Öresundsbron och andra broar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Öresundsbron och andra broar

Inlägg av Sarvi » 15 aug 2019 15:34

Makrill skrev:
06 aug 2019 20:13
Jag är osäker på om jag minns rätt, men när placeringen och utformningen av Pepparholm diskuterades på 90-talet, fanns ett alternativ där tidsgränsen gått över ön. Det hade varit lite kul med landgräns mot Danmark igen!
Är det någon annan som kan bekräfta eller dementera detta?
Det tror jag hade blivit svårt, stigningen mellan tunnelmynningen på Pepparholmen och de 55 metrarna fr höjd över Flintrännan hade blivit för brant om Pepparholmen skulle legat 2,5 km längre österut. Då hade man bara haft en km på sig att stiga de 55 m och det hade varit för brant för godståg (och det är det egentligen redan idag, med 15,5 promilles stigning där 10 promille räknas som maximal rekommenderad stigning för tunga godståg). Hade man muddrat Flintrännan ännu längre österut hade det kanske varit möjligt, så klart, men det blir ganska mycket extra muddring...

HJ
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 1152
Blev medlem: 31 jul 2003 15:40
Ort: Göteborg

Re: Öresundsbron och andra broar

Inlägg av HJ » 18 feb 2020 10:42

Bro.PNG
Markus Holst skrev:
13 feb 2019 13:52
Där tas många bröllops-kort.
Undrar om några brudpar är ute idag?

/Håkan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 8113
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Öresundsbron och andra broar

Inlägg av Markus Holst » 18 feb 2020 10:49

Nej. Bron är ordentligt avstängd och belastad med extra stenblock. Man har även stängt av balkbron ett tiotal meter nedströms, del av väg 156, då även den är i riskzonen. Man är rädd att båda broarna skall ge med sig. De andra två broarna över Ätran i Svenljunga verkar än så länge betraktas som säkra även om knappt en kanot skulle komma under som det är nu så väg 154 är körbar. Ätran lär vara tre meter högre än normalt.

Järnaffären i Svenljunga är stängd på grund av översvämning. Flera äldre villor och små företag efter ån hotas.

Senaste nytt är att vattnet runnit undan något, men mer regn är på väg och mycket vatten skall passera förbi Svenljunga innan faran är över.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1334
Blev medlem: 21 maj 2009 14:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Öresundsbron och andra broar

Inlägg av erep » 25 feb 2020 17:10

Kvarkenbron har inte varit på tapeten på en tid.

En ny färja ska sättas in i trafiken till sommaren -21 och efter det blir det väl igen en diskussion om Kvarkenbron, då ett sådant projekt inte planeras, finansieras eller byggs över natten.

Generellt finns det inte utrymme i diskussionen för ett färjeprojekt och ett broprojekt samtidigt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11616
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Öresundsbron och andra broar

Inlägg av Stefan Lundgren » 08 jul 2020 12:29

Försöker sammanfatta lite grann nu, många broar finns på Fornsök och några av dem är ännu farbara. Några exemplen från Uppland.
***Ca en km från Tensta kyrka utanför Vattholma finns det en gammal smal bro som ännu är öppen för trafik.
***Länsväg 282 och vid avfarten mot Vedyxa/Lövsta finns det en bro med ett spann som antagligen användes som överfart för jordbruksmaskiner, dock är det okänt om bron använts idag.
***Bro i tre spann av trä finns vid Funbo kyrka.
***En bro är synlig från länsväg 255 vid Alsike kyrka.

Stefan