Gasturbinmotorer
-
- Medlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 15 maj 2005 20:14
Gasturbinmotorer
Hur dom är uppbyggda, fungerar, nackdelar och fördelar osv.
-
- Medlem
- Inlägg: 1971
- Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
- Ort: Skåne
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
Håll avstånd bakom en Y2K motorcykel när den startas upp.
Se http://www.marineturbine.com/motorsports.asp
Se http://www.marineturbine.com/motorsports.asp
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Blackbird går på JP-7.
JP-5 är (såvitt jag vet) standard jetbränsle inom NATO. US Army moddade ju alla sina fordon för ett par år sedan så att de oavsett typ, äter jetbränsle, vilket underlättar logistiken. Det gäller plan, helikoptrar, stridsvagnar, lastbilar och jeepar. Vad jag funderade på var om de *måste* ha det, eller om det går bra med vilken högoktanig soppa som helst? Dieslarna lär ju klara av det mesta.
Fast jag kan ju ha missuppfattat det hela ockås.
JP-5 är (såvitt jag vet) standard jetbränsle inom NATO. US Army moddade ju alla sina fordon för ett par år sedan så att de oavsett typ, äter jetbränsle, vilket underlättar logistiken. Det gäller plan, helikoptrar, stridsvagnar, lastbilar och jeepar. Vad jag funderade på var om de *måste* ha det, eller om det går bra med vilken högoktanig soppa som helst? Dieslarna lär ju klara av det mesta.
Fast jag kan ju ha missuppfattat det hela ockås.
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 5964
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Bensin i en dieselmotor är inte en god idé. Har en kompis som testade. Bensinen tände aldrig i cylindern utan hamnade i ett varmt partikelfilter. Blev dyrt.
JP-5 och JP-8 är dock tillräckligt likt fordonsdiesel för att det ska gå bra att stoppa i en dieselmotor. Strängt taget så är det ett slags diesel...
JP-5 och JP-8 är dock tillräckligt likt fordonsdiesel för att det ska gå bra att stoppa i en dieselmotor. Strängt taget så är det ett slags diesel...
-
- Medlem
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 29 mar 2006 10:17
- Ort: Karlskrona
Ingen som vet vad flottan "tankar" i för någon soppa i Korvetterna el. de gamla robotbåtarna?
Även dessa drivs av gasturbiner.
Svenska stridsvagnar, striv 121/122, går på diesel. En av anledningarna till att sverige inte köpte M1-vagnen var dess något höga bränsleförbrukning ifrån sin gasturbinmotor.....
Även dessa drivs av gasturbiner.
Svenska stridsvagnar, striv 121/122, går på diesel. En av anledningarna till att sverige inte köpte M1-vagnen var dess något höga bränsleförbrukning ifrån sin gasturbinmotor.....
-
- Medlem
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 15 mar 2005 01:48
- Ort: Uppsala, Sverige
Jag kan meddela att det går alldeles utmärkt att köra både villapannan (om den är oljeeldad) och dieselbilen på JET A-1. Det är knappast någon som märker något om man tullar 25 liter medans man kollar kondens... har jag hört...Sarvi skrev:JP-5 och JP-8 är dock tillräckligt likt fordonsdiesel för att det ska gå bra att stoppa i en dieselmotor. Strängt taget så är det ett slags diesel...
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
Våra 122 är väll mulitdiser så det går att köra på det mesta om det skulle krisa.Mane skrev:Ingen som vet vad flottan "tankar" i för någon soppa i Korvetterna el. de gamla robotbåtarna?
Även dessa drivs av gasturbiner.
Svenska stridsvagnar, striv 121/122, går på diesel. En av anledningarna till att sverige inte köpte M1-vagnen var dess något höga bränsleförbrukning ifrån sin gasturbinmotor.....
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 383
- Blev medlem: 04 jan 2006 08:16
- Ort: Skaraborg
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes