Löpsedlar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Löpsedlar

Inlägg av Hellbastard » 5 maj 2006, 09:00

Kanske inte "teknik" egentligen, men jag hittar ingen självklar rubrik.

Det slog mig nyligen under en vistelse i Tyskland att löpsedlar inte förekommer där. Folk jag pratade med var fascinerande över att vi till och med hade ett ord för företeelsen. Inte finns det i Staterna heller, och i Storbritannien har ju tidningsförsäljarna handskrivna löpsedlar. Övriga Norden, å andra sidan, fungerar väl som Sverige. Är löpsedeln helt enkelt en nordisk företeelse?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 5 maj 2006, 09:21

Norge har inte några löpsedlar. Här annonserar man genom att sätta ett ex av tidningen i ett ställ utanför butiken. Det vill säga första sidan funkar som löpsedel. Vilket man antagligen tar hänsyn till vid redigeringen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 maj 2006, 09:37

Va? Är det sant?

Kommer närmast att tänka på kinesiska väggtidningar. Det är ju en annan sak. SAOB har två betydelser där den förra väl inte används alls.
BETYDELSE: eg.: cirkulerande sedel (skrivelse).
ETYMOLOGI: [efter t. laufzettel] postv. äldre benämning på skrivelse för reklamation av postförsändelse(r) l. på skrivelse i tjänsteärende(n) från ett postkontor till ett annat l. från ett postkontor till enskild person.

ETYMOLOGI: [jfr d. løbeseddel i motsv. anv.]
BETYDELSE: affisch med uppgift om det viktigaste av innehållet i ett tidningsnummer, stundom om extrablad som utges av en tidning vid särskilt viktiga tilldragelser.
(Tror inte heller att avdelningen är rätt men det tar vi sen.)

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 5 maj 2006, 10:15

Har aldrig tänkt på om ickeexistensen av norska "löpsedlar" men betydelsen av ordet verkar vara annorlunda där, enligt den här länken är løpesedler synonymt med (demonstrations)plakat?
http://www.nj.no/Arkiv/2004/?module=Art ... ow;ID=2796

Den svenska löpsedelns historia:
http://www.idg.se/ArticlePages/200512/0 ... AP.dbp.asp

Mvh, Sören

Edit: norska løpsedler(utan e som i första exemplet)=flygblad?
Senast redigerad av 3 S.Jonsson, redigerad totalt 5 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 5 maj 2006, 10:17

Intressant, jag har vid närmare eftertanke heller inte sett löpsedlar utanför Sverige.

Bild

Bild

Bild

Och vidare läsning:
http://www.nt.se/GEN_Utmatning.asp?Cate ... eStateID=2 - Edit: Pucktvåa.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 maj 2006, 11:16

S.Jonsson skrev: Den svenska löpsedelns historia:
http://www.idg.se/ArticlePages/200512/0 ... AP.dbp.asp
Tack för länken -- jag skrev en rad till förf. Paul Frigyes (jobbar förresten på tidningen Journalisten).

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 5 maj 2006, 12:08

Ingen orsak - men posta gärna vad han avslöjar om "helfet Futura's" övriga nordiska förekomst. :)

Mvh, Sören

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 maj 2006, 13:14

Har inte engelska tidningar löpsedlar också, óm jag kommer ihåg rätt så tyckte jag att jag såg det jag var där.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 maj 2006, 13:56

Fråga: Finns löpsedlar bara i några nordiska länder?

Svar:
Paul Frigyes skrev:Ja, i princip.
Fast inte riktigt.
Englands löpsedlar är INTE handtextade. Det är bara typograferade på ett sätt som det ser ut som om de vore det. De är tryckta i offset.

Men i övrigt så är det globalt sett så att man hellre klistrar tidningens framsida synlig framför boxen så den fungerar som en reklamsignal.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 maj 2006, 14:46

Kanske jag läste lite slarvigt, men nu har jag kontrollerat med NE och denna historik stämmer.
Från NE
Den äldsta bevarade svenska löpsedeln gör reklam för skämttidningen Smått och Godt, som utkom med två nummer 1890. Bland dagstidningar var Aftonbladet först; den äldsta arkiverade är från 22 november 1892. Tidningens dåvarande ekonomidirektör August Sohlman har tillskrivits rollen som den moderna löpsedelns skapare. Efter Expressens tillkomst 1944 blev löpsedeln ett viktigt vapen i upplagekriget kvällstidningar emellan.
I USA och på den europeiska kontinenten förekommer inga löpsedlar i vår mening; i Storbritannien finns handskrivna löpsedlar som komplement till muntliga utrop av gatuförsäljare.
Löpsedlarna lämnar också historia vill säga, såvitt vad jag vet så brukar Aftonbladet datummärka sina löpsedlar. Jag minns i min tidigare sökning på tidningsarkivet på universitetsbibllioteket i Uppsala att tidningens löpsedel handlade om en elev som har blivit så svårt mobbat att han vägrar gå till skolan. Det var runt 1975 har jag för mig.

Stefan

Skriv svar