Gasturbinmotorer

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Gilliz
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 maj 2005 20:14

Gasturbinmotorer

Inlägg av Gilliz » 15 maj 2006 20:56

Hur dom är uppbyggda, fungerar, nackdelar och fördelar osv.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 15 maj 2006 21:45

Gasturbin = jetmotor.

Fördelar, låg vikt, små dimentioner i förhålande till styrkan.

Nakdelar, fruktansvärt bränsletörstig, särskilt eftersom de är svårt att köra en turbin på "tomgång" kärver normalt stora luftintag/utsläpp i konstruktionen, kraftig IR strålning från avgaserna.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 15 maj 2006 21:57

Vet nån om de kräver JP-5, eller om de bara oftast är intrimmade för det?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 15 maj 2006 22:26

Håll avstånd bakom en Y2K motorcykel när den startas upp.
Se http://www.marineturbine.com/motorsports.asp

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3611
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 16 maj 2006 09:40

Belisarius skrev:Vet nån om de kräver JP-5, eller om de bara oftast är intrimmade för det?
Va jag vet så är det bra SR-71.Blackbird som går på JP 5 brännsle. Men Gasturbin sitter väll i dom amrikanska vagnarna eller ?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 16 maj 2006 16:34

Blackbird går på JP-7. ;)

JP-5 är (såvitt jag vet) standard jetbränsle inom NATO. US Army moddade ju alla sina fordon för ett par år sedan så att de oavsett typ, äter jetbränsle, vilket underlättar logistiken. Det gäller plan, helikoptrar, stridsvagnar, lastbilar och jeepar. Vad jag funderade på var om de *måste* ha det, eller om det går bra med vilken högoktanig soppa som helst? Dieslarna lär ju klara av det mesta.


Fast jag kan ju ha missuppfattat det hela ockås.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3611
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 16 maj 2006 19:15

Stridsvagnarna bode väll ha som svenska vagnar som kan köra på det mesta. jetbränsle eller disel eller bensin

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5870
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 16 maj 2006 19:33

Bensin i en dieselmotor är inte en god idé. Har en kompis som testade. Bensinen tände aldrig i cylindern utan hamnade i ett varmt partikelfilter. Blev dyrt.

JP-5 och JP-8 är dock tillräckligt likt fordonsdiesel för att det ska gå bra att stoppa i en dieselmotor. Strängt taget så är det ett slags diesel...

Mane
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 mar 2006 10:17
Ort: Karlskrona

Inlägg av Mane » 17 maj 2006 07:20

Ingen som vet vad flottan "tankar" i för någon soppa i Korvetterna el. de gamla robotbåtarna?
Även dessa drivs av gasturbiner.

Svenska stridsvagnar, striv 121/122, går på diesel. En av anledningarna till att sverige inte köpte M1-vagnen var dess något höga bränsleförbrukning ifrån sin gasturbinmotor.....

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mar 2005 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 18 maj 2006 18:31

Sarvi skrev:JP-5 och JP-8 är dock tillräckligt likt fordonsdiesel för att det ska gå bra att stoppa i en dieselmotor. Strängt taget så är det ett slags diesel...
Jag kan meddela att det går alldeles utmärkt att köra både villapannan (om den är oljeeldad) och dieselbilen på JET A-1. Det är knappast någon som märker något om man tullar 25 liter medans man kollar kondens... har jag hört... :wink:

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3611
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 18 maj 2006 20:35

Mane skrev:Ingen som vet vad flottan "tankar" i för någon soppa i Korvetterna el. de gamla robotbåtarna?
Även dessa drivs av gasturbiner.

Svenska stridsvagnar, striv 121/122, går på diesel. En av anledningarna till att sverige inte köpte M1-vagnen var dess något höga bränsleförbrukning ifrån sin gasturbinmotor.....
Våra 122 är väll mulitdiser så det går att köra på det mesta om det skulle krisa.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 18 maj 2006 20:52

Det gäller för alla dieslar, egentligen...

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3611
Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 18 maj 2006 20:55

Va så du menar att en disel bil går att köra besin eller fotosken?

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 04 jan 2006 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 22 maj 2006 17:43

Skulle ni ha en gasturbin över så är detta ett intressant användniongsområde.
De värsta trakorpulling traktorerna har 4!!! gasturbiner och över 5000 hkr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 22 maj 2006 17:52

predator skrev:Va så du menar att en disel bil går att köra besin eller fotosken?
Som redan sagts, absolut inte på bensin. Men lite tyngre oljor går hyfsat.