Öresundsbron och andra broar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5481
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Öresundsbron och andra broar

Inlägg av Sarvi » 15 aug 2019 15:34

Makrill skrev:
06 aug 2019 20:13
Jag är osäker på om jag minns rätt, men när placeringen och utformningen av Pepparholm diskuterades på 90-talet, fanns ett alternativ där tidsgränsen gått över ön. Det hade varit lite kul med landgräns mot Danmark igen!
Är det någon annan som kan bekräfta eller dementera detta?
Det tror jag hade blivit svårt, stigningen mellan tunnelmynningen på Pepparholmen och de 55 metrarna fr höjd över Flintrännan hade blivit för brant om Pepparholmen skulle legat 2,5 km längre österut. Då hade man bara haft en km på sig att stiga de 55 m och det hade varit för brant för godståg (och det är det egentligen redan idag, med 15,5 promilles stigning där 10 promille räknas som maximal rekommenderad stigning för tunga godståg). Hade man muddrat Flintrännan ännu längre österut hade det kanske varit möjligt, så klart, men det blir ganska mycket extra muddring...

HJ
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 1014
Blev medlem: 31 jul 2003 15:40
Ort: Göteborg

Re: Öresundsbron och andra broar

Inlägg av HJ » 18 feb 2020 10:42

Bro.PNG
Markus Holst skrev:
13 feb 2019 13:52
Där tas många bröllops-kort.
Undrar om några brudpar är ute idag?

/Håkan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen
Inlägg: 6930
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Öresundsbron och andra broar

Inlägg av Markus Holst » 18 feb 2020 10:49

Nej. Bron är ordentligt avstängd och belastad med extra stenblock. Man har även stängt av balkbron ett tiotal meter nedströms, del av väg 156, då även den är i riskzonen. Man är rädd att båda broarna skall ge med sig. De andra två broarna över Ätran i Svenljunga verkar än så länge betraktas som säkra även om knappt en kanot skulle komma under som det är nu så väg 154 är körbar. Ätran lär vara tre meter högre än normalt.

Järnaffären i Svenljunga är stängd på grund av översvämning. Flera äldre villor och små företag efter ån hotas.

Senaste nytt är att vattnet runnit undan något, men mer regn är på väg och mycket vatten skall passera förbi Svenljunga innan faran är över.