre koll på de lokala skeendena vet om det har det skett något mer, eller om projektet runnit ut i sanden?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 5 juni 2006, 14:08

Cool idé skulle den gå via Nargö?

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 10 juni 2006, 10:34

En sänktunnel kan man väl i princip göra hur lång som helst, enda problemet är väl ventilationen och möjligtvis priset? Är det nån som vet hur lång den längsta sänktunnel är idag? (orkar inte goggla efter svaret)

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 12 juni 2006, 14:36

Bulldog skrev:En sänktunnel kan man väl i princip göra hur lång som helst, enda problemet är väl ventilationen och möjligtvis priset? Är det nån som vet hur lång den längsta sänktunnel är idag? (orkar inte goggla efter svaret)
Har för mig den finns i Norge i en djup fjord, men kan vara att det är den "djupaste".. :)

För övrigt så tror jag inte det kommer bli någon tunnel mellan Tallina och Helsinki, finns en för stark sjöfartslobby i dessa länder för det. Det skulle sätta flera rederier i konkurs i princip, så är det ju trevligare att åka båt och njuta av utsikten än att åka i en mörk tunnel.. :) /Stefan

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 12 juni 2006, 15:28

Bulldog skrev:För övrigt så tror jag inte det kommer bli någon tunnel mellan Tallina och Helsinki, finns en för stark sjöfartslobby i dessa länder för det. Det skulle sätta flera rederier i konkurs i princip, så är det ju trevligare att åka båt och njuta av utsikten än att åka i en mörk tunnel.. :) /Stefan
Tror det kan bli jobbigt med det psykologiska också... En timme under vatten. Jag googlade lite och fick främst fram lösa referenser till en ev. framtida tunnel i olika utredningar kring hur transportsektorn i de två stadsområdena skulle utvecklas. Byggs nog en Ålandsbro innan ;-)

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 22 juni 2006, 19:40

Beror nog lite på framtida priser på bränsle, blir bränsle så pass dyrt att dessa jättefärjor inte lönar sig, då har tunnel en bra chans, fast i dags läget, nej.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 18 november 2007, 19:14

Oj. Har det funnits tankar om en Tunnel mellan dessa två länder det visste jag inte.. Men kan det byggas en tunnel mellan Frankrike och England , så blir det väl kanske någon gång i framtiden där också.. Men jag föredrar nog båten, man slipper åka i en lång mörk tunnel.. För jag skulle nog krypa ur skinnet innan jag kommit fram, skräck som jag har för långa tunnlar. :oops:

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 18 november 2007, 21:26

Några allvarliga planer på en sådan tunnel har aldrig funnits, den har bara diskuterats som ett koncept. De allra flesta experter är överens om, att det finns ingen ekonomi i det hela.

/G:son

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 1 december 2007, 19:28

Klart det skulle drabba både Tallink och dom Finska rederierna, samt flygbolagen som trafikerar rutten. Dock samhällsekonomiskt så vore det nog
en bra idé, sen är ju Nargö naturskyddsområde, logiskt borde en tunnel
gå via denna ö som ligger precis utanför Tallinn.

Skriv svar